Denník N

Urbanista a bloger Adrian Gubčo: Bratislave chýbajú odborníci, mnohí už na magistráte nechcú pracovať

Foto N - Pavel Bielik
Foto N – Pavel Bielik

Spoluzakladateľ blogu Bratislava YIMBY Adrian Gubčo tvrdí, že pod vplyvom personálnych zmien už mnohí odborníci nechcú pracovať na magistráte a Bratislava tak stále nesmeruje ku koncepčnému vývoju.

Zakladal blog Bratislava YIMBY (Yes In My Back Yard), ktorý do nekončiacej kritiky developerských projektov prináša aj pozitívny pohľad na rozvoj Bratislavy. Adrian Gubčo študoval v Británii a pracoval aj na rozvoji Prahy a rozpráva aj o tom, že:

  • developeri majú v Bratislave ťažkú situáciu;
  • J&T a HB Reavis dobre nevysvetlili, čo chcú stavať;
  • ropa a toxické látky pod Bratislavou ohrozujú ľudí;
  • podzemná voda zo Žitného ostrova už dávno nie je najkvalitnejšia

J&T a HB Reavis stiahli svoje žiadosti o štatút významnej investície. Bol to podľa vás správny krok?

Určite áno. Projekty neboli dostatočne pripravené a odkomunikované s verejnosťou. Mesto je tiež problémový partner, keďže systém pre tieto typy projektov nie je dosť transparentne nastavený. Celú komunikáciu zo strany developerov vnímam skôr ako marketingovú aktivitu. Nebol to skutočne otvorený proces, aké vidíme v západnej Európe.

Ak má napríklad v Londýne mesto záujem revitalizovať niektoré lokality, tak veľmi aktívne komunikuje s developermi aj s verejnosťou. Niekedy s nimi dokonca vytvára spoločné podniky a je týmto spôsobom schopné zaručiť v rámci projektu verejný záujem.

Na Slovensku poznáme výstavbu spojenú s významnými investíciami najmä vďaka priemyselným parkom postaveným na zelenej lúke. Je to prvýkrát, čo developeri požiadali o štatút na projekt prakticky v centre mesta.

Samozrejme, v meste ide o úplne inú situáciu a vždy je to oveľa citlivejšie a kontroverznejšie. Developeri si všimli, že v zákone je medzera, ktorá im umožňuje obrovské zrýchlenie povoľovacieho procesu, ktorý je u nás inak nesmierne zdĺhavý. Každý projekt potrebuje záväzné stanovisko, čo by malo trvať zhruba tridsať dní, no v praxi je to mnohonásobne viac. Mesto využíva fakt, že nie je zákonom časovo limitované.

Snaha developerov o skrátenie procesu je teda v tomto prípade relevantná?

Presne tak. Poznám developera, ktorý žartoval, že kým dostal záväzné stanovisko na svoj projekt, narodili sa mu dve deti. Pre developerov je každý rok, počas ktorého výstavba stojí, obrovská strata, peniaze sa musia hýbať. Ak má navyše v banke na projekt úver, musí platiť úroky. Toto bol podľa môjho názoru hlavný dôvod, kvôli ktorému o tento štatút žiadali. Ak by si mesto nastavené limity posudzovania projektov plnilo, nemuseli mať túto žiadosť vôbec na stole.

Vizualizácia nového centra mesta zverejnená v rámci konceptu Spojenej Bratislavy. Zdroj: J&T Real Estate

Aká je pravdepodobnosť, že projekty Spojenej Bratislavy a Nových Nív dokončia v nezmenenej podobe aj bez štatútu významnej investície?

Ide o najlukratívnejšie voľné pozemky v meste. HB Reavis je so svojou Stanicou Nivy už v pokročilom štádiu výstavby, Eurovea je pre J&T Real Estate strategický projekt. To isté platí aj pre Nové Lido a zatiaľ sa zdá, že je v jeho prípade snaha o vytvorenie kvalitného mestského prostredia. Ľudí, ktorí na ňom pracujú, navyše považujem za jedných z najlepších na Slovensku. V rámci týchto projektov som preto optimista

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Rozhovory

Teraz najčítanejšie