Denník N

J&T, HB Reavis a Pellegrini ustúpili, vládu už nežiadajú o úľavy pre veľké projekty

Vicepremiér Peter Pellegrini po odpore viacerých ministerstiev, expertov a aktivistov oznámil, že vláda nateraz nebude rozhodovať o štatúte významnej investície pre veľké projekty na oboch brehoch Dunaja v Bratislave.

Developeri J&T Real Estate a HB Reavis stiahli svoje žiadosti o štatút významnej investície, oznámil podpredseda vlády Peter Pellegrini po spoločnom rokovaní s primátorom mesta Ivom Nesrovnalom a so zástupcami oboch developerov.

Už v stredu mala o úľavách pre developerov rozhodovať vláda. Napokon však ministri rozhodovať nebudú.

„Aj pri veľkých investíciách treba buchnúť po stole a prekričať krikľúňov,“ povedal Pellegrini.

Napriek tomu však jeho návrh na rokovanie vlády ani nepôjde. Predpokladá, že investori projekty budú chcieť dokončiť, otázka je, koľko to bude trvať.

Premiér Robert Fico potvrdil, že vláda v stredu nebude rokovať o žiadostiach developerov, a ich rozhodnutie stiahnuť žiadosti zobral na vedomie. „Nebolo to vôbec konzultované s koaličnými partnermi,“ povedal Fico.

J&T Real Estate uviedol, že svoju žiadosť nateraz stiahol pre „neštandardný priebeh vnímania žiadosti“ a komplikovanosť procesov sprevádzajúcich jej schválenie.

HB Reavis navrhuje, aby sa do budúcnosti zriadila odborná pracovná skupina, v ktorej by mali zastúpenie všetky strany, aby sa predišlo rôznym výhradám. „Postupovali sme v súlade so zákonom, proces však ukázal, že slovenská legislatíva nie je pripravená na tento typ schvaľovania investícií,“ uviedol riaditeľ HB Reavis pre Slovensko Adrián Rác.

Obaja developeri tvrdia, že svoje plány nemenia. Ich súčasťou je aj nová električková trať a lanovka.

Projekty HB Reavis okolo Mlynských nív. Vežiaky Skypark od Penty nie sú nakreslené. Zdroj – HB Reavis

Most: Od začiatku sme to odmietali

„Ak máme hodnotiť investičné projekty podľa toho, čo si myslia koaliční partneri, je to zlá cesta,“ odpovedal Pellegrini na otázku, či narazili na odpor Mosta-Híd a SNS. Jeho návrh dostal množstvo kritických pripomienok od viacerých ministerstiev.

Pellegrini menoval zásadné pripomienky ministerstva pôdohospodárstva a životného prostredia, teda tých rezortov, ktoré vedie SNS a Most-Híd.

Strana Most-Híd počas Pellegriniho tlačovky odpovedala, že udelenie osvedčenia o štatúte významných investícií spoločnostiam HB Reavis a J&T Real Estate nepodporuje. „Iniciatívu sme od samého začiatku odmietali,“ povedala hovorkyňa strany Klára Debnár.

„Tlak verejnosti bol čisto populistický, je to prehra verejnosti,“ hovoril tiež Pellegrini.

Za prístup Pellegrini výrazne chválil primátora Bratislavy Nesrovnala. Ten ani na neskoršej tlačovke nepovedal jasný názor na úľavy pre developerov.

„Rozhoduje vláda, nie mesto. Mali sme pripravenú pozíciu, ktorá háji verejný záujem, ak by o tom vláda rokovala,“ tvrdí Ivo Nesrovnal.

Nesrovnal tvrdí, že pripravili šesť bodov, ktorými chceli projekty vylepšiť, aby bol zachovaný verejný záujem, investovalo sa do verejných priestranstiev, aby mohli na projekte participovať aj Bratislavčania, vyriešil sa poplatok za rozvoj a zapojili sa špičkoví architekti.

Krásna zaspatá krásavica na Dunaji

J&T si pýtalo osvedčenie pre projekt Spojenej Bratislavy, čo je napríklad projekt Eurovea 2 a nová električková trať, a HB Reavis pre projekt Stanica Nivy, teda pre autobusovú stanicu, ale aj lanovku a pár ďalších projektov.

„Dvaja developeri mali záujem preinvestovať značnú časť peňazí, chceli preinvestovať každý viac ako jednu miliardu eur,“ hovoril Pellegrini.

Povedal tiež, že v Bratislave stále nie je dostatok kancelárskych priestorov. Veľké firmy chcú podľa neho prísť, ale nemajú kam.

Pellegrini označil Bratislavu za „krásnu, ale zaspatú krásavicu na Dunaji“.

Za verejný záujem označoval novú električkovú trať, ktorú núkalo J&T, či lanovku, ktorú chcelo zasa postaviť HB Reavis, či záchytné parkovacie domy.

„Naše plány sa nemenia. Ak nám hlavné mesto prejaví podporu a poskytne súčinnosť, budeme pokračovať aj v budovaní nových električkových tratí,“ povedal Peter Korbačka z J&T Real Estate.

Aj HB Reavis potvrdil, že plány nemení, výstavba novej autobusovej stanice pôjde bez zdržania a súčasťou plánov zostáva aj lanovka. „Naše plány zatiaľ nemeníme, na projektoch budeme pracovať ako doposiaľ, očakávame však predĺženie časového horizontu nových projektov,“ povedal výkonný riaditeľ HB Reavis Adrián Rác.

Súčasťou veľkého projektu malo byť aj Lido na petržalskom brehu Dunaja, z ktorého ukázali zatiaľ nábrežie, hlbšie do Petržalky majú byť nové administratívne a obytné budovy. Foto – Ateliér Compass

Neustále tu niekto ochraňuje žabu

Pellegrini chcel ísť na rokovanie vlády s návrhom aj napriek tomu, že ho odmietla väčšina mestských poslancov a zástupcovia mestských častí Staré Mesto, Ružinov a Petržalka. Jasne svoj názor nepovedal primátor Nesrovnal.

Mestskí poslanci primátora zaviazali, aby ich pri udelení štatútu neobišiel.

Pellegrini kritizoval „rôznych krikľúňov“, menoval poslancov parlamentu a mesta Ondreja Dostála (OKS v klube SaS), Gábora Grendela (Nova v klube OĽaNO) a Jána Budaja (Zmena zdola v klube OĽaNO).

„Neustále niekto ochraňuje žabu, dážďovku a nevieme postaviť diaľnicu 20 rokov,“ hovoril Pellegrini. „Takto to možno bude trvať dvadsať rokov.“

Na základe rôzneho súhrnu všetkých možných okolností sa investori rozhodli, že nateraz svoje žiadosti na štatút významnej investície sťahujú, hovoril Pellegrini.

Veľa zásadných pripomienok

V rámci skráteného termínu na podávanie pripomienok prišlo k obom žiadostiam niekoľko desiatok pripomienok, minimálne polovica z nich bola zásadná.

Napríklad minister kultúry Marek Maďarič ostro kritizoval plán viesť električkovú trať pred budovou divadla. Električky by hercov a návštevníkov rušili vibráciami a hlukom, trať zabrala námestie, obmedzil by sa prístup do divadla a narušil umelecký koncept celej stavby. J&T RE chce podľa neho zasahovať do pozemkov Slovenského národného divadla bez vysvetlenia, čo s nimi bude robiť.

Zdroj – J&T Real Estate

Ministerstvo pôdohospodárstva pýta dôkaz, či je projekt HB Reavis skutočne vo verejnom záujme a dopravné riešenie lanovkou je to najlepšie možné.

„Materiál nedostatočne zdôvodňuje existenciu verejného záujmu, stavba nie je v súlade so strategickými dokumentmi hlavného mesta, neexistuje dopravné a ekonomické posúdenie prínosov navrhovaných dopravných systémov,“ napísalo pôdohospodárstvo v pripomienke. Chýbajú mu aj posúdenia uskutočniteľnosti a efektívnosti verejných financií.

Proti tomu, aby štát zvýhodnil developerov, sa postavila iniciatíva Slobodné mesto, ktorá v utorok spustila internetovú petíciu. Aktivisti tvrdia, že projekt Spojenej Bratislavy nie je vo verejnom záujme, developerom uľahčí výstavbu aj v rozpore s územným plánom a diskusia nebola dostatočná.

V Bratislave spustili proti štatútu významnej investície pre developerské projekty HB Reavis a J&T RE hromadnú pripomienku aj tri desiatky samosprávnych politikov a aktivistov, iniciátorom je poslanec Národnej rady a mestský poslanec Ondrej Dostál (OKS).

Pellegrini povedal, že investície mohli Bratislavu skokovo posunúť dopredu. Pripomenul, že obaja investori chceli v najbližších rokoch preinvestovať po viac ako miliardu eur. Povedal, že mesto dnes napríklad nemá kongresové centrum, dostatok kvalitných administratívnych priestorov a mohlo to prilákať vrátiť sa späť mladých ľudí.

„Ja osobne som sa tešil, že konečne príde veľký impulz, ktorý naše hlavné mesto posunie dopredu. Preto som neváhal ani chvíľu,“ povedal Pellegrini.

Pellegrini avizuje veľkú novelu zákona, ktorý rieši udelenie významných investícií. „Zákon do budúcnosti musí poznať aj investíciu do budov a vedieť ju označiť za významnú.“

Podpredseda vlády už koncom októbra povedal, že vláde odporučí, aby obom developerom štatút významnej investície udelila.

Výstavba v Bratislave

Teraz najčítanejšie