Denník N

Vedci porovnali behanie naboso a v bežeckej obuvi

Foto – Flickr
Foto – Flickr

Bežecká obuv mení biomechaniku behu a stimuluje činnosť svalov v klenbe. Behanie naboso, najmä bez predošlého tréningu, vedci neodporúčajú.

Ľudia majú ako jediní primáti schopnosť behať na dlhé vzdialenosti aj v teple a na suchom vzduchu. Vytrvalostný beh je zriedkavý aj u cicavcov, ktoré ako predátory počas lovenia šprintujú.

Naše chodidlá sa postupom času prispôsobili behu na tvrdších povrchoch. Vedci predpokladajú, že náš vytrvalostný beh pochádza spred približne dvoch miliónov rokov, keď začal pomáhať mäsožravým hominoidom súperiť s inými predátormi.

Moderné podmienky pre behanie sa však diametrálne líšia od tých, na základe ktorých sme sa za milióny rokov vyvinuli. Tvrdý podklad lesných chodníkov alebo stepí sme vymenili za cesty, chodníky a bežecké pásy.

Naše šľachy bohaté na kolagén uchovávajú v nohe energiu tak, že absorbujú náraz po dopade nohy na zem. Táto energia sa následne využije na odraz do nového skoku.

Behať s topánkami alebo bez?

Biomechanika behu funguje správne na mäkších povrchoch, napríklad na lesných chodníkoch. Nedostatočná rôznorodosť povrchov dostupných na behanie preto môže prispievať k častému výskytu úrazov chodidiel medzi bežcami.

Veľa z nás sa z toho dôvodu uchyľuje ku kúpe špeciálnej obuvi, ktorá má behanie po takýchto povrchoch uľahčovať. Špeciálne bežecké topánky, ktoré sú na trhu od sedemdesiatych rokov minulého storočia, obsahujú mäkkú penovú podrážku, ktorá pomáha tlmiť náraz počas dopadu chodidla na podložku. 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Radíme športovcom

Teraz najčítanejšie