Denník N

V Británii varia supermarkety, takto si tam predstavujú tohtoročný vianočný luxus

Losos s kúskami zlata a veselé Vianoce (17 hotových jedál od Marks&Spencer).

Do supermarketov v Anglicku sa chodí tak trochu ako do verejnej chladničky. Menej ľudí tam nakupuje suroviny, pretože menej ľudí varí a viac ľudí nakupuje sendviče alebo hotové jedlá. V chladničkách obchodov je menej delenia na oddelenia ako syry, šunky či jogurty, ale viac delenia na hotové jedlá podľa kuchýň, ako britské, talianske, indické či vegetariánske.

Hotové jedlá takmer neexistujú pod samostatnými značkami, ktoré nájdete naprieč supermarketmi. Supermarkety „varia“ každý za seba, jedlá nesú ich značky. V reklamách tak hovoria menej o lacných banánoch, masle a chladených kurčatách, ale o nových jedlách, ktoré nájdete v ich ponuke. Úsilie tradične vrcholí pred Vianocami, supermarkety predstavia vlastné menu, spájajú sa so známymi šéfkuchármi, predháňajú sa v reakcii na trendy.

Medzi obchodmi má špeciálne miesto Marks&Spencer. Obchodný dom už existuje vyše 130 rokov, pre Britov je inštitúciou, ktorá tu bude pred nimi a po nich, ako monarchia. M&S sa posledné roky sústreďuje práve na vlastnú ponuku jedla, pretože v móde a bytových doplnkoch nevie konkurovať globálnej konkurencii ako Zara, H&M či IKEA.

Na Slovensku mohli ľudia roky nakupovať v niečom ako „vzorke“ z jeho supermarketov, dovážali sem iba trvanlivé, mrazené jedlá. Supermarkety M&S však stoja práve na čerstvých hotových jedlách, ktorých vystavovanie v regáloch nepresiahne deň či dva. Nekúpite tam suroviny na segendínsky guláš, ale kúpite si hotové indické karí, ktoré v testoch médií nemá horšiu kvalitu ako to z reštaurácie.

Slováci často považujú hotové jedlá za Boží trest pre single ľudí a často majú aj pravdu. Ponuka je zlá. U nás však neprebehlo hneď niekoľko civilizačných posunov, ktoré za situáciou v Británii stoja. U nás matka rodiny „zlyhala“, ak by vyriešila sviatočnú večeru nákupom hotových jedál. V Británii je to v poriadku a tiež to vôbec nemusí byť žena.

Presun skladby jedálneho lístka zo súkromnej na verejnú sféru má niekoľko výhod. Klasické jedlá sa napríklad viac inovujú. Ak sa varí v domácnostiach, segedínsky a sviečková sa príliš nemenia. Ak sa však o jedlo starajú veľké, súťažiace supermarkety, musia klasické recepty inovovať, aby sa odlíšili od konkurencie. Spolu s koloniálnou históriou Británie, kde je indická reštaurácia považovaná za tradíciu prítomnú v každej dedine a ľudia sú na exotiku zvyknutí, to otvára priestor k oveľa pestrejšej kuchyni.

Druhou výhodou je zdravie. Supermarkety si nemôžu dovoliť variť nezodpovedne nezdravo ako slovenská babička, lebo to ublíži ich značke. Adopcia trendov smerom k zdravšiemu jedálnemu lístku je tak rýchlejšia, hovorí sa o obsahu soli, nasýtených mastných kyselín, cukru. Napríklad tento rok sú trendom nápadité sviatočné vegetariánske jedlá, pretože čoraz viac ľudí v Británii obmedzuje mäso. V ponuke sviatočných jedál v Tescu bolo 40 % vegetariánskych jedál a najväčší britský internetový supermarket vyhlásil, že predaj vegetariánskych hotových jedál medziročne stúpol o 1678 %.

Čo teda v tomto svete, kde sa o jedlo stará Tesco namiesto mamy, navaril luxusnejší, ale stále dostupný supermarket Marks&Spencer?

Morka bez stehien plnená plnkou z bravčového mäsa, gaštanov, slaniny a tymiánu (31 £). Pekáč je jednorazový, všetko stačí odbaliť, vložiť do rúry a jedlo pre 6 až 8 ľudí už iba nespáliť. Jednorazový pekáč netreba nikdy chváliť, na druhej strane v Británii je neslušné neseparovať odpad.

 

Morčacie prsia s plnkou z mletého bravčového mäsa, šalviou a cibuľou. Obložené slaninou údenou na dube. Pečie sa hodinu a 40 minút, 6-8 porcií je za 25 libier.

 

Omáčka z brusníc a portského za 2 libry, napríklad k morčaciemu z predchádzajúcich obrázkov.

 

Výpek z hovädzieho s cibuľou a červeným vínom za 2 libry. Taktiež k predchádzajúcim jedlám.

 

Klasická koreňová zelenina k vianočnej morke s rozmarínom. Nakrájaná, na jednorazovom plechu, stačí vložiť do rúry na 45 minút. Stojí 3 libry.

 

Červenú kapustu môžete robiť hodiny, alebo 6 a pol minúty. Táto je s jablkami bramley, stojí 3 libry.

 

Mrkva s klementínkami, krížencom medzi mandarínkou a pomarančom. Podáva sa s dresingom z klementínok. Príloha sa pečie päť minút a stojí 3 libry.

 

Jedno zo sviatočných vegánskych jedál: pečený paštrnák s korenenou červenou cibuľou s hríbmi, bulgurom, marhuľami a brusnicami. Porcia pre dvoch sa pečie pol hodiny a stojí 4 libry.

 

Ďalšie z vegánskych sviatočných jedál je koláč plnený paštrnákom, camembertom a gaštanmi a stojí 7 libier.

 

Hríby v krémovej omáčke zo sherry a špenátu v dvoch koláčoch z lístkového cesta za 4 libry.

 

Jedna z najpredávanejších vianočných špecialít. Jemné plátky škótskeho lososa údeného na dubovom dreve, máčaného v 12-ročnej single malt whiskey s kúskami jedlého zlata za 10,50.

 

Predjedlo z darov mora je britská klasika, väčšinou však v pohári na martini premiešate krevety s majonézou. M&S ponúka vlastného lososa, indonézske krevety a bylinkové maslo v lastúre. Stačí zapiecť.

 

M&S za vás kúpil, nakrájal a na jednorazový tanier uložil škótskeho lososa, lososovú plnku a obrie krevety. Takmer všetok losos ponúkaný v M&S predávajú pod názvom Lochmuir. Nie je to názov druhu, bol vybraný v spotrebiteľskom prieskume a ide o lososy zo škótskych fariem, ktoré sú špeciálne kŕmené a kompletne zásobujú práve M&S.

 

Šunka korenená a sušená na wiltshirský spôsob, z bravčového chovaného na čerstvom vzduchu.

 

Obedové sendviče začali britské supermarkety predávať na začiatku 80. rokov, od začiatku je to hit, momentálne sa ročne predajú štyri miliardy kusov a v celej ekonomike sendvičov sa točí 8 miliárd libier ročne. Predaj stále stúpa. Guardian téme nedávno venoval jeden zo svojich dlhých článkov. Samozrejme, aj sendviče sa predávajú vo sviatočnej verzii, 5 % z ceny ide na pomoc ľuďom bez domova. M&S ponúka vegetariánsky sviatočný sendvič so syrom brie, červeným hroznom a čatní z portského.

 

Čo by sa mohlo predávať ako sviatočný vianočný alkohol? Espresso Martini z espressa z tmavo praženej kávy v zlato-čiernej fľaši. Stačí preliať na kocky ľadu…

 

… alebo gin s čajom s kúskami zlata. Fľaša stojí 10 libier.

Cesta k zdraviu

Teraz najčítanejšie