Denník N

V Británii varia supermarkety, takto si tam predstavujú tohtoročný vianočný luxus

Losos s kúskami zlata a veselé Vianoce (17 hotových jedál od Marks&Spencer).

Do supermarketov v Anglicku sa chodí tak trochu ako do verejnej chladničky. Menej ľudí tam nakupuje suroviny, pretože menej ľudí varí a viac ľudí nakupuje sendviče alebo hotové jedlá. V chladničkách obchodov je menej delenia na oddelenia ako syry, šunky či jogurty, ale viac delenia na hotové jedlá podľa kuchýň, ako britské, talianske, indické či vegetariánske.

Hotové jedlá takmer neexistujú pod samostatnými značkami, ktoré nájdete naprieč supermarketmi. Supermarkety „varia“ každý za seba, jedlá nesú ich značky. V reklamách tak hovoria menej o lacných banánoch, masle a chladených kurčatách, ale o nových jedlách, ktoré nájdete v ich ponuke. Úsilie tradične vrcholí pred Vianocami, supermarkety predstavia vlastné menu, spájajú sa so známymi šéfkuchármi, predháňajú sa v reakcii na trendy.

Medzi obchodmi má špeciálne miesto Marks&Spencer. Obchodný dom už existuje vyše 130 rokov, pre Britov je inštitúciou, ktorá tu bude pred nimi a po nich, ako monarchia. M&S sa posledné roky sústreďuje práve na vlastnú ponuku jedla, pretože v móde a bytových doplnkoch nevie konkurovať globálnej konkurencii ako Zara, H&M či IKEA.

Na Slovensku mohli ľudia roky nakupovať v niečom ako „vzorke“ z jeho supermarketov, dovážali sem iba trvanlivé, mrazené jedlá. Supermarkety M&S však stoja práve na čerstvých hotových jedlách, ktorých vystavovanie v regáloch nepresiahne deň či dva. Nekúpite tam suroviny na segendínsky guláš, ale kúpite si hotové indické karí, ktoré v testoch médií nemá horšiu kvalitu ako to z reštaurácie.

Slováci často považujú hotové jedlá za Boží trest pre single ľudí a často majú aj pravdu. Ponuka je zlá. U nás však neprebehlo hneď niekoľko civilizačných posunov, ktoré za situáciou v Británii stoja. U nás matka rodiny „zlyhala“, ak by vyriešila sviatočnú večeru nákupom hotových jedál. V Británii je to v poriadku a tiež to vôbec nemusí byť žena.

Presun skladby jedálneho lístka zo súkromnej na verejnú sféru má niekoľko výhod. Klasické jedlá sa napríklad viac inovujú. Ak sa varí v domácnostiach, segedínsky a sviečková sa príliš nemenia. Ak sa však o jedlo starajú veľké, súťažiace supermarkety, musia klasické recepty inovovať, aby sa odlíšili od konkurencie. Spolu s koloniálnou históriou Británie, kde je indická reštaurácia považovaná za tradíciu prítomnú v každej dedine a ľudia sú na exotiku zvyknutí, to otvára priestor k oveľa pestrejšej kuchyni.

Druhou výhodou je zdravie. Supermarkety si nemôžu dovoliť variť nezodpovedne nezdravo ako slovenská babička, lebo to ublíži ich značke. Adopcia trendov smerom k zdravšiemu jedálnemu lístku je tak rýchlejšia, hovorí sa o obsahu soli, nasýtených mastných kyselín, cukru. Napríklad tento rok sú trendom nápadité sviatočné vegetariánske jedlá, pretože čoraz viac ľudí v Británii obmedzuje mäso. V ponuke sviatočných jedál v Tescu bolo 40 % vegetariánskych jedál a najväčší britský internetový supermarket vyhlásil, že predaj vegetariánskych hotových jedál medziročne stúpol o 1678 %.

Čo teda v tomto svete, kde sa o jedlo stará Tesco namiesto mamy, navaril luxusnejší, ale stále dostupný supermarket Marks&Spencer?

Morka bez stehien plnená plnkou z bravčového mäsa, gaštanov, slaniny a tymiánu (31 £). Pekáč je jednorazový, všetko stačí odbaliť, vložiť do rúry a jedlo pre 6 až 8 ľudí už iba nespáliť. Jednorazový pekáč netreba nikdy chváliť, na druhej strane v Británii je neslušné neseparovať odpad.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Cesta k zdraviu

Teraz najčítanejšie