Denník N

Cestujúci vo vlakoch nemajú práva. Dostávajú neexistujúce miesta a mrznú bez nároku na odškodné

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Ak mešká IC vlak vyše hodiny, dajú vám zľavu jedno euro na občerstvenie. Ak nepristavia vozeň pre imobilných cestujúcich, nemusia dostať nič.

Železnice lákajú ľudí, aby presadli z áut do vlakov a to aj kampaňou s Hudbou vesmírnou či vysielaním Sajfu z jedálenského vozňa. Keď však už máte kúpený lístok a niečo sa pokazí, nečakajte odškodné ako napríklad pri lietaní. Ak vás vôbec odškodnia, vysoká suma to nebude.

Národnému dopravcovi sa aj na konci roka stalo, že hoci si cestujúci kúpili miestenku, ich vozeň vôbec nepristavili. Alebo sa v amplióne pred príchodom vlaku ozve, že nie je pristavený vozeň prvej triedy, aj keď naň predávali lístky. Na hlavnej trati z Bratislavy do Košíc už po odchode RegioJetu iné vlaky nejazdia a tak sa ani nemôžete obrátiť na konkurenciu.

Napríklad na Štefana tak v plnom vlaku blúdili ľudia, ktorí mali miestenku, ale ich miesta v rýchliku z Košíc do Bratislavy neexistovali. V Považskej Bystrici im nakoniec našiel sprievodca voľné miesta, kde si po dlhom postávaní v chodbičke mohli odložiť veľké kufre a sadnúť si.

To nie je ojedinelý prípad. „Dňa 14. decembra som cestovala rýchlikom z Bratislavy do Košíc. Kúpila som si miestenku do desiateho vozňa na miesto pri okne. Po príchode na nástupište som zistila, že desiaty a jedenásty vozeň nepristavili. Našťastie, sprievodca každému z 10. a 11. vozňa našiel iné miesto vo vlaku,“ hovorí Katarína.

Ani s náhradným miestom nebola spokojná, zaplatila si totiž miesto pri okne, nakoniec sedela v strede kupé. Ľudia si často vyberajú miesta pri okne, lebo je tam elektrická zásuvka. Ak chce niekto počas cesty pracovať na počítači alebo pozerať film, bez elektriny je to často zložité. Alebo môže byť problém s wifi, hoci platíte za miestenku aj s online pripojením.

„Nepodala som sťažnosť, pretože som mala lístok zadarmo a eurovú miestenku by mi, predpokladám, nepreplatili,“ hovorí Katarína o svojom študentskom lístku.

Päť eur a v prepočte 50 centov na reklamáciu

Železnice tvrdia, že ak si niekto kúpi miestenku, jeho vozeň nepristavili a nenájdu mu náhradu, zaplatia mu úhradu päť eur. Železnice už nespresňujú, či to znamená, že od jeho nastúpenia mu majú nájsť náhradné miesto, alebo stačí, ak si bude mať kde sadnúť hoci aj na posledných pár zastávok.

Ak miesto nenájdu, musí cestujúci o tom mať potvrdenie. To sa stalo v minulosti aj Kataríne, sprievodca jej miesto nenašiel, povedal jej, že si má niekam sadnúť. „Miesto bez miestenky som nevedela nájsť a keďže som mala veľa batožiny, ani sa mi nechcelo prehľadať celý vlak,“ hovorí. Keď sa chcela na stanici v Bratislave sťažovať, povedali jej, že na to potrebuje potvrdenie od sprievodcu, čo nemala.

„Ani som nevedela, že takéto potvrdenie je potrebné na reklamáciu.“ Problémy s miestom sa zopakovali na jej cestách naprieč Slovenskom viackrát. „Videla som na nástupištiach a na chodbe vlaku chaos a nahnevaných ľudí, ktorí sa museli s kuframi predierať cez preplnený vlak.“

Železnice síce robia chyby, ale odškodnení veľa neprichádza.

Za desať mesiacov minulého roka vybavili 77-tisíc reklamácií a cestujúcim zaplatili takmer 38-tisíc eur. Len hrubým prepočtom by to bolo 50 centov na jednu reklamáciu. Najčastejšou príčinou reklamácií býva podľa železníc meškanie vlaku a rozdiel tried, teda že si cestujúci kúpi lístok napríklad do prvej triedy, ale tá vo vlaku nie je.

V takom prípade má cestujúci právo na polovicu z ceny lístka, ak cestuje vo vyššej triede vlaku – InterCity a ak má lístok na bežný rýchlik alebo iný vlak, má nárok na rozdiel medzi prvou a druhou triedou.

Klimatizácia a kúrenie, to v obyčajnom vlaku byť nemusí

Ak má cestujúci kúpený lístok na InterCity vlak alebo na medzinárodný spoj, môže žiadať o odškodnenie napríklad ak vlak mešká, alebo ak nefunguje kúrenie či klimatizácia. Ak cestujete v rýchliku, pokazené kúrenie či klimatizácia neznamenajú nárok na odškodnenie.

„Na odškodné za nedodržanie teplotného komfortu majú cestujúci v IC vlakoch a v lôžkových vozňoch do Českej republiky nárok,“ odpovedá hovorca ŽSSK Tomáš Kováč. Ak sa v IC vlaku nekúri alebo nefunguje klimatizácia, cestujúci môže dostať štvrtinu z ceny cestovného. Železnice garantujú, že v lôžkových vozňoch do Českej republiky bude teplota od 18 do 30 stupňov, v IC vlakoch od 15 do 30 stupňov.

„Nárok na odškodnenie nevzniká, ak je cestujúcemu poskytnuté náhradné miesto vo vlaku, alebo cestujúci poskytnuté náhradné miesto odmietol,“ dodáva hovorca Kováč.

Za desať mesiacov minulého roka prišlo na železnice len 800 žiadostí o odškodnenie za vyše 19-tisíc eur. Za toto obdobie železnice prepravili 61 miliónov cestujúcich.

Ako je to s meškaním: Aj 20 eur na ubytovanie

Najčastejšie sa však ľudia sťažujú na meškanie vlakov, aj pri ňom môžu dostať odškodnenie, vždy však musia mať potvrdenie z vlaku. Napríklad, ak vlak mešká minimálne päť minút, alebo časť trasy nejde, alebo vlak nepríde vôbec, vrátia vám cenu lístka, alebo jeho časť. Teda – ak do meškajúceho vlaku nenastúpite a len vtedy, ak ste si lístok kúpili bez toho, aby ste vedeli, že mešká.

Ak pokračujete v ceste, železnice nebudú od vás chcieť príplatok za cestu vo vlaku vyššej triedy. Alebo vám zaplatia cestu späť do stanice, odkiaľ ste vyšli a ešte k tomu vrátia aj cenu cestovného. Ak ste uviazli na ceste a nemôžete sa dostať do cieľa, železnice sľubujú, že vám zaplatia 20 eur na ubytovanie alebo za inú verejnú dopravu – desať eur. Ale všetko len do ceny cestovného, náhrada totiž nemôže byť vyššia ako cena lístku.

Pri IC vlakoch sa môže cestujúci dočkať aj odškodnenia. Ak vlak mešká hodinu až 119 minút, je to štvrtina z ceny lístka a k tomu zľava jedno euro na občerstvenie. Ak IC vlak mešká dve a viac hodín, vrátia vám polovicu z ceny lístka a k tomu zľavu na občerstvenie dve eurá.

Na porovnanie, ak mešká let v rámci Európskej únie tri a viac hodín, spoločnosť musí zaplatiť odškodnenie. Ak je let kratší ako 1500 kilometrov je to 250 eur, ak je let od 1500 do 3500 kilometrov je to 400 eur, ak mal byť ešte dlhší, spoločnosť má zaplatiť 600 eur. Podobné odškodnenie dostane cestujúci aj vtedy, ak jeho let zrušia a dôvodom nebola mimoriadna situácia.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Ste imobilný? Máte smolu

Ak chce vlakom cestovať človek na invalidnom vozíku, nemá to jednoduché. Svoje zážitky s vlakmi napríklad pred rokom v rozhovore opísala poslankyňa Silvia Shahzad (OĽaNO). To, že chcete cestovať, musíte totiž vopred nahlásiť a aj tak nemáte istotu, že sa do vlaku dostanete.

Napríklad počas sviatkov pred príchodom vlaku ohlásili, že vozeň pre imobilných cestujúcich z technických príčin nepristavili.

„Zažila som, že som si vlak objednala tri týždne dopredu a v daný deň som aj tak neodcestovala. Síce vám vrátia peniaze, ale to nie je náhrada. Ospravedlnenie neprijímam, lebo sa to deje stále a všetkým. Z mojich troch ciest sa mi ospravedlnili dvakrát. Necestujem vlakmi, lebo je to nespoľahlivé. Keď cestujem do zahraničia, tak sa bojím, či odídem z Bratislavy,“ opisovala pred rokom Shahzad.

Ak železnice mali zaradiť vozeň pre imobilných cestujúcich a nakoniec tak neurobili, cestujúci nemajú právo na odškodnenie. „Pri oprávnených sťažnostiach napríklad podľa cestovného poriadku mal byť zaradený vozeň pre imobilných cestujúcich, ale z prevádzkových dôvodov napríklad poruchy tam nebol, je, po individuálnom posúdení, drobné odškodnenie spolu s ospravedlnením pravidlom,“ povedal hovorca Kováč.

Minulý rok štátne vlaky prepravili 2500 imobilných cestujúcich, celkovo vo vlakoch cestovalo 61 miliónov ľudí za prvých desať mesiacov minulého roku.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie