Denník N

Bratislavská župa znova vyšetruje Pentu, či nenúti pacientov platiť

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Za bývalého bratislavského župana Freša dostala Penta prvé pokuty za to, že nútila klientov platiť. Hneď po nástupe Drobu začala župa polikliniky Penty preverovať aj v ďalších prípadoch.

Polikliniky Penty už dostali v minulosti pokuty za to, že vyberali poplatky v rozpore so zákonom. Teraz im hrozia ďalšie. Bratislavská župa začala tento týždeň proti poliklinikám Penty tri konania. Denníku N to potvrdila hovorkyňa župy Lucia Forman. Lekári či polikliniky totiž nesmú povedať, že pacienta nevyšetria, ak nezaplatí poplatok. Nezáleží na tom, či to nazvú „manažmentom pacienta“ alebo „asistenčnou službou“.

Dve konania vedie župa proti poliklinike Novapharma, čo je Železničná nemocnica a poliklinika v Bratislave. Podľa župy poliklinika podmieňovala vyšetrenie zakúpením „karty klienta“. V druhom prípade išlo o to, že vyšetrovanie podmieňovali zaplatením „osobnej starostlivosti“.

Ide často o poplatky, ktoré polikliniky ospravedlňujú tým, že ide o nadštandard. Často to funguje tak, že poplatky za klientske karty či osobnú starostlivosť nevyberá poliklinika priamo, ale majú na to externú firmu, ktorá má mať na starosti manažment pacienta.

Tretie konanie, ktoré župa voči Pente začala, sa týka spoločnosti SI Medical – tá údajne podmieňovala vyšetrenie zaplatením poplatku za manažment klienta.

Župa sa ku konkrétnym veciam vyjadrovať nechcela. „V súčasnosti sa vykonávajú procesné úkony a dokazovanie, keďže rozhodnutie musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu veci,“ povedala hovorkyňa. Kedy vydajú rozhodnutie, nevedela odhadnúť.

ProCare: Zákon sme neporušili

Konania o uložení pokuty potvrdili aj zo siete polikliník Penty ProCare. Pod ne patria aj firmy, voči ktorým sa konania vedú. „V tomto momente evidujeme tri konania o uložení pokuty s dvoma fyzickými osobami, ktoré sú vedené na úrovni Bratislavského samosprávneho kraja,“ povedal hovorca siete Tomáš Kráľ. Hovorí, že konania stále prebiehajú a že k nim zaujmú „aktívne právne stanovisko“.

Zákon však podľa neho dodržiavajú a poskytovanie štandardnej starostlivosti nepodmieňujú poplatkom. „Netajíme sa však tým, že na pôde našich polikliník chceme poskytovať čo najkvalitnejšie služby, ktoré sú sprevádzané aj nadštandardným balíkom osobnej starostlivosti,“ tvrdí Kráľ.

Tému, že si podmieňujú poskytnutie zdravotnej starostlivosti poplatkom, riešia pomerne často. Problematický je podľa neho výklad, pre mnohých ľudí podľa neho nie je dosť jasný.

Šéf siete polikliník Marek Duban v rozhovore Denník N povedal, že ošetria každého pacienta bez toho, aby musel platiť. Ale musí ísť osobne do polikliniky a vyžiadať si konkrétneho lekára či sestru. A nie objednávať sa cez recepciu. Tú totiž neprevádzkuje ProCare, ale iná spoločnosť, vysvetľoval Duban. „U konkrétneho zamestnanca polikliniky si vyžiada termín. Alebo navštívi polikliniku, ktorá funguje ako verejná, a tam čaká v čakárni,“ hovoril Duban, ako ísť do ProCare bez toho, aby ľudia museli platiť.

Ľudia totiž u nich nemôžu platiť za vyšetrenie, ale ProCare alebo teda ich servisná spoločnosť si vypýta poplatok za služby recepcie, call centra, mobilné či webové aplikácie. Ak sa teda chcete objednať na konkrétny termín cez telefón alebo priamo na recepcii polikliniky, zaplatíte. ProCare to však nevníma ako porušenie zákona, lebo je to podľa nich nadštandard a pacient to nemusí využiť a zaplatiť, ak nechce.

Pokuty už dostali

Polikliniky Penty majú s vyberaním poplatkov, ktoré zákon zakazuje, dlhodobo problém. Začiatkom minulého roka za to Penta dostala od bratislavskej župy aj pokutu 2100 eur.

Poliklinika ProCare, ktorá patrí Pente, našla spôsob, ako obchádzať zrušenie poplatkov u lekárov. Nebol však v poriadku. Po tom, čo sa na tento spôsob pozrel Bratislavský samosprávny kraj, ktorý má kontrolnú právomoc, dostala Penta pokutu 2100 eur.

„Vo svojom zdravotníckom zariadení v konkrétnych prípadoch podmienili poskytnutie zdravotnej starostlivosti uhradením poplatku za takzvaný program osobnej starostlivosti (balíčky osobnej starostlivosti) u svojho zmluvného partnera (externej spoločnosti) a nemali na prístupnom a viditeľnom mieste zverejnený cenník všetkých zdravotných výkonov, ktoré poskytujú,“ uviedol vtedy kraj. Išlo o dva prípady a ProCare ich nazýval pred rokom individuálnymi pochybeniami, ktoré mali odstrániť.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie