Denník N

Štát platil aj za právne služby, ktoré podľa NKÚ nedostal alebo neboli dosť kvalitné

Foto – Fotolia
Foto – Fotolia

NKÚ sa zameral na právne a poradenské služby od externistov, ktoré si objednali ministerstvá dopravy a hospodárstva. Érsekov rezort protokol o kontrole nepodpísal, Žigov rezort pripúšťa, že pôjde aj na súd.

Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) zistil, že ministerstvá dopravy a hospodárstva uzavreli viacero právnych a poradenských zmlúv, ktoré sa ukázali ako zbytočné, mali nízku kvalitu či boli na služby, ktoré mohli urobiť vlastní zamestnanci. Napriek tomu ministerstvá za ne externistom zaplatili spolu milióny eur.

Kontrolóri sa zamerali na právne služby, poradensko-konzultačné služby, štúdie, expertízy a posudky z rokov 2013 až 2016. Ministerstvá dopravy a hospodárstva si vybrali preto, lebo si už skôr všimli, že uzatvárajú veľký počet zmlúv s externými poskytovateľmi služieb.

Kontrola ukázala pochybenia už pri uzatváraní zmlúv a ich dodatkov, pri ich zverejňovaní, no aj pri fakturácii na základe zmlúv.

Vážne zistenia v doprave

NKÚ si napríklad všimol, že ministerstvo dopravy zaplatilo za právne a poradenské služby v roku 2014 zhruba 3,4 milióna eur, no o rok neskôr už 14,8 milióna eur. Spolu za štyri roky to bolo takmer 36 miliónov eur.

Ako príklad zbytočne minutých peňazí kontrolóri uvádzajú štúdiu uskutočniteľnosti k projektu Atlas pasívnej infraštruktúry. Systém mal zhromažďovať údaje o všetkých sieťach, vedeniach, stavbách, diaľniciach či inej infraštruktúre.  Štúdiu k projektu robila poradenská firma KPMG, ale až po verejnom obstarávaní a dostala za ňu takmer 155-tisíc eur. Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) nakoniec projekt, ktorý kritizovala aj odborná IT verejnosť, v máji tohto roku zrušil.

Poradenskej firme Deloitte zaplatilo ministerstvo za tri dokumenty, ktoré súviseli so stratégiou rozvoja verejného prístavu v Bratislave a s analýzou vodnej dopravy, takmer 518-tisíc eur. „V dokumentoch sa opakovane vyskytovali identické časti. Finalizácia sektorovej analýzy vodnej dopravy za 71 820 eur bola rozsahom pridaných aktualizácií finančne nadhodnotená,“ uviedol NKÚ.

Kontrolóri upozornili aj na štúdiu realizovateľnosti zavedenia jednotného štandardu cestovných poriadkov verejnej dopravy za 175-tisíc eur. V štúdii bol navrhnutý postup, ktorý nemá oporu v platných zákonoch a nakoniec sa ani žiaden projekt nerobil.

NKÚ si všimol aj dve zmluvy, na základe ktorých ministerstvo zaplatilo Advokátskej kancelárii Matúša Gémeša za obdobie dvoch rokov viac ako 1,1 milióna eur. Mzdové náklady ministerstva na 8 až 9 zamestnancov právneho odboru pritom za štyri roky nedosiahli ani polovicu tejto sumy (518-tisíc eur). Kontrolóri tiež upozornili, že pri jednej zmluve za zhruba 370-tisíc eur netvorili právne služby ani pätinu uhradenej sumy, podstatnú časť tvorila úhrada za vypracovanie právnych analýz.

Pochybenia aj na ministerstve hospodárstva

Ministerstvo hospodárstva zaplatilo v rokoch 2013 až 2016 za právne a poradenské služby takmer 6,9 milióna eur. Najvýznamnejším zistením bolo podľa NKÚ porušenie zákona o rozpočtových pravidlách.

„Ministerstvo hospodárstva v súvislosti so zmluvou na právne a ekonomické posúdenie situácie v Bratislavskej teplárenskej (BAT) použilo verejné prostriedky v rozpore s určeným účelom, keď uhradilo spoločnosti Havel, Holásek & partners služby, ktoré neboli vykonané vôbec, ako aj služby vykonané v neadekvátnom rozsahu a kvalite v sume 103 976,40 eura,“ uviedol v správe NKÚ. Upozornil tiež, že vnútorný kontrolný systém ministerstva tieto nedostatky nezistil.

Kontrolóri upozornili aj na zmluvu o poradenskej činnosti pri investícii Jaguar Land Rover, ktorú ministerstvo uzavrelo s firmou White & Case. Ministerstvo okrem fakturačných dokladov nemalo dokumentáciu, ktorá preukazuje podrobnosti o spôsobe realizácie jednotlivých dodaných služieb.

Ministerstvá so závermi kontroly nesúhlasia

Obe ministerstvá so závermi kontroly nesúhlasia a voči zisteniam a ich interpretácii vzniesli námietky.

Érsekov rezort protokol o výsledku kontroly ani nepodpísal. Kontrolórom vyčíta, že tendenčne informujú iba o náraste výdavkov na poradenstvo, no zabudli informovať o ich medziročnom poklese v rokoch 2014 a 2016.

Ministerstvo argumentuje, že služby externých poradcov využíva najmä na projekty, ktoré sú špecifické, treba pri nich medzinárodné skúsenosti a aj odborníkov z konkrétnych oblastí, ktoré na slovenskom trhu nie sú bežne dostupné. Uviedlo, že vlani chceli na ministerstve obsadiť pozíciu na dopravné modelovanie, no za podmienok, aké mohli ponúknuť, nenašli záujemcu, a preto zazmluvnili externého dodávateľa.

„Súčasný minister dopravy navyše už pred zverejnením záverov kontroly NKÚ rozhodol o väčšom zapojení zamestnancov ministerstva do analytickej činnosti a rezort má ambíciu robiť si viac analýz interne,“ uviedlo ministerstvo.

Ministerstvo hospodárstva argumentuje tým, že zmluvy, na ktoré poukázal NKÚ, uzatvorilo ešte bývalé vedenie v minulom volebnom období a týkali sa mimoriadnych situácií.

„S tvrdeniami a výkladom NKÚ o využití prostriedkov v prípade sporu o BAT ministerstvo nesúhlasí. Nález posúdi Úrad vládneho auditu a ministerstvo je pripravené brániť sa aj súdnou cestou,“ uviedol rezort, ktorý vedie Peter Žiga.

NKÚ reaguje, že preverením námietok sa nepreukázala ich opodstatnenosť, ani neboli dodatočne zistené skutočnosti, ktoré majú podstatný vplyv na obsah protokolu. Obom ministerstvám odporučil, aby prijali opatrenia, ktoré odstránia zistené nedostatky.

Ministerstvo hospodárstva tvrdí, že už prijalo opatrenia, aby sa v budúcnosti jednoznačnejším spôsobom zabezpečila kompletná dokumentácia.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie