Začnite zostra a k dobrým zvykom pridajte nové. Tak skôr dokážete dodržať predsavzatia

Foto – Flickr.com

Výskum ukázal, že keď sa do niečoho pustíte intenzívne a zotrváte pri tom aspoň mesiac, môžete naštartovať trvácnejšiu zmenu správania. Aj keď pri tom napokon nevydržíte, z tohto náhleho výdaja energie môžete profitovať dlhšie, než si myslíte.

Píše Katherine L. Milkmanová, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post

Zvyk je železná košeľa. Toto porekadlo platí, najmä keď ide o zlozvyky.

Hoci sú novoročné predsavzatia často terčom výsmechu, predsa len sú dobrou príležitosťou na sebarozvoj. Na Nový rok sa tradične pokúšame poučiť zo starých zlyhaní, snažíme sa ich racionalizovať, tvárime sa, že to bolo „staré ja“, ktoré sa nedokázalo zmeniť, a tento rok to už bude iné.

Podľa prieskumov si novoročné predsavzatia dáva až 40 percent Američanov. Na ich šťastie vedci prišli s niekoľkými účinnými spôsobmi, ako sa zbaviť zlozvykov a ako do svojej dennej rutiny zaradiť nové návyky.

Začnite zostra

Ekonómovia Gary Charness a Uri Gneezy pred pár rokmi nahovorili skupinu 120 študentov z univerzity v Chicagu, aby sa zapojili do experimentu, ktorý skúmal ich tréningové návyky.

Každý zo študentov dostal 175 dolárov za to, že prišiel na úvodný tréning spojený s inštruktážou a potom dovolil výskumníkom sledovať jeho dochádzku do posilňovne. Náhodne vybraná tretina študentov musela v priebehu nasledujúceho mesiaca navštíviť posilňovňu aspoň raz, iná tretina sa zaviazala, že pôjde do posilňovne aspoň osemkrát, a zvyšní účastníci experimentu nedostali žiadne ďalšie inštrukcie.

Neprekvapilo, že študenti zo skupiny, ktorá dostala zaplatené za to, aby išla cvičiť aspoň osemkrát, navštevovali posilňovňu najčastejšie. Zaujímavejšie bolo to, čo sa dialo potom, keď ekonómovia s platením prestali.

Študenti, ktorí mali za sebou mesiac intenzívneho tréningu, pokračovali v cvičení pravidelnejšie než ostatní. V nasledujúcich siedmich týždňoch sa v telocvični ukázali priemerne deväťkrát, zatiaľ čo iní účastníci experimentu mali o polovicu horšiu účasť.

Tento výskum dokazuje, že keď sa do niečoho nového pustíme intenzívne a zotrváme pri tom aspoň mesiac (dokonca aj pre taký mizerný úplatok, ako je tých pár dolárov), môžeme naštartovať trvácnejšiu zmenu správania. Aj keď si nedokážete vopred povedať, či pri niečom zotrváte dlhšie obdobie, z tohto náhleho výdaja energie môžete profitovať dlhšie, než si myslíte.

K dobrému zvyku pridajte nový

Výskumníci upozorňujú na výhody stratégie nazvanej „piggybacking“, ktorej základnou ideou je pripojiť to, čo chcete praktizovať, k niečomu, čo už pravidelne robíte

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |