Denník N

Poľská vláda v mene boja proti dezinformáciám tlačí na súkromné médiá

September 2016 – Poliaci protestujú proti politike poľskej národno-konzervatívnej vlády. Foto – TASR
September 2016 – Poliaci protestujú proti politike poľskej národno-konzervatívnej vlády. Foto – TASR

Po celom svete dnes podľa Trumpovho vzoru autokrati legitímnu kritiku označujú za výmysly a dezinformácie.

Ak vás už omrzeli neustávajúce útoky Donalda Trumpa na médiá, ak vás už prestalo zaujímať, ktoré správy označuje za „fake news“, ak vás už unavuje počúvať, ako novinárov označuje za „nepriateľov ľudí“, je to škoda, lebo mnohých to stále zaujíma.

Diktátori a lídri s autoritatívnymi sklonmi po celom svete totiž prevzali jeho prístup a terminológiu. Od Sýrie cez Venezuelu až po Barmu dnes autokrati legitímnu kritiku označujú za výmysly a dezinformácie. Líbyjská vláda napríklad odbila ako „fake news“ správu CNN o pašovaní ľudí: ak touto televíziou pohŕda americký prezident, prečo by ju mal počúvať ktokoľvek iný?

Filipínsky prezident si vymýšľa príbehy o svojich politických nepriateľoch bez akéhokoľvek základu rovnako, ako to robí prezident Spojených štátov. A s Trumpom po svojom boku Rodrigo Duterte nedávno označil skupinu novinárov za „špiónov“.

Podľa vzoru Trump

Poľská vláda sa teraz odvážila urobiť krok rovnakým smerom. V pondelok vyrubila národná mediálna rada výnimočnú pokutu TVN24, čo je najväčšia a najdôležitejšia súkromná televízia v krajine. Zdôvodnenie znelo, že televízia „podporovala nezákonné aktivity a povzbudzovala správanie, ktoré ohrozuje bezpečnosť“.

Výška pokuty je 1,5 milióna zlotých (356-tisíc eur). Vo veľmi krátkom stanovisku rada pokutu spojila s pokrytím rok starých protivládnych demonštrácií. Podrobnosti nie sú známe. Odkaz je však dokonale jasný: súkromné médiá by mali byť veľmi, veľmi opatrné pri informovaní o akejkoľvek protivládnej aktivite.

Posolstvo je teda očividné, ale zaujímavé sú aj nuansy celého prípadu. TVN24 vlastní americká spoločnosť Scripps Networks Interactive, ktorú pre zmenu vlastní firma Discovery Communications. Jej investícia do skupiny TVN výrazne prevyšuje miliardu dolárov a je najväčšou americkou investíciou v Poľsku. Povesti o tlaku vlády na televíziu kolujú už mesiace a toto je druhýkrát, čo dostala pokutu. V júli vláda požadovala v prepočte 30 miliónov dolárov, pretože vypočítala akúsi „dodatočnú daň“.

Nátlak na amerického majiteľa

Poľská vláda možno dúfa, že Discovery Communications stratia trpezlivosť a televíziu predajú nejakému jej priateľovi. Možno tiež počíta s tým, že americká administratíva nijako nezasiahne. Veď predsa ani americký prezident nemá rád nezávislých televíznych reportérov.

A možno že poľské úrady vysielajú aj inú správu. Mediálna rada prijala svoje rozhodnutie v rovnaký deň, ako vládnuca strana vymenila svoju hrubú a mrzutú premiérku Beatu Szydlovú za uhladenejšieho Mateusza Morawieckého. Ak niekto taký dôkaz potreboval, tak pokuta pre TVN24 ukázala, že zmena je len povrchná. Morawiecki možno má lepšiu angličtinu ako jeho predchodkyňa, ale tlak na súdy, novinárov, úradníkov a armádu bude pokračovať.

Výsledkom je neobyčajný hlavolam pre americkú vládu, ktorej vlastné odkazy pre Európu vo všeobecnosti a pre Poľsko zvlášť sú omnoho menej jednoznačné. Podporuje Trumpova administratíva poľskú vládu v jej útoku na televíznu stanicu, pretože aj ona nenávidí „fake news“?. Alebo podporuje americkú spoločnosť, ktorej podnikanie v zahraničí je ohrozené?

Kaczyńského Poľsko

Teraz najčítanejšie