Denník N

Radiohead žalujú speváčku Lanu Del Rey, tá tvrdí, že ich starý hit nevykradla

Pesnička Get Free americkej hudobníčky až príliš pripomína skladbu Creep britskej kapely z roku 1992.

Najnovší súboj o autorské práva proti sebe vedú dve veľké mená cez Atlantik. Americká speváčka Lana Del Rey mala sedem rokov, keď anglická skupina Radiohead vydala debutový singel. Keď pesnička Creep vyšla na ich debutovom albume Pablo Honey (1993), stala sa ich najväčším hitom.

Lana Del Rey vydala svoj najnovší album Lust for Life vlani v lete. Priniesol jej nomináciu na Grammy, aj otázky fanúšikov, či pesnička Get Free viac než len trochu nepripomína práve Creep od Radiohead. Posúďte sami:

Slová „Toto je môj záväzok, môj moderný manifest / robím to pre všetkých, ktorí nikdy nemali šancu“ vyznievajú ako provokácia. Speváčka však tvrdí, že podobnosť skladieb je náhodná, a čuduje sa, že právnici britskej kapely sú neústupní. Cez svoj profil na Twitteri vyhlásila, že na percentuálne vyrovnanie 40/60 nepristúpili a požadujú sto percent, takže prípad smeruje na súd. Môže sa to skončiť mimosúdnou dohodou, ale aj tak, že pesnička Get Free nezostane na albume Lust for Life.

Mimochodom, keď sme pri celom názve jej nahrávky, rovnako sa volá aj album speváka Iggyho Popa z roku 1977 a rovnako nazval svoju báseň ešte predtým Jim Morrison. Ak má však niekto v popkultúre nárok na slovné spojenie Lust for Life, je to spisovateľ Irving Stone, ktorý takto pomenoval svoju knihu o maliarovi Vincentovi van Goghovi z roku 1934.

https://twitter.com/LanaDelRey/status/950065789549166592

Celé by to mohlo byť ďalším príkladom, že je lepšie (z pohľadu imidžu a peňazí rozumnejšie) urobiť poctivú coververziu než predstierať hru na nový originál. Čím viac popovej hudby postavenej na niekoľkých akordoch totiž vzniká, tým viac je podobnejších výsledkov. Je to špirála, v ktorej jedna skladba pripomína druhú, druhá tretiu a tretia štvrtú. Fanúšikovia muzikantov sa hádajú, kto vykradol koho, právnici muzikantov aj sudcovia majú o prácu postarané. Autorské práva majú dlhšiu životnosť než kapely, napríklad Led Zeppelin už dávno nefungujú, no stále je živý spor ohľadom ich hitu Stairway to Heaven.

O tom sa napokon presvedčili už aj Radiohead, práve pri spomínanej Creep. Tá totiž zase evokuje baladu The Air I Breathe z roku 1972, ktorú preslávila britská skupina The Hollies. Až natoľko, že jej tvorcovia Albert Hammond a Mike Hazlewood boli v rámci mimosúdnej dohody oficiálne priznaní ako spoluautori Creep. Je možné, že v ďalšej reedícii známej knihy Will Pop Eat Itself?, ktorú v roku 1993 napísal hudobný kritik Jeremy J. Beadle, už otáznik v názve bude zbytočný.

https://www.youtube.com/watch?v=_wACCgCCjRc

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie