Denník N

Zlodejinu najprv videl aj Bugár. Most však s kompou Smeru uviazol a firme tečú štátne milióny

Fico a Bugár. Foto N – Tomáš Benedikovič
Fico a Bugár. Foto N – Tomáš Benedikovič

Štát stále prerába na drahej kompe od Ponton City, hoci by už nemusel. Firme už odišlo vyše päť miliónov eur. Robert Kaliňák ďalej tají, prečo policajti kauzu zamietli, a Béla Bugár po boku Smeru prestal hovoriť o kradnutí.

„Táto kauza je schopná položiť Smer a naveky ho utopiť v Dunaji a nikdy viac Slovensko Smer rozkrádať nebude,“ dušoval sa pred dvomi rokmi líder OĽaNO Igor Matovič v parlamente.

Za škandál s kompou cez Dunaj za 25 miliónov eur sa vtedy pokúšala opozícia odvolať z jednofarebnej vlády Smeru ministra životného prostredia Petra Žigu. O zlodejine nepochyboval ani Most-Híd, ktorý už dnes so Smerom vládne.

„Tak, ako podaktorí Lazárovci tam kradnú, nikto nekradol,“ varoval v decembri 2015 líder Mosta-Híd Béla Bugár. Ladislav Lazár ako nominant Smeru viedol štátnu Vodohospodársku výstavbu, ktorá podľa Mosta zmanipulovala súťaž tak, aby biznis s kompou získala firma Ponton City.

Loď, ktorá presne vyhovovala zadaniu tendra, si dala vyrobiť ešte pred jeho začiatkom. Spoločnosť súťažila sama,  Most-Híd vtedy tvrdil, že zo súťaže mala byť vylúčená pre nesplnenie podmienok účasti.

„Je to dvakrát predražené, dobrý kšeft pre súkromnú firmu,“ kritizoval Árpád Érsek, teraz už minister dopravy za Most-Híd.

Kauza s kompou prehrmela, o pár mesiacov boli parlamentné voľby, ktoré Smer vyhral a do vlády s ním šiel aj Most-Híd. Na jar 2016 prebral aj ministerstvo životného prostredia, ktoré malo dosah na riešenie zmluvy s Ponton City.

Ako si bugárovci počínajú s kauzou, ktorá sa dotýka koaličných partnerov – vysokopostavených členov Smeru Martina Glváča, u ktorého bolo podozrenie, že má na Ponton City personálne prepojenia, a Petra Žigu?

Utajovanie u Kaliňáka

Keď sa delili po voľbách vládne posty, Most-Híd nežiadal pre kompu odstaviť Žigu, a tak sa tento podpredseda Smeru len presunul na ministerstvo hospodárstva. Glváč sa stal podpredsedom parlamentu. Vo funkcii musel skončiť len smerácky šéf Vodohospodárskej výstavby Lazár.

Škandál vyšetrovala aj polícia, no prípad pred rokom – 12. decembra – „hodila do koša“. Pribudol tak do zoznamu káuz uzavretých vetou „skutok sa nestal“. Ako policajti dospeli k tomu, že všetko bolo v poriadku, zostáva utajené. Ide pritom o jednu z najväčších káuz vládnutia Smeru.

Ministerstvo vnútra na čele s Robertom Kaliňákom uznesenie o odmietnutí prípadu odmietlo ukázať aj po tretej infožiadosti a Most-Híd sa len prizerá. Nie je tak jasné, koho policajti vypočuli, ako preverovali priebeh tendra či ceny.

Bugár ešte na jar vravel, ako mu záleží, aby polícia svoj záver v tejto kauze vysvetlila: „Tlačím na policajného prezidenta, aby o všetkom informoval.“

Aj ministerka spravodlivosti za Most Lucia Žitňanská žiadala, aby polícia zdôvodnila svoj postup, lebo otvorenosť pomáha zvýšeniu dôveryhodnosti.

Nič sa však nestalo, policajný prezident Tibor Gašpar aj Kaliňák o kompe mlčia.

Do reči už nie je ani šéfovi Mosta-Híd, s otázkami odkazuje na ministra životného prostredia Lászlóa Szólymosa.

Robert Fico, Ladislav Lazár (v strede) a Peter Žiga boli opozíciou najviac kritizovaní za kauzu kompy. Foto – TASR

Nominant Smeru vykosťovačom

Keď bol Bugár ešte v opozičnej lavici, pri odvolávaní Žigu v parlamente ostro kritizoval. Starostov obcí, ktorí sa vtedy postavili za kompu od Ponton City, obvinil, že „ak s tým súhlasia, tak jednoznačne potom kryjú korupciu“. Spomínal aj ľudí z dotknutých obcí, ktorí si kompu zaslúžia, ale „nezaslúžia si, aby takýmto spôsobom boli zneužití na to, aby sa mohlo kradnúť, aby mohli niektorí kradnúť“.

Dokonca radil Žigovi, aby sa zaujímal o svojho podriadeného Lazára, ktorý zmluvu s Ponton City uzavrel a Smer ho držal vo funkcii. „Zistite, prečo volajú pána Lazára vykosťovačom.“

Čo teda vie Bugár o kradnutí pri kompe v roku 2017? „Nehovoril som, že kradnú. Len vykosťovača si pamätám,“ vracia sa do minulosti.

A prečo ho volali vykosťovač? „Prepáčte, to nie je moja úloha, aby som vysvetľoval takéto. Ja viem. Tí, ktorí to hovoria, tiež vedia.“ Prípad už nesleduje, z polície ho nik nevolal a aj otázky o utajovaní vyšetrovania treba dať ministrovi Szólymosovi.

Szólymosov postoj sme sa nedozvedeli, ministerstvo sucho odpísalo, že nemajú bližšie informácie.

O policajnom vyšetrovaní je ticho aj Ponton City. Jej konateľ Vladimír Mravčák neprezradil, či bol on alebo niekto z firmy vypovedať. Len podotkol, že zmluvu riadne plnia. „Doposiaľ sa nepotvrdili žiadne medializované informácie o nevýhodnosti.“

Ponton City aj Lazár od začiatku tvrdili, že súťaž bola transparentná a zákon neporušili.

Opozičná poslankyňa z OĽaNO Veronika Remišová upozorňovala, že Ponton City má blízko k niekdajšiemu ministrovi obrany, teraz podpredsedovi parlamentu Martinovi Glváčovi zo Smeru, v jej pozadí sa objavili jeho obchodné partnerky. Glváč obvinenia označil za nehoráznosť.

Firmu Ponton City oficiálne vlastnia Mravčák s Ľubomírom Baníkom z Chorvátskeho Grobu. Sídlo má na Horárskej ulici v Bratislave, kde sídli aj akciovka Slovenská plavba a prístavy, pre ktorú Mravčák robí. Ponton City s miliónovou zmluvou od štátu nemá vlastnú webovú stránku ani oficiálny telefonický kontakt. „Nikto tu od nich nie je, nechodia sem veľmi, iba si vyzdvihujú poštu,“ hovoria v Slovenskej plavbe a prístavoch.

Ponton City sa podľa týždenníka Trend objavila aj v prípade fiktívneho hradenia faktúr, na ktoré daniari natrafili pri kontrole zákazky Vodohospodárskej výstavby na úpravu podhatia Čunova. Kontrolóri predbežne škrtli faktúry za 850-tisíc eur a dorubili DPH za vyše 170-tisíc eur, napísal koncom októbra Trend. Mravčák vtedy reagoval, že podniká v súlade s predpismi a nemá daňové nedoplatky.

Päť miliónov už odišlo

Ponton City na štáte dodnes zarába, ich kompa sa ďalej plaví a preváža autá aj ľudí.

Vyše päť miliónov eur (s DPH) už dostala od štátu za to, že dva a pol roka premáva po Dunaji medzi obcami Vojka a Kyselica. Ďalšie státisíce eur ešte môže zinkasovať, hoci už je štvrťroka po novej súťaži, ktorú vyhral štátny Slovenský vodohospodársky podnik (SVP).

Vodohospodárska výstavba, ovládaná nominantom Mosta-Híd Danielom Kvocerom, ešte nepodpísala s SVP ani zmluvu, hoci jej text bol hotový pred februárovým vypísaním novej súťaže a nič sa v ňom meniť nebude.

„V súčasnosti prebiehajú medzi zmluvnými stranami interné procesy s cieľom podpísať zmluvu,“ odpovedala bez podrobností hovorkyňa Vodohospodárskej výstavby Stela Ištvánfyová. Zmluvu chcú uzatvoriť ešte v decembri a štátna kompa potom začne premávať „najneskôr do ôsmich mesiacov“. Prečo to môže tak dlho trvať, stanovisko nespomína.

Štátny SVP ešte pred príchodom Ponton City dvadsať rokov zabezpečoval fungovanie kompy práve na tejto trase. Ich plavidlo pred príchodom súkromníka prešlo generálnou opravou. Most-Híd aj potom vyjadril počudovanie, prečo na opravu kompy išlo zhruba 200-tisíc eur, keď potom prevoz zverili inej súkromnej firme.

Firme Ponton City už vyplatil štát vyše päť miliónov eur za prevádzkovanie kompy cez Dunaj. Foto – vvb.sk

Szólymosov rezort nekomentoval, že štát stále prerába na zmluve s Ponton City. „V súčasnosti je na víťazovi, kedy začne kompu prevádzkovať,“ odpovedá ministrov hovorca Tomáš Ferenčák. Čas osem mesiacov na začatie prevádzky podľa neho dali do podmienok súťaže, aby sa mohlo zapojiť čo najviac firiem a víťaz mal čas pripraviť všetko potrebné.

Prečo doteraz platia drahú kompu?

Naťahovalo sa už samotné vypísanie súťaže. Vodohospodárska výstavba ovládaná Mostom si za poradcov zvolila firmu Process Management, ktorá radila aj pri predošlom tendri s Ponton City.

Ponton City pôvodne získala biznis na 15 rokov. S Vodohospodárskou výstavbou však koncom júna 2016 uzavrela dodatok k zmluve, podľa ktorého bez nároku na odškodné prestane premávať po Dunaji, ak v novom tendri uspeje konkurencia alebo ak sa sprevádzkuje ako dopravný tunel jeden z priepustov na Dunaji, ktorý je súčasťou vodného diela Gabčíkovo. Na využití priepustu sa už pracuje, mal by nahradiť kompu, ide však o dlhodobý projekt.

Zníženie cien dodatok neriešil.

S dodatkom firma podľa majiteľa Mravčáka súhlasila v presvedčení, že prevádzka motorovou kompou je jediným reálnym a najvýhodnejším prepojením obcí Vojka a Kyselica. Sprevádzkovanie priepustu pre dopravu nepovažovali za reálne riešenie. „Pôvodne bola deklarovaná cena za výstavbu tunela 2,3 milióna eur, posledné predpoklady hovoria o cene 20 miliónov eur.“

Až osem mesiacov po podpise dodatku, vo februári tohto roka, Vodohospodárska výstavba vyhlásila novú súťaž, náklady na päť rokov prevádzky kompy odhadli na 8,3 milióna eur (bez DPH). Tender ukončila po ďalších siedmich mesiacoch – v septembri, víťazom sa stal spomínaný SVP. Dve konkurenčné ponuky od firmy Duo Plus a spoločností Raven a Just It Solutions ani neotvárali, vyradili ich pre nesplnenie podmienok.

Vodohospodárska výstavba hovorí o šetrení. Kým SVP dajú za jeden cyklus prepravy 180 eur bez DPH, Ponton City berie 206 eur bez DPH a ešte aj 122 eur bez DPH za každú hodinu pohotovosti, čo má SVP zahrnuté už v cene za cyklus prepravy.

Ponton City: Sme lepší

Do novej súťaže sa spoločnosť Ponton City nezapojila, aj keď to avizovala. Jej spolumajiteľ Mravčák reagoval, že tender od začiatku považovali za účelový medzi Vodohospodárskou výstavbou a SVP. „Čo sa nakoniec aj potvrdilo. SVP bol jediný účastník, ktorý splnil podmienky súťaže.“ Dopredu podľa neho nebolo možné určiť cenu. Prečo sa to nedá, v odpovedi e-mailom neobjasňuje.

Vodohospodárskej výstavbe vyčíta, že do SVP ročne dáva milióny eur, napriek tomu je tento podnik stratový. „Prevádzkovanie služby motorovou kompou stratovou štátnou organizáciou nezabezpečí jej dodanie v kvalite a rozsahu, ako je dnes poskytovaná našou spoločnosťou,“ tvrdí Mravčák.

Kaliňákov nesplnený sľub

Podpredseda Smeru Kaliňák drží pod zámkom, ako polícia kauzu dotýkajúcu sa aj jeho straníckych kolegov vyšetrovala. Polícia pritom zvyčajne sprístupňuje uznesenia vyšetrovateľov, z ktorých sa dá zistiť, čo všetko podnikli pre objasnenie prípadu, kým ho zmietli zo stola. V prípade kompy nepomohla ani tretia infožiadosť.

Minister Kaliňák po odmietnutí prvých dvoch infožiadostí začiatkom tohto roka hovoril, že Denník N koná účelovo: „Len aby mohol napísať, že Kaliňák nedodržal slovo. V tomto sú hrozne zábavní a akože tá ich neuveriteľná snaha, priamo ich osobný džihád.“

Bránil sa, že po tom, ako vyšetrovatelia prípad odmietli, prišli sťažnosti a ešte je živý. No hneď ako sa právoplatne ukončí, s policajným prezidentom Tiborom Gašparom chce „o tejto veci čo najotvorenejšie hovoriť, aby sme presne vedeli, čo polícia vo veci urobila“.

Krajská prokuratúra v Bratislave vyvrátila Kaliňákove slová o sťažnostiach, k prípadu žiadna nedošla. Michal Šúrek z prokuratúry informoval, že uznesenie o odmietnutí prípadu nadobudlo právoplatnosť 23. mája tohto roka.

Odvtedy uplynulo 204 dní a Kaliňák s Gašparom doposiaľ nepredstúpili pred kamery so žiadnym vysvetlením kauzy kompa.

Smer sa rád prezentuje ako bojovník proti korupcii. Robert Kaliňák drží pod zámkom papier, ktorý by ukázal, ako policajti naložili s jednou z najväčších káuz vládnutia Smeru – kompou cez Dunaj. Foto N – Tomáš Benedikovič

Tretiu infožiadosť 14. júna zamietlo ministerstvo vnútra s tým, že po „dôslednom šetrení“ zistili, že od prvej infožiadosti sa nič nezmenilo. Trvajú teda na svojom, nič nedajú.

Národná kriminálna agentúra preverovala podozrenia z trestného činu machinácií pri verejnom obstarávaní a porušovanie pri správe cudzieho majetku.

Pľuvanec od pošahancov

Škandál s kompou preveroval aj Úrad pre verejné obstarávanie. Jeho výsledkami sa snažil Bugár na jar obhájiť, prečo policajné vyšetrovanie išlo do stratena.

„Úrad pre verejné obstarávanie povedal, že všetko bolo v poriadku. Policajt sa môže aj zastreliť, ale nemôže to vyšetriť. Nie som blázon a vidím, že nemôže byť pravda, že všetko bolo v poriadku. Na papieri možno, ale za taký krátky čas kompu s takými parametrami nepostavíte. Niekto musel mať dopredu informácie a bolo to našité na jednu firmu. Lenže keď ÚVO povie, že všetko bolo v poriadku, policajt nemôže nič,“ hovoril v apríli Bugár.

Kontrolóri však pri kompe zistili porušenie zákona o verejnom obstarávaní, súviselo s čestným vyhlásením. Spomína sa to v protokole zo 16. marca 2016, ktorý Denník N získal od ÚVO cez infožiadosť. Porušenie zákona podľa kontroly nemalo vplyv na výsledok tendra, ktorý vyhrala firma Ponton City.

Keď opozícia pred dvomi rokmi požadovala odchod Žigu pre škandalóznu kompu, premiér Robert Fico odmietal akékoľvek pochybenia s tým, že ide len o vylievanie špiny na úspešnú vládu Smeru. „Myslím si, že ak príde takýto pľuvanec zo strany pošahancov, tak je našou povinnosťou na takýto pľuvanec odpovedať jedným stanoviskom: je to nezmysel, je to klamstvo, sú to výmysly,“ hovoril aj na adresu politikov Mosta-Híd, s ktorými dnes tvorí koalíciu.

Ladislav Lazar zaslal vydavateľovi Denníka N žiadosť o opravu textu. Denník N sa rozhodol opravu nezverejniť, ale po dohode s Ladislavom Lazarom zverejňujeme celú jeho žiadosť.  

Ziadost o Opravu N_LL by projektnsk on Scribd

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie