Denník N

Ako sa ľahko dostanete do exekúcie? Stačí sa presťahovať

Foto – TASR
Foto – TASR

Nahlásil poisťovni zmenu adresy, aj tak mu list o nedoplatkoch poslala na starú adresu. Keďže o tom nevedel a nezaplatil, poslali exekútora. Teraz vyzerá pred bankami nedôveryhodne.

Eduard bol poistený v zdravotnej poisťovni Union. Vlani vo februári sa sťahoval s rodinou do USA, a tak poisťovni nahlásil mailom, že mení prácu, bydlisko a aj poisťovňu.

Na jeseň minulého roka mu poisťovňa Union poslala list s ročným zúčtovaním a aj nedoplatkom na poistnom. Ale poslala to na adresu v Bratislave, kde už nebýval.

„Mali môj e-mail, zrejme aj moje telefónne číslo, v rámci komunikácie o odhlásení zo zdravotného poistenia na Slovensku som poskytol potvrdenie o zamestnaní v USA, v ktorom je aj moja adresa v USA,“ menuje Eduard možnosti na spojenie sa s ním, ktoré mala poisťovňa.

Poisťovňa však poslala len list na starú adresu v Bratislave, kde už nebýval.

Union je pritom poisťovňa, kde stačí SMS na to, aby ste poistenie uzatvorili.

Rýchla exekúcia

Keďže si Eduard list neprebral, poslala poisťovňa exekútora. O exekúcii sa Eduard dozvedel až v októbri tohto roku, keď sa v banke pýtal na možnosti zobrať si úver.

A tak už takmer dva mesiace rieši, aby si banky o ňom nemysleli, že je neplatič. „Telefónny operátor vám pošle niekoľko SMS-iek pred tým, než začne exekúciu. Možno sa aj pri zdravotných poisťovniach dá konať miernejšie,“ povedal Eduard.

Poisťovňa sa bráni tým, že si adresu overila v registri obyvateľov, a teda Eduarda kontaktovala na adrese jeho trvalého pobytu. Na otázku, prečo ho nekontaktovala mailom alebo telefonicky, keď mala informáciu, že momentálne nežije na Slovensku, poisťovňa neodpovedala.

„Pán Eduard nám žiadnu inú adresu na doručovanie oficiálne neoznámil,“ tvrdí poisťovňa s tým, že pracovná zmluva, kde je uvedená adresa, nie je oficiálne oznámenie.

„Takto sa informácia o zmene pobytu ku kompetentnej osobe, ktorá by adresu v systéme zmenila, jednoducho nemala ako dostať,“ povedala hovorkyňa poisťovne Beáta Dupaľová Ksenzsighová.

Podobných prípadov môže byť podľa šéfky Centra právnej pomoci Evy Kovačechovej viac. „Myslím, že taký postup poisťovne nie je zriedkavý, že sa to môže stať aj častejšie, hlavne ak si napríklad poistenec nesplní oznamovaciu povinnosť,“ hovorí Kovačechová.

Poisťovňa podľa nej nemá povinnosť pátrať po poistencovi a zisťovať, kde sa zdržiava. A to môže byť aj v prípade, že neodišiel do zahraničia, ale napríklad nebýva v mieste trvalého bydliska.

Lepšie riešenie pre poistenca je, aby napríklad požiadal poštu, aby mu zasielala poštu tam, kde sa bežne zdržiava.

Neuznali chybu, ale ustúpili

Aj napriek tomu, že poisťovňa neuznáva, že by urobila v Eduardovom prípade chybu, hovorí, že plánuje posilniť elektronickú komunikáciu s klientom aj formou SMS a e-mailov.

Keď sa Eduard ozval poisťovni, problém s nedoplatkom vyriešili. Zaplatil svoj nedoplatok vo výške 220,79 eura a poisťovňa zrušila exekúciu.  Tým, že ju zrušila, zaplatila 140 eur, čo boli náklady na ňu.

„Napriek tomu, že zákonný dôvod na zastavenie exekúcie neexistoval, rozhodli sme sa vyjsť pánovi Eduardovi v ústrety a zastaviť ju. Oceňujeme, že s nami kvôli prebiehajúcej exekúcii komunikoval, a že vyrovnal svoj nedoplatok. Zaviazali sme sa preto uhradiť trovy exekúcie, ktoré by inak musel znášať on,“ tvrdí poisťovňa.

Eduard je rád, že sa podarilo vyriešiť exekúciu. No zdôraznil, že je podľa neho dôležité, aby sa ľudia, ktorí sú ochotní platiť, nedostávali do exekúcií, o ktorých ani nevedia.

Problém sa pritom pre Eduarda ani po zaplatení nedoplatku a zrušení exekúcie neskončil. Banky totiž stále v jeho úverovom profile vedú, že mal v minulosti exekúciu.

To znamená, že bude mať horšie podmienky na úver, ako keby tento záznam nemal. Poisťovňa sľúbila Eduardovi, že mu pripraví dokument, v ktorom bude napísané, čo sa stalo, a z toho bude jasné, že nedoplatok vznikol neúmyselne.

„Banky stále budú mať v mojom profile, že som mal v minulosti exekúciu, ale na základe potvrdenia by mohli ku mne pristupovať individuálne,“ hovorí Eduard s tým, že takýto postup mu poradili v banke.

Od začiatku novembra ich žiadal, aby mu poslali potvrdenie stručne opisujúce skutočnosti od odhlásenia zdravotného poistenia k exekúcii a jej následnému zrušeniu. Po tom, čo Denník N poslal otázky do Unionu, mu nakoniec postačujúce potvrdenie poslali.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie