Sklárne v Rovniach zamestnávali dizajnérov dávno predtým, ako to bolo bežné
V 20. storočí nebolo zvykom, aby si firmy držali interných dizajnérov. Sklárne Rona mali hneď dvoch špičkových: Karola Hološka a Jaroslava Tarabu
Za posledný rok pribudol do depozitov Slovenského múzea dizajnu veľkorysý dar sklárne Rona v Lednických Rovniach. Pri príležitosti 125. výročia založenia sklárne dali nanovo vyrobiť súpravy nápojového skla z 60. až 80. rokov minulého storočia a tieto repliky obohatili zbierkový fond múzea.
Vyrábali ich dnešní majstri sklári podľa pôvodných návrhov, ktoré sa zachovali v archívoch sklárne. Ukázalo sa, že mali náročnú úlohu. Súčasne používaná sklovina je iná ako pôvodná, s ktorou sa pracovalo v minulosti. Dnešná musí vyhovovať požiadavkám strojovej aj ručnej výroby a tuhne rýchlejšie ako pôvodná, a núti sklára pracovať rýchlo, aby dosiahol želaný tvar. Remeselná zručnosť majstrov fúkačov však našťastie zostala a úlohu zvládli.
Ťahaná noha
Do kolekcie replík sa dostali najmä súpravy Karola Hološka a Jaroslava Tarabu, dvoch osobností, s ktorými spája nielen zrod modernej podoby rovnianskeho skla v 20. storočí, ale aj sklárskeho dizajnu na Slovensku vôbec.
Typické znaky Hološkovho ponímania skla predstavuje súprava LR 982 – jemne tvarovaný obrysy kalichov na štíhlej nohe s elegantnou fľašou. K takémuto poňatiu sa dopracoval Hološko po svojom príchode do Lednických Rovní v roku 1948 po 12-ročnom pôsobení v argentínskej sklárni Cristalerias Rigolleau v Buenos Aires.
Tradičný výrobný program rovnianskej sklárne bol široký, bolo v ňom miesto pre sklo zdobené jemným pantograficky rytým a leptaným dekorom, ktorými sa skláreň preslávila na začiatku 20. storočia, ale aj jednoduché výrobky z hladkej čírej skloviny s jemným brusom alebo maľbou.
Práve na túto líniu čistých tvarov Hološko nadviazal a presadil odklon od zdobenia skla v prospech jednoduchých funkčných tvarov tenkostennej čírej kalíškoviny. Vynájdenie patentovanej technológie ťahanej nohy v roku 1956, ktorá umožňovala výrobu kalicha a stopky pohára z jedného kusa skloviny, ovplyvnila podobu najlepších Hološkových dizajnov, ale dala charakteristický tvar rovnianskemu nápojovému sklu na dlhé obdobie.
Hološkove princípy
Hološkov dizajn sa počas 25 rokov pôsobenia vo fabrike vyvíjal. Pri navrhovaní nápojového skla dizajnér varioval tenkostenné i robustné tvary a vytvoril aj unikátne kolekcie váz, mís, dóz z farebnej skloviny. Venoval sa najmä návrhom pre sériovú výrobu fúkaného skla, ale tvoril aj hutnícky tvarované dekoratívne sklo.
Dlhoročným spolupracovníkom Karola Hološka bol Jaroslav Taraba, najskôr ako jeho asistent a v roku 1972 prevzal po ňom vedenie výtvarno-technického strediska.
Taraba si osvojil Hološkove princípy tvorby nápojového skla, no postupne sa dopracoval k vlastnému tvarosloviu. Využíval geometrický dekor vytváraný pantografom, čo bolo špecifikum sklárne.
Neskôr sa sústredil na čistý nedekorovaný tvar pohárov s pevne geometricky tvarovaným kalichom a štíhlou nohou. Okrem nápojového skla často vytváral hutnícky tvarované dekoratívne misy, žardiniéry, vázy a fľaše z farebného skla.
Tarabovým prínosom je rozšírenie nápojových súprav o ďalšie typy nádob – misky, karafy, vázy – ako súčasti kompletov stolových súprav. Za štyridsať rokov svojej dizajnérskej práce vo fabrike vytvoril desiatky návrhov pre ručnú aj strojovú výrobu vždy so zmyslom pre technické možnosti výroby a zároveň aj snahou posúvať jej hranice v záujme súčasného dizajnu. Až do roku 2000 sa aktívne zúčastňoval aj medzinárodných sklárskych sympózií v priestoroch fabriky.
Výnimoční dizajnéri
Karol Hološko a Jaroslav Taraba strávili desaťročia v dennom kontakte s fabrikou. Dostali priestor na dokonalé poznanie technológie, obohatili sklárske remeslo a významne posunuli dizajn skla.
Vo svojich návrhoch dokázali zosúladiť komerčné požiadavky s osobitosťou a dizajnom. Pozícia interného dizajnéra podniku, ktorú zastávali, bola v tom čase skôr výnimkou, ale stala sa príkladom pozitívneho vplyvu dizajnu na kvalitu produkcie. Ich práca sa podieľala na zahraničnom ohlase rovnianskej produkcie a oceneniach, ktorý si Lednické Rovne získali svojou produkciou už od 60. rokov. Pozornosť, akú fabrika venovala dizajnu svojich výrobkov v prvej polovici 20. storočia, sa stala vlastne tradíciou a v tejto línii pokračuje aj v súčasnosti.
Karol Hološko (1912 – 1978)
- V rokoch 1935 – 1947 pôsobil ako návrhár v sklárni Cristalerias Rigolleau a študoval na Escuela de Bellas Artes v Buenos Aires, Argentína
- V rokoch 1947 – 1972 pôsobil ako dizajnér a vedúci výtvarno-technického strediska v Spojených sklárňach Lednické Rovne.
- V roku 1957 spolu s Jaroslavom Tarabom a technikom Ing. Vojtechom Chmelíkom vyvinuli patentovanú technológiu ťahanej nohy
- Vystavoval na Trienále v Miláne, Exempla v Mníchove a mnohých domácich československých výstavách.
- Jeho práce sú zastúpené v zbierkach SNG Bratislava, UPM Praha, Moravskej galérie v Brne a Corning Museum of Glass v USA.
Jaroslav Taraba (1932)
- Maľbu a kresbu študoval v Prahe (1956 – 1959), Strednú priemyselnú školu sklársku (1960 – 1965)
- V roku 1948 nastúpil do sklárne v Lednických Rovniach ako kreslič
- V roku 1972 – 1992 vedúci výtvarno-technického strediska po Karolovi Hološkovi
- Získal ocenenia na Exempla ´72 v Mníchove, Medzinárodnom veľtrhu spotrebného tovarui v Brne 1979, Cenu SFVU v roku 1981, Cenu ministra kultúry SR v rámci súťaže NCD za celoživotné dielo v roku 2009 a iné
- Jeho práce sú zastúpené v zbierkach SNG Bratislava, UPM Praha
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].