Denník N

Plán dopravnej polície tento rok: menej pokút, ale trestať esemeskovanie a opilcom brať autá (+grafy)

Rastie počet vodičov, ktorí sa hrajú s telefónom. Polícia nevie, ako na opitých vodičov, zvažujú aj zhabanie auta.

Polícia chce zastaviť vodičov s mobilom pri uchu alebo ešte horšie – so sklopeným zrakom pri esemeskovaní a četovaní za volantom. Vlani zomrelo pri nehodách 250 ľudí, no mŕtvych mohlo byť výrazne menej, ak by sa ľudia pri šoférovaní nehrali s mobilmi.

Nevedia povedať presne, koľko vodičov pred nehodou pozeralo do mobilu. Policajti však hovoria, že najčastejšou príčinou všetkých a aj smrteľných nehôd bola nepozornosť. Až na druhom mieste je rýchlosť. Vlani polícia riešila 21-tisíc priestupkov za použitie telefónu, čo je o štyritisíc viac ako v roku 2016.

Neznamená to však, že za používanie mobilu budú vyššie pokuty. Len to nateraz budú viac kontrolovať.

Pri celkovom počte obetí nehôd platí, že zomiera výrazne menej ľudí ako pred desiatimi rokmi, keď Slovensko prijalo prísnejšie pravidlá pre vodičov. V posledných rokoch sa počet obetí drží pod tromi stovkami za rok.

Počet obetí pri dopravných nehodách od roku 1966 (zdroj: Polícia)

Slovensko pije, aj keď je to už trestný čin

Veľký problém je aj alkohol za volantom, hoci nepatrí k najčastejším príčinám smrteľných nehôd. Polícia priznáva, že si stále nevie poradiť s opitými vodičmi, hoci od roku 2012 je šoférovanie s viac ako promile alkoholu trestným činom.

Medziročne neubudlo prichytených vodičov, ktorí za prvých 11 mesiacov minulého a predminulého roka sadli za volant opití. Pribudlo však tých, ktorí nafúkali viac ako promile – čo je práve hranica trestného činu.

V roku 2017 až 3,9 tisíca vodičov nafúkalo viac ako promile, čo je o 218 viac ako rok predtým.

Teoreticky takýmto vodičom hrozí aj väzenie. Zväčša však dostanú pri prvom treste iba podmienku.

Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) hovorí, že trest musí byť adekvátny riziku a sudcovia by opilcov neposielali do basy hneď na prvýkrát, keď sa nestala ani nehoda.

Zhabať auto a ukázať previnilca

Kaliňák hovorí, že pomôcť by mohol zákaz šoférovania či zverejňovanie opitých vodičov. „Verejné odsúdenie je najväčším trestom,“ povedal minister vnútra.

Policajný prezident Tibor Gašpar hovorí, že nevedia veľmi zabrániť, aby niekto po pití v krčme sadol do auta, no je za extrémnu represiu. „Diskutujeme s ministrom, či takej osobe nezadržať auto. Môže síce nastúpiť do iného, ale aj to sa dá riešiť.“

Kaliňák tvrdí, že zadržanie vozidla by tiež mohlo pomôcť v prípade recidivistov.

Menej obetí ako v Poľsku a Česku

Polícia sa inak chváli, že celkové výsledky nie sú až také zlé a dlhodobo sa darí držať počet obetí okolo 250, hoci za posledných desať rokov výrazne stúpol počet vodičov, áut aj motorkárov.

Od roku 2007 stúpol zhruba o milión počet vodičov na 3 milióny a výrazne narástol tiež počet vozidiel z 2,8 milióna na 3,5 milióna. Zároveň dvojnásobne narástol počet registrovaných motoriek na 133-tisíc, no motorkárov zomiera menej a počet obetí sa už niekoľko rokov drží od 19 do 26 ľudí.

Mierny nárast obetí je podľa polície aj pre nehody, pri ktorých zomieralo viac ľudí. Pri šiestich najvážnejších nehodách bolo spolu až 25 obetí. Najtragickejšia bola októbrová nehoda, pri ktorej zomrelo sedem opatrovateliek a vodič dodávky.

V porovnaní s okolitými krajinami je Slovensko na tom v počte obetí najlepšie. V prepočte na milión obyvateľov sme tam tom rovnako ako Rakúsko (46 obetí na milión obyvateľov) a lepšie ako Česko (48), Maďarsko (59) aj Poľsko (66).

Rok 2017 prežilo viac chodcov

Vlani mierne stúpol počet mŕtvych motorkárov a cyklistov, no výrazne menej často zomierali chodci. Kým v roku 2016 ich zahynulo 71, vlani 49. Chodci zomierajú najmä v noci (63 percent) a v obci (63 percent).

Vážne zranených chodcov bolo 1300 a tento počet sa medziročne výraznejšie nemenil, podobne ako počet nehôd sa výraznejšie nemenil. Policajný prezident Gašpar si zlepšenie štatistík vysvetľuje napríklad lepšie viditeľnými priechodmi, no aj prácou polície, ktorá masovo rozdáva reflexné prvky. Bežne ich už nosia aj starší ľudia na dedinách.

„Snažíme sa ľudí viesť k tomu, aby ich využívali. Ani na osvetlenom priechode nemusí byť tmavá osoba viditeľná,“ hovorí Gašpar.

Kaliňák: Už nemusíme pokutami plniť rozpočet

Polícia bude tento rok častejšie na najnebezpečnejších úsekoch ciest 1. triedy, kde zomiera najviac ľudí, viac chce využiť aj techniku a objektívnu zodpovednosť. Vedenie polície a Kaliňák očakávajú, že pomôže aj dostavanie diaľnic, ktoré sú vo všeobecnosti bezpečnejšie.

Mapy radarov polícia zverejní aj na internete, tvrdí, že jej už nejde o výber pokút, ale aby si vodiči najmä v najhorších úsekoch dávali väčší pozor.

„Máme podporu ministerstva financií, že nie je potrebné napĺňať rozpočet pokutami,“ povedal Kaliňák. Polícia to opiera aj o dáta z minulého roku, podľa ktorých rozdali menej pokút a vybrali na nich 23,7 milióna, o milión eur menej ako rok predtým.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie