Denník N

Pomáhajú Uber a Airbnb okrem našich peňaženiek aj životnému prostrediu?

Nový Liftago, Hopin a Uber. Reprofoto - Denník N
Nový Liftago, Hopin a Uber. Reprofoto – Denník N

Či má zdieľaná ekonomika zmysel aj z environmentálneho hľadiska závisí od toho, ako ľudia ušetrené peniaze využijú.

Autori pracujú v Inštitúte environmentálnej politiky Ministerstva životného prostredia SR

Objednať normálny hotel v Bruseli dva dni pred príchodom je buď nemožné, alebo nekresťansky drahé. Silný dopyt po ubytovaní či doprave tlačí ceny nahor. Riešením môže byť apartmán na airbnb a spolujazda cez blablacar.

Bežní ľudia, nepodnikatelia, poskytujú služby iným ľuďom, ktoré bývajú lacnejšie ako štandardný hotel či požičanie auta. Tzv. zdieľaná ekonomika je v súčasnosti na vzostupe. Optimistický scenár Credit Suisse dokonca hovorí, že počas najbližších rokov by mohla dosiahnuť do jedného percenta domáceho produktu.

Nižšie náklady aj možné environmentálne benefity

Ak využívame  požičané auto, domáci spotrebič či športové potreby, ktoré si predtým nemusíme kúpiť, ušetríme tým značné finančné prostriedky. Americká domácnosť je napríklad podľa nedávnej štúdie schopná pomocou zdieľania automobilov znížiť svoje výdavky o 130 až 400 eur mesačne.

Luxusná jachta či chata v horách tak nemusí byť len vzdialeným snom. Stačí sa povzniesť nad predstavu svojho vlastného majetku. Moderné technológie umožňujú podeliť sa o náklady nielen na kúpu, ale aj prevádzku.

Okrem úspor môže mať zdieľaná ekonomika pozitívny vplyv aj na životné prostredie. Keďže tovary využíva viac ľudí, znižuje sa dopyt po nových nákupoch. Zdieľanie áut napríklad znižuje objem spotrebovaných palív a produkciu emisií skleníkových plynov a znečisťujúcich látok.

Štúdia medzi poskytovateľmi zdieľaných áut v Severnej Amerike ukázala, že každé zdieľané auto nahrádza vyše 10 áut vlastnených individuálne. Emisie skleníkových plynov by tak mohli klesnúť až o 40 percent.

Podobne je to aj pri ubytovaní. Ak si vyberiete ubytovanie cez airbnb namiesto štandardného hotela pri dovolenkovaní v Európe, preukážete tým podľa samotného poskytovateľa služby prírode nemalú službu. Oproti klasickému hotelu sa totiž vyprodukuje až o tretinu menej odpadov a spotrebuje o polovicu menej vody.

Nie je všetko zelené, čo sa blyští

Výsledný dosah na životné prostredie však nie je až taký jednoznačný, ako by mohli naznačovať štúdie vypracované samotnými poskytovateľmi zdieľanej ekonomiky. Všetko závisí od toho, ako ľudia ušetrené peniaze použijú. Ak si za úspory na taxíkoch a ubytovaní doprajeme cestu lietadlom na Havaj, výsledný efekt bude pre obrovské množstvo emisií isto negatívny.

V prípade, že zdieľané predmety sú vyrobené z nekvalitných látok, prípadne pochádzajú z krajín s horšou reguláciou výrobných procesov, ich využívanie takisto neprináša environmentálne benefity. Typická krátka životnosť a častá obnova tiež zvyšuje náklady na prevádzku. Pri zdieľanom aute sa preto oplatí investovať do kvalitnejšie vyrobeného modelu, ktorý má predpoklad dlhšej životnosti.

Okrem toho zvlášť pri mestskom živote netreba zabúdať ani na to, že hromadná doprava je z pohľadu znečisťovania ovzdušia takmer vždy lepšou voľbou ako osobné auto, aj keď zdieľané viacerými rodinami.

Štúdie, ktoré by komplexne porovnali prínosy aj náklady zdieľanej ekonomiky na životné prostredie sú zatiaľ vzácne. V jednej z mála však vedci z kalifornskej univerzity konštatujú, že celkové pozitívne efekty zdieľania by mali prevážiť potenciálne negatíva. Z pohľadu životného prostredia sa teda zdieľaná ekonomika zatiaľ javí skôr ako prínosná. Na definitívne hodnotenia si však ešte budeme musieť počkať.

Teraz najčítanejšie