Denník N

Železnice zvažujú ďalšiu trať do Nitry, posledný nový úsek u nás otvárali v roku 1985

Štúdia ukáže, či sa oplatí postaviť dvadsaťkilometrový nový úsek medzi Šaľou a Nitrou. Cesta na trati Bratislava – Nitra by po jeho dostavaní trvala len 60 minút.

V obci Trnovec nad Váhom je pokazená výhybka, o ktorej dobre vedia aj na generálnom riaditeľstve železníc. Už dlhý čas na ňu nevedia zohnať náhradný dielec. Ako si už všimol týždenník Trend, vlaky preto musia spomaliť na rýchlosť desať kilometrov za hodinu.

Manažéri Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) najnovšie premýšľajú, že by práve v týchto miestach začali budovať úplne novú trať, ktorá by mohla stáť desiatky miliónov eur. Začínala by v Trnovci neďaleko Šale, merala by dvadsať kilometrov a končila by sa v Nitre.

„Pripravujeme štúdiu realizovateľnosti, ktorá by nám mala dať odpoveď na to, koľko presne by takáto investícia stála a či by bola rentabilná,“ vysvetľuje hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.

Štúdiu nového úseku si chcú ŽSR objednať v nasledujúcich mesiacoch. Skúmať chcú dva varianty: či robiť medzi Trnovcom a Nitrou jednokoľajnú alebo dvojkoľajnú trať. V oboch prípadoch by malo ísť o koridor, ktorý by bol stavaný na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.

„Hovoríme o dlhodobom projekte. Pokiaľ by aj naša analýza ukázala, že projekt by sa vyplatil, s výstavbou by sme začali najskôr v roku 2023,“ dodáva Pavlíková.

Na úvahy o novej trati ako prvá upozornila RTVS.

Do Bratislavy za 40 minút?

Kritici pri takýchto nápadoch namietajú, že železničiari by si mali radšej zohnať peniaze na opravu už existujúcich tratí, až potom rozmýšľať nad novými. ŽSR však dáva na stôl viaceré argumenty za novú trať.

Pokiaľ by sa postavil úsek medzi Nitrou a Trnovcom, cesta vlakom z Nitry do Bratislavy by trvala 60 minút. A to vraj môže byť len začiatok. Okolo roku 2025 sa počíta s tým, že by aj nadväzujúci úsek

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie