Z manipulácie vedeckej práce obvinili aj zakladateľa genetiky Mendela. Úvaha o pochybeniach vo vede

Prečo vlastne podvádzajú vedci, ktorí by mali byť zárukou svedomitosti a pokroku? Na druhej strane, prečo by práve oni mali byť výnimkou?

Foto N – Tomáš Benedikovič

Autor je imunológ, pôsobí v Slovenskej akadémii vied

Ako vyzerá práca štandardného vedca?

Kladie si otázky a potom sa na ne snaží odpovedať: najprv vytvorí hypotézu, potom postaví experimentálny model vhodný na jej overenie, vykoná dostatočné množstvo patričných pokusov, ktoré potom čo najnezaujatejšie vyhodnotí, na základe výsledkov svoju hypotézu buď zavrhne, alebo zmení metodický prístup a… všetko sa opakuje.

Popri tom svoje výsledky publikuje vo forme vedeckých článkov, ktoré však najprv musia prejsť detailnou a prísnou kontrolou iných vedcov (tzv. „peer-review“).

Okrem toho píše návrhy projektov, aby dostal peniaze na ďalší výskum. A nakoniec možnože aj objaví niečo dôležité. Pravda, ak má šťastie.

70 percent výsledkov sa nedá zopakovať

Dnes sú milióny vedeckých článkov voľne dostupných na internete. Len na databáze Pubmed Národného centra pre biotechnologické informácie (NCBI) pribudne každú minútu jeden článok z oblasti biomedicíny.

Väčšinu z nich však nikto neprečíta. Článkov je toľko, že to ani nie je možné. Články majú niekedy toľko autorov, že dokonca ani oni samotní si ich celé neprečítajú. Každý z nich sa venuje len tej časti, ktorou do výskumu prispel a ktorej rozumie.

Vravíte, že je škoda, že toľko vedeckých údajov zostane nepovšimnutých? Že toľko múdrosti vyjde navnivoč? Ťažko povedať.

Zdá sa, že veľa z toho, čo sa vo vedeckej literatúre publikuje, nie je, mierne povedané, spoľahlivé. Teda presnejšie, väčšina. A to napriek prísnemu systému recenzného konania („peer-reviews“). Ako to vieme? Nájdu sa totiž aj takí dôslední výskumníci, ktorí tie články prečítajú celé a navyše sa snažia aj zopakovať to, čo je v nich publikované. Inými slovami – chcú tie výsledky zopakovať.

Podľa štúdie, ktorá vyšla v roku 2016 v časopise Nature, sa však viac ako 70 percent publikovaných vedeckých výsledkov nedá zopakovať. Prečo je to tak?

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom