Denník N

Deana Jakubisková: Súdi sa aj Tarantino, podľa toho nemôžete posudzovať film

Producentka a manželka známeho režiséra Deana Jakubisková zdôrazňuje, že trojhodinový epos o Svätoplukovi je možné nakrútiť.

Audiovizuálny fond tvrdí, že príspevok na váš film by vyčerpal peniaze na slovenskú kinematografiu na roky dopredu. Uznávate tento argument?

Nerozumiem, ako by to mohlo vyčerpať ich prostriedky, pokiaľ sme si požiadali o 500-tisíc eur. Komisia fondu nám pritom mohla prideliť aj nižšiu čiastku.

Komisia argumentuje tým, že film by len hltal ďalšie a ďalšie peniaze, až by sa úplne vyčerpali zdroje na akékoľvek iné filmy.

Bojím sa, že najväčší problém je, keď v komisii nesedí žiadny skutočný profesionál, ktorý by rozumel výrobe filmov a ekonomike filmov. Ja som na tých rokovaniach bola, prišiel tam aj pán Jakubisko, ale nenarazili sme na žiadneho rovnocenného partnera, s ktorým by sme sa mohli baviť. S odmietaním sme sa však stretli už aj predtým, keď sme točili Bathory. Aj vtedy nám tvrdili, že u nás nie je možné nakrútiť historický film. A Juraj si podobné reči vypočul aj v čase, keď točil Tisícročnú včelu.

Vaše žiadosti o príspevok však zamietol aj český Štátny fond kinematografie a to hneď päťkrát.

Český fond kinematografie je podozrievaný z toho, že prideľuje peniaze len niektorým žiadateľom. Podstatné však je, že Slovanská epopeja je majoritným slovenským filmom, to znamená, že hlavným producentom a držiteľom práv bude slovenský subjekt. On musí film najprv vyvinúť a doviesť do produkcie. Máme síce aj českého koproducenta, ale ten je minoritný. Podpora českého fondu teda nie je v tejto fáze dôležitá. Napríklad aj film Bathory podporilo najprv slovenské ministerstvo kultúry a český fond sa pridal až počas hlavného natáčania.

Podľa hodnotenia ste ale zatiaľ nepredložili meno žiadneho silného partnera, ktorý by filmu poskytol peniaze.

Komisii som predložila doklady aj podpísané zmluvy, nemôžem už robiť viac.

Kto vám teda na epos o Svätoplukovi sľúbil peniaze?

Mám medzinárodné európske zastúpenie, máme investorov z USA. Nebudem však v novinách odhaľovať svoje financovanie. Navyše, pri podaní žiadosti nemusíte zdokumentovať celé financovanie, stačí zdokumentovať financovanie len tej časti výroby, na ktorú si žiadate príspevok.

Od štátneho fondu ste dostali 245-tisíc eur na vývoj a prvú etapu výroby. Na čo konkrétne ste ich využili?

Tieto peniaze šli na vypracovanie scenára, architektonické výkresy, obhliadky exteriérov, návrhy kostýmov a podobne. Len pre komparz, teda bojujúce vojská počítam s 5000 kostýmami. Dokumenty sme už odovzdali a podmienky plníme. Pre vašu predstavu: doterajšie práce stáli 1,3 milióna eur, takže spomínané granty tvoria len necelú pätinu z už preinvestovaných peňazí.

Takže napríklad scenár je už hotový?

Prosím, nepýtajte sa ma ako jeden člen komisie. Veď už chceme točiť. Viete, taký veľký film sa nedá nakrúcať podľa bodového scenára, ako to dnes robia mnohí mladí experimentátori.

Audiovizuálny fond sa rozhodol uprednostniť mladých tvorcov pred vaším veľkofilmom o Svätoplukovi. Prečo by sa nemalo dostať na nich?

Audiovizuálny fond nie je na to, aby podporoval iba debutantov a mladých autorov. Fond je na podporu kinematografických diel a nie filmov, ktoré sa nakoniec vysielajú len v televízii, lebo v kinách prepadnú. Na Bathory prišlo do kín pol milióna Slovákov, milión Čechov, predal sa do 25 štátov, dostal ocenenia v zahraničí a za umelecký koncept dokonca aj doma. Ako je potom možné, že keď sa na ďalší film Juraja Jakubiska žiada podpora, je bezdôvodne odmietnutý?

Bathory síce bol divácky úspešný film, doteraz sa však ťahajú súdne spory medzi vami a Českou spořitelnou, ktorá vám poskytla úver.

Súdne spory vedie aj Tarantino, podľa toho nemôžete posudzovať film. Po filme Bathory nezostali štátu žiadne škody, naopak, vzniklo dielo, ktoré má nejakú trvalú hodnotu. A radi zanecháme ďalšie.

Svätopluk by však v nákladoch film Bathory ešte prekonal, a to dokonca trojnásobne. 

Iba dvojnásobne a kúsok. Musíte si uvedomiť, že Slovanská epopeja je oveľa náročnejší projekt, pretože zo 16. storočia máte veľa zámkov, nábytku i kostýmov, ale z 9. storočia neexistuje nič. Všetko musíte vyrobiť a postaviť, ešte aj ten najslávnejší Velehrad.

Takže si nedokážete predstaviť žiadny dôvod, prečo vám komisia nemala vyhovieť? 

Odmietnutiu by som rozumela, keby sa medzi žiadosťami objavilo kvalitnejšie dielo. Ale fakt, že si členovia z komisie nevedia predstaviť, ako sa dá historický veľkofilm zrealizovať, je výsmech nielen umelcovi, ale zároveň veľmi smutný obraz profesionálnej úrovne expertov, ktorí dostali možnosť hodnotiť. Pán Jakubisko má za sebou mnohé úspešné projekty, nielen spomínanú Bathory, ale aj Nejasnú správu o konci sveta, ktorá bola svojho času najdrahším projektom v Strednej Európe. Stála 6,5 milióna dolárov a na rozdiel od dneška sme nemali žiadneho zahraničného koproducenta.

Kultúra, Slovensko

Teraz najčítanejšie