Investigatívni Reportéri na RTVS dostali stopku, podľa Rezníka len dočasne

Aktualizované o stanovisko RTVS 16:45 – Jaroslav Rezník už v decembri avizoval, že v RTVS chcú robiť investigatívu inak. Teraz zlúčil redakcie relácií Občan za dverami a Reportéri.

Publicistický program Reportéri, ktorý vysielala Jednotka RTVS v pondelok, sa načas končí. RTVS to označila za dočasné pozastavenie. Správu priniesol aj portál omediach.com.

„Rozhodlo viac dôvodov. Základný je ten, že svojou kvalitou nezodpovedala nárokom, aké má relácia tohto typu spĺňať – témami, ani ich spracovaním,“ píše hovorkyňa RTVS Erika Rusnáková.

Medzi autormi relácie sa hovorí, že vedenie mohlo mať problém so sťažnosťami na reláciu a nechcelo si robiť problémy s úradmi a politikmi.

Relácia je v podstate jediným investigatívnym programom verejnoprávnej televízie, ktorej vedenie – súčasné aj minulé – hovorí o nedostatku publicistiky na obrazovke.

Jaroslav Rezník. Foto N – Vladimír Šimíček

RTVS: V Reportéroch bolo veľa chýb, veľa žalôb

RTVS teraz stopku pre Reportérov interpretuje ako posilnenie relácie Občan za dverami. Redakcie oboch programov sa zlúčia. Relácia Občan za dverami sa dnes venuje najmä občianskej publicistike.

„Relácia Občan za dverami, zameraná na problémy občanov v sporoch s úradmi a inštitúciami, sa obsahovo rozšíri o ďalšie reportáže. Pomôže k tomu posilnenie redakcie o redaktorov doteraz pôsobiacich v Reportéroch. Obe redakcie sa tak po 15. januári zlúčia do jednej,“ vysvetľuje Rusnáková.

V Reportéroch bolo podľa hovorkyne veľa chýb a relácia bola nevyvážená. „Tematický rámec bol neujasnený, pohyboval sa od občianskej problematiky cez podnikateľskú, politickú až po historickú,“ píše RTVS v stanovisku.

„Uchopenie tém bývalo problematické z hľadiska smerovania, záberu, výberu a vyváženosti zastúpenia strán, v reportážach sa vyskytovalo mnoho faktografických chýb a nenáležitých uzáverov, čo generovalo stále vyšší počet oprávnených sťažností a žalôb zo strany dotknutých subjektov, čo následne stálo a stojí ďalších zamestnancov i celú RTVS nemálo času, energie a financií na urovnanie sporov.“

Moderátor a jeden z autorov relácie Pavol Fejér si vlani odniesol dve Novinárske ceny. V audovizuálnej kategórii investigatívnych príspevkov zvíťazil s reportážou Národná cyklistická jama. Druhú cenu získal novinár v kategórii Najlepšia reportáž za príspevok Družba štátu a zločinu.

Rezník: Treba to robiť inak

Riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník v koncoročnom rozhovore pre Denník N ešte program jemne chválil a tvrdil, že nešetria žiadnych politikov. Avizoval však už aj zmeny.

„Ak ste pozerali včerajších Reportérov, mali sme tam materiál o kauze kompa, ktorá sa priamo týka ministerstva životného prostredia. Alebo materiál o práci s rómskymi hliadkami. Nemám pocit, že by sme niekoho šetrili. Ale pravda je, že treba to robiť inak.“

Na otázku, ako si investigatívu v RTVS predstavuje, povedal: „Vy ako divák sa pozeráte na výstup, my musíme hľadieť aj na to, aká efektívna tá práca je. Budeme sa snažiť výrobu organizovať lepšie, aby bola efektívnejšia a výstupy kvalitnejšie.“

Na Reportérov sa naposledy sťažovala aj Matica slovenská, ktorá má v mnohých otázkach názorovo blízko k vládnej Slovenskej národnej strane. SNS stále RTVS kritizuje, aj keď si do jej vedenia presadila Jaroslava Rezníka, ktorého spočiatku odmietal napríklad Most-Híd.

Matici prekáža reportáž v novembrovom vydaní Reportérov o tom, ako centrála Matice nepodporuje regionálne matičné domy, ktoré reálne organizujú kultúrne podujatia, a väčšinu rozpočtu míňa na svoju prevádzku.

Matica televíziu požiadala o opravu. „Redaktorka do nej účelovo zakomponovala mnoho nepravdivých a klamlivých informácií. Matica žiada od RTVS právo na opravu a ospravedlnenie. Podľa našich informácií sa touto sťažnosťou zaoberá priamo generálny riaditeľ Jaroslav Rezník,“ píše sa v Slovenských národných novinách, ktoré Matica vydáva.

„Vo vysielaní RTVS sa prakticky do konca roka 2017 nič nezmenilo,“ kritizujú noviny RTVS. Prekáža im najmä programový riaditeľ Tibor Búza, ktorý pracoval aj v manažmente Václava Miku. „Podľa informácií Slovenských národných novín nový riaditeľ RTVS nie je spokojný s prácou mnohých redaktorov spravodajstva, reportérov, ako ani moderátorov publicistických relácií,“ píšu matičné noviny.

Diko: Chceli sme to stopnúť

O postavení redakcie Reportérov v RTVS hovoril krátko po skončení vo funkcii riaditeľa sekcie spravodajstva, športu a publicistiky Lukáš Diko. Ten povedal, že po príchode manažmentu Václava Miku sa rozhodli tento formát zachovať hlavne preto, že Reportéri boli posledná investigatívna relácia na trhu, a tak ju nemožno zrušiť.

S odstupom času však tvrdil, že mohli postupovať aj inak – dať si rok-dva prestávku a namiesto Reportérov postaviť nový formát a ten čas využiť na výchovu a získanie nových ľudí. Diko z RTVS po Rezníkovom nástupe odišiel.

„Ani nie tak v tom, že sme mali urobiť viac, ale v tom, že sme to mali skúsiť inak už v prvej fáze. Nemali sme sa snažiť zachovať nejaký formát len preto, aby bol zachovaný,“ povedal Diko a o Reportéroch sám naznačil, že by pre nich nebolo zlé, aby ich načas stopli.

„Ak by som sa vtedy rozhodol inak, teraz to mohlo byť v investigatíve v RTVS asi lepšie,“ povedal Diko.

Hovoril tiež, že ľudia, ktorí v relácii boli, mali svoj stereotyp a nových bolo veľmi ťažké nájsť. „Prišiel Pavol Fejér, ktorý je tvárou investigatívy, ale aj on sa už pohybuje v nejakom tematickom rámci. Dnes by sme už mohli hľadať aj medzi ľuďmi, ktorí vyrástli v RTVS.“

Posledná televízna investigatíva

Reportéri sú posledným investigatívnym televíznym programom na Slovensku, svoju investigatívu postupne okolo roku 2010 zrušili Markíza (Paľba), Joj (Črepiny) aj TA3 (Čierny Peter). Ich výroba bola pre televízie drahá a najmä robili problémy, politici sa na ne sťažovali a čelili žalobám.

Reportéri RTVS mali problém už aj za predchádzajúcich vlád Smeru, keď sa menilo vedenie verejnoprávnych médií. Radim Hreha krátko po svojom nástupe na začiatku roka 2007 vyhodil Eugena Kordu z postu šéfa tímu Reportérov. Kordovi vtedy vyčítali aj reportáže o Hedvige Malinovej, za ktoré o pár mesiacov neskôr získal Novinársku cenu.

Reportéri sa potom venovali skôr občianskym ako politickým témam a za ďalšieho riaditeľa, Štefana Nižňanského, ich v roku 2009 zastavili úplne.

Nižňanský ešte predtým osobne zasiahol do vysielania a stiahol reportáž o sociálnom podniku prepojenom na ľudí z ministerstva práce. Postavili sa proti tomu vtedy takmer všetci reportéri. Televízia napokon reláciu zastavila s odôvodnením, že na ňu nemá dostatok peňazí.

RTVS za Rezníka

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |