Bizarný projekt menom IOMO alebo Ako štát dokáže minúť 20 miliónov

Dnes si povieme príbeh o bizarnom štátnom IT projekte, ktorý sledujem už dlho. Ten projekt sa volá Integrované obslužné miesto občana (IOMO), ale napriek nudnému názvu to je dráma ako málokedy.

Autor pracuje v o. z. Slovensko.Digital

Na začiatku tohto štátneho projektu stála, paradoxne, rozumná myšlienka: Nech si informatici vravia, čo chcú, stále existuje veľa ľudí, čo počítače a elektronické služby nevedia a ani nikdy nebudú vedieť ovládať. Tento projekt im mal pomôcť.

V zahraničí sa to robí tak, že prídete niekam na úrad alebo poštu a milý personál vám niečo vyplniť pomôže alebo to urobí rovno za vás. Potiaľto výborne, pochvala a možno aj potlesk. Odtiaľto však pôjdeme len z kopca.

Celý tento špás si štát objednal za 16,5 milióna eur. Bolo to v jednej obrovskej zmluve s ďalšími dvoma podobne drahými projektmi, ale to je príbeh, ktorý si necháme na inokedy.

Obstarávanie sa vyhralo, zmluva sa podpísala, a tak všetci analyzovali, firmy implementovali, projekt odovzdali, úrad akceptoval a projekt sa pustil do prevádzky. Čo projekt dnes robí?

Ak máte šťastie a funguje to, tak na poštách si môžete vypýtať výpis z listu vlastníctva, výpis a odpis z registra trestov alebo výpis z obchodného registra. A to je koniec. Málo? Aj by som povedal, že hej.

Samozrejme, ani toto nebolo ľahké, lebo po ceste prišli neočakávané okolnosti, a teda sa podpisoval dodatok na 3 milióny eur, ktorý sa použil na poskytnutie troch služieb: získanie výpisu z listu vlastníctva, získanie výpisu z registra trestov, získanie výpisu z obchodného registra.

Ale veď to sú tie služby, čo to celé poskytuje! Kam išlo zvyšných 16,5 milióna? Výborná otázka.

Systém dnes nejako funguje, mesačne cezeň spravíme všetci spolu asi 50-tisíc výpisov a odpisov. Znie to ako úspech, treba preto obstarať servis na najbližšie 4 roky. Hodnota zákazky je 5 miliónov eur bez DPH.

Suma sumárum, ak sa obstarkom výrazne neušetrí (a to sa, myslím, u nás ešte nepodarilo), tak cca 2 eurá z každého výpisu zaplatíme rovno dodávateľovi. Hm.

Samozrejme, tu sa na nejaké obstarávanie iba hráme, vo svete IT, ak nevidí firma zdrojové kódy, dokumentáciu, tak predstava, že dá niekto reálnu ponuku na servis okrem súčasného dodávateľa, je čistá fikcia.

Som veľmi zvedavý, ktoré firmy sa tam prihlásia, a určite by bolo srandovné sa ich spýtať, ako tú cenu vypočítali. Tak, ale aspoň budeme vedieť, ktoré firmy sa rozhodli oprášiť veštiacu guľu.

Mimochodom, ak ste to dočítali až sem, tak by ste si zaslúžili aj dobrú správu. Tá dobrá správa je, že Pellegrini vyhlásil vojnu byrokracii a vraj od mája už tieto výpisy nebudete musieť nikde prikladať, lebo tak je to správne. Nemáte behať po úradoch vy, ale tie výpisy.

Natíska sa však otázka, čo bude potom robiť tento projekt ďalšie 4 roky, keďže je plánovaných 100-tisíc eur mesačne za servisnú zmluvu. Nevie sa.

A ešte jedna pikoška na záver, keby sa vám to zdalo málo bizarné. Tieto výpisy sa dali na pošte urobiť už aj predtým, ako tento obrovský projekt spustili.

Text bol pôvodne publikovaný na FB autora

Slovensko.sk

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |