Ponuku na transportéry dali aj Nemci. Dankovi ľudia ju ignorovali a potom o nej zavádzali

Dankov muž na ministerstve obrany Ján Hoľko tvrdil, že Nemci odmietali do výroby zapojiť slovenský priemysel. Z dokumentov, ktoré má Denník N k dispozícii, však vyplýva opak.

Pri sledovaní nákupu transportérov za 400 miliónov narazil Denník N na ďalšiu informáciu, ktorú nominanti SNS doteraz „zabudli“ verejnosti povedať. Tesne pred tým, ako sa bez súťaže dohodli s Fínmi, dostalo ministerstvo obrany na stôl aj vážne mienenú ponuku z Nemecka.

Konzorcium zbrojoviek Rheinmetall a KMW ponúklo nemecké vozidlá Boxer. Patria medzi najmodernejšie transportéry na trhu. Vo výzbroji ich má Bundeswehr, Holandsko a objednala si ich aj Litva.

Nemci Slovensku navrhovali, že nákup by prebehol cez medzivládnu organizáciu OCCAR, čo by mu dalo nádych transparentnosti. Ide o združenie trinástich, prevažne západoeurópskych krajín, ktoré zastrešuje ich vojenské obchody.

„Môžem potvrdiť, že sme sa stretli so zástupcami slovenského ministerstva obrany. Stretnutia sa zúčastnili aj zástupcovia nemeckej vlády a nemeckého priemyslu,“ napísala Denníku N Cristina Ferruzová z obchodného oddelenia organizácie OCCAR.

Divadlo na Nemcov?

Podľa informácií Denníka N navštívila nemecká delegácia ministerstvo v apríli tohto roka. Na požiadanie slovenskej strany potom nemecké firmy vypracovali ponuku na osemkolesové vozidlá Boxer, ktorú doručili v druhej polovici júna.

Materiál mal viac než sto strán. V takýchto prípadoch štandardne nasleduje podrobné posudzovanie ponuky, do ktorého by boli zapojení aj vojenskí technici či generálny štáb.

Pokiaľ je ponuka relevantná, obe strany si dohodnú ďalšie rokovania, kde sa vysvetľujú prípadné nejasnosti alebo sa licituje o cene.

K ničomu takému však s najväčšou pravdepodobnosťou nedošlo. V čase, keď Nemci písali svoju ponuku, boli už nominanti SNS rozhodnutí kupovať fínske transportéry Patria.

Vozidlo Boxer vyrábajú firmy Rheinmetall a Krauss-Maffei Wegmann (KMW). Na trhoch ich ponúka ich spoločná firma s názvom Artec. Foto – Bundeswehr

Najprv v máji v tichosti podpísali memorandum s fínskym ministerstvom obrany. A dva týždne po predložení nemeckej ponuky, 13. júla 2017, uzavreli aj takzvanú technickú dohodu, ktorá ďalšie debaty o osemkolesových transportéroch ukončila.

Na základe tejto dohody začali Fíni vyrábať prvý prototyp svojho vozidla pre slovenskú armádu. Ministerstvo to prvýkrát verejne priznalo až v novembri.

V decembri už fínsky prototyp predviedlo aj novinárom. Ak v ďalších mesiacoch prejde testami, ministerstvo si bude môcť objednať až 81 týchto vozidiel.

Úradník nehovoril pravdu

Hovorkyňa ministerstva Danka Capáková, podobne ako v predošlých prípadoch, odmietla informácie Denníka N komentovať. Otázky ignoroval aj generálny tajomník služobného úradu Ján Hoľko, ktorý mal pri výbere transportérov zásadné slovo.

Hoľko v uplynulých týždňoch pripustil, že ponuku od Nemcov dostali, nepovedal však o nej všetko. Na tlačovej konferencii 10. novembra vysvetlil, že ponuka bola pre Slovensko nevýhodná, pretože Nemci odmietali zapojiť do obchodu slovenský priemysel. Pre ministerstvo išlo o zásadnú podmienku.

„Keď sme oslovili Nemcov, tak nám povedali, že ich záujmom nie je s nami spolupracovať. Oni nám ponúkli len to, že by naložili do lietadla 81 vozidiel a tie by nám doviezli. Všetky peniaze, ktoré by sme zaplatili, by odišli do Nemecka,“ tvrdil Hoľko.

Generálny tajomník služobného úradu Hoľko (vľavo) a minister obrany Peter Gajdoš 10. novembra na tlačovej konferencii tvrdili, že nemecká ponuka je nevýhodná. Foto – TASR

Denník N mal možnosť preštudovať si časť nemeckej ponuky. Z dokumentov vyplýva, že Hoľko nehovoril pravdu. Nemci totiž ministerstvu napísali,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Kniha od tohto autora: Pravda a lož na FacebookuViac info

Nákup transportérov

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |