Denník N

Predajne Tiger sú plné lákavých zbytočností, ktoré by sme si nemali kupovať

Zdroj: autor
Zdroj: autor

Spotrebitelia si pomaly začínajú uvedomovať, že pri nákupoch treba rozmýšľať aj o ekológii. Do toho Dáni ako z iného vesmíru prídu s obchodmi, ktoré fetišizujú nákup zbytočností.

Drobný dáždnik, malý plechový kolotoč, slúchadlá, strieborný prášok, plstená podložka pod taniere, sviečky, čokoláda, porcelánový medveď zlatej farby, pískajúca kačka, čajník na čajový obrad, plastový pohár s vtipnou kresbou, krytom a slamkou, plastový ementál, chlpaté slnečné okuliare… nič z toho možno nepotrebujete, ale stojí to len dve eurá!

Pred takmer 30 rokmi sa začala cesta Zebry, klasického obchodu „všetko za jedno euro“. Keď už začali, majitelia nechceli byť závislí od toho, čo im práve vedeli predať čínske veľkosklady, začali si výrobky objednávať sami. Keď vlastného tovaru bola väčšina, zmenili si meno na Tiger a začali hovoriť o škandinávskom dizajne. Mali na to právo, boli totiž z Kodane. To boli asi pred dvadsiatimi rokmi.

Pred troma rokmi získali investora a začali veľkú medzinárodnú expanziu. Nedávno začali otvárať v USA, ale ešte predtým sa dostali na Slovensko. Okrem Bratislavy aj do Banskej Bystrice a Košíc. Najnovšie obchody sa otvárajú pod novým názvom Flying Tiger Copenhagen, „lietajúci tiger z Kodane“, ktorý mal Tigrovi dodať hravosť a dánskosť.

Dnes ide o jedného z najrýchlejšie rastúcich globálnych obchodníkov, v roku 2014 mal 320 obchodov, teraz má 800 a do roku 2020 sa má počet predajní ešte strojnásobiť.

Prečo je Tiger lákavý

Predajne z Kodane každý mesiac obmieňajú 300 produktov, aby zákazníkov prekvapili vždy, keď sa rozhodnú vojsť. Sú to všetko drobné hlúposti, ktoré málokto kupuje plánovite na internete. Žiadne nie sú v akcii, stačí, že sú stále lacné. V čase, keď majú bežné reťazce obrovské problémy s udržaním kamenných obchodov, Tiger na nich stojí. E-shop ani nemá.

Samozrejme, majú tu aj kamenné dosky na krájanie do kuchyne, dózy, šálky, vankúš do lietadla, sviečky či korenie, či dánsku čokoládu. Môžu sa zísť. Ale tri vatové snehové gule zabalené do igelitu, pískací mozog, lesklé papierové jednorazové okuliare, jednorazový riad, drevená skladacia líščia hlava, farebné papuče s povrchom, ktorý čistí podlahu, kuchynský časovač v tvare hamburgeru či ružový toaletný papier so srdiečkami sú predmety, ktoré sa vyžívajú v tom, ako sú nezvyčajné. Je to roztopaš z možnosti vyrábať a predávať zbytočné veci.

„Eurové“ obchody s haraburdím prominentnejšie nákupné centrá ako u nás Aupark alebo Eurovea nechceli, nálepka škandinávskeho dizajnu však pachuť lacnoty odstraňuje a centrá Tiger vítajú. Impulzívne lacné nákupy znižujú počet ľudí, ktorí odídu z centier bez otvorenia peňaženky. Zábavné predmety ľudia sami ukazujú na Facebooku alebo posielajú priateľom. Sen každého marketéra.

Sieti sa darí aj pre rast turizmu. Turisti s Lonely Planet blúdia ulicami Amsterdamu, Londýna či Prahy a sú pripravení míňať, miestne suveníry môžu však byť neznáme a čudné. Tigra berú útokom.

Nákup hlúpostí ako fetiš

Ľudia v sebe majú vzťah k predmetom, radi nakupujú a pocit, že si môžete za málo dovoliť veľa, je lákavý. Kúpte tam drevenú stolovú hru, dózu, šálku ako darček alebo nožnice, ak to plánujete a potrebujete.

Akokoľvek rozkošné všetky tie predmety sú, akokoľvek veselo znie feelgood hudba v pozadí, roku 2017 nemôžeme nehovoriť o ekológii a prehnanej spotrebe. Nemôžeme sa tváriť smutne pri správach, ako planétu neprimeraným konzumom čoraz viac drancujeme a zároveň vítať príchod obchodu, ktorý romantizuje nakupovanie zbytočností, iba tak pre radosť.

Samozrejme, ak práve náhodou nepotrebujete tridsať centimetrov vysoký štipec, priehľadnú dózu s troma tenisovými loptičkami, hubku v tvare srdiečka, veľkú plastovú halloweensku tekvicu, papierový kornút zmrzliny, sporiteľničku v tvare ananásu, drevenú ruku s kĺbmi…

Teraz najčítanejšie