Denník N

Sedem výrokov SNS o transportéroch, v ktorých nepovedali celú pravdu

Urobili sme faktickú kontrolu výrokov, ktoré povedal Andrej Danko a jeho nominanti o jednom z najväčších vojenských obchodov od vzniku Slovenska.

Traja významní členovia SNS – predseda Andrej Danko, minister obrany Peter Gajdoš a šéf služobného úradu Ján Hoľko – sa už niekoľko týždňov snažia obhájiť, prečo pri nákupe transportérov za 400 miliónov v tichosti vybrali fínsku zbrojovku Patria.

Viaceré ich argumenty mohli pôsobiť vierohodne, platí to však len na prvé počutie. Zostavili sme zoznam výrokov trojice Gajdoš, Danko, Hoľko, v ktorých o jednom z najväčších vojenských obchodov od vzniku Slovenska nepovedali verejnosti celú pravdu.

1.) „Sú rôzne transportéry, či nemecké, či francúzske, či rakúske, či české alebo fínske alebo poľské.“

(Peter Gajdoš pre TV Joj, odvysielané 6. júla 2017)

Minister obrany Gajdoš v polovici mája dostal od vlády úlohu analyzovať päť možností, ako kupovať transportéry: mohlo ísť o tender cez NATO či Európsku obrannú agentúru (EDA), o spoločný projekt Vyšehradskej štvorky a podobne. V ďalších týždňoch hovoril, že tieto možnosti skúma, a pripomínal, že existuje viac výrobcov, ktorí môžu vozidlá dodať.

Zamlčal, že o osemkolesových transportéroch rozhodol už dva dni po rokovaní vlády. V piatok 19. mája uzavrel „memorandum o porozumení“ s fínskym ministerstvom obrany. A následne 13. júla 2017 nechal podpísať aj takzvanú technickú dohodu, podľa ktorej začala zbrojovka Patria stavať prototyp vozidla pre slovenskú armádu.

Prvýkrát to minister priznal až v polovici novembra, takmer polroka po tom, ako boli podpísané prvé dokumenty. „Ja nie som povinný zverejňovať všetky zmluvy, ktoré som podpísal,“ povedal na vysvetlenie.

Memorandum o porozumení Fíni podpísali v Bruseli 18. mája 2017, Slováci pripojili podpis o deň neskôr.

2.) „Bude to náš spoločný výskum a vývoj s Fínskou republikou.“

(Peter Gajdoš, tlačová konferencia 10. novembra 2017)

Ak by tento výrok sedel, Slováci a Fíni by boli rekordmani vo vývoji špičkovej vojenskej techniky. V lete začali „vyvíjať“ prototyp, v decembri ho verejne predviedli a vo februári už má byť hotový, aby mohol ísť na náročné vojskové skúšky.

Ako to teda je? Vývoj transportéra robili v pravom zmysle slova len Fíni, ktorí sa snažili už existujúce vozidlo vylepšiť. Prototyp doviezli na Slovensko, kde do neho pridali niektoré slovenské súčiastky, ako je zbraňová veža z Novej Dubnice a otestujú, či to bude fungovať.

Na tomto postupe nie je nič unikátne. Keď pred zhruba desiatimi rokmi kupovali Česi rakúske transportéry Pandur, tiež do nich inštalovali české rádiostanice a optické zameriavače. Nik to však nenazýval „výskumom a vývojom“.

Podľa viacerých expertov sú reči o spoločnom výskume len trikom, ktorý ministerstvu umožňuje spraviť obchod s Fínmi bez súťaže. „Označiť tento transportér za produkt spoločného vývoja je iba snaha vyhnúť sa platnej legislatíve,“ poznamenal vojenský publicista Vladimír Bednár.

Minister obrany Gajdoš (vľavo) a šéf služobného úradu Hoľko si prezerajú fínsky transportér. Foto N – Tomáš Benedikovič

3). „Keď sme oslovili nemeckú alebo francúzsku firmu, povedali nám, že ich záujmom nie je s nami spolupracovať. Ich záujmom bolo naložiť vozidlá do lietadla a doviesť nám ich sem.“ 

(Ján Hoľko, tlačová konferencia 10. novembra 2017)

Dankov priateľ Hoľko tvrdil, že len Fíni boli ochotní dať prácu slovenskému priemyslu a tak bolo v národnom záujme vybrať ich transportér. Denník N zistil, že minimálne v prípade Nemcov nehovoril pravdu.

Nemecké zbrojovky Rheinmetall a KMW ponúkli nový transportér Boxer a jasne ministerstvu napísali, že do výroby zapoja aj slovenské firmy. „Zapojenie slovenského priemyslu je možné a vítané. Keďže Boxer je najmodernejším vozidlom na trhu, projekt by priniesol významný transfer technológií do Slovenskej republiky,“ písali Nemci.

Nemci v ponuke dokonca vymenovali, s akými firmami už teraz spolupracujú. Napríklad káblové zväzky pre svoje transportéry odoberajú od firmy Neways z Novej Dubnice. Intenzívnu spoluprácu majú aj s malou automobilkou Tanax v Bánovciach nad Bebravou (niekdajší pobočný závod Tatry), ktorá pre armádu vyrába nákladné vozidlá nemeckej konštrukcie.

„V spoločnosti Tanax by prebiehala finálna produkcia vozidiel, ako aj inštalácia slovenskej veže a ďalších komponentov do vozidla,“ napísali Nemci.

Nemci do svojej ponuky priložili obrázok, kde vysvetlili, že podvozok by dodali oni, ale nástavbu (mission module) a zbraňovú vežu by dodali slovenské firmy.

4.) „Chceli sme vozidlo, ktoré by sme mohli predávať na zahraničných trhoch.“

(Peter Gajdoš, tlačová konferencia 10. novembra 2017)

Minister obrany sľubuje, že keď sa na Slovensku vyrobí 81 vozidiel pre našu armádu, tak ďalšie budeme môcť vyrobiť pre Fínov. Nasledovať môžu objednávky z ďalších štátov EÚ a NATO. „Získame produkt, ktorý budeme môcť predávať vonku, a vďaka tomu zrevitalizujeme náš zbrojný priemysel.“

Teoreticky je možné všetko. Gajdoš však nedodal, alebo prehliadol, 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

SNS na obrane

Teraz najčítanejšie