Kto koho a čo za to. Zabíja kopírovanie hudbu?

V 70. rokoch najskôr pesničku preslávili The Hollies, v 90. rokoch Radiohead a teraz Lana Del Rey. Foto – TASR/AP, Warner

V najnovšom spore o autorské práva stoja proti sebe Radiohead a speváčka Lana Del Rey. Podobné prípady ukazujú, v akom stave je diskusia na túto tému na hudobnej scéne.

V klasickej hudbe sa to robí už stáročia. Skladateľ si vypožičia tému od iného autora, uvedie ju ako citát a rozvinie vo vlastných variáciách. Aj v pope sa to robí od začiatkov. Rozdiel je v tom, že pop používa menej akordov, jednoduchšie melódie a točia sa v ňom oveľa väčšie peniaze. Výsledkom je, že čím je pesničiek viac, tým viac sa až príliš opakujú a okrem fanúšikov alebo kritikov sa nimi zaoberajú aj právnici.

Stáva sa to pravidelne a čoraz častejšie. Je to vlastne už súčasťou hudobného biznisu. Niektorému hudobníkovi alebo jeho dedičom sa zdá, že niekto iný sa viac než inšpiroval jeho skladbou. Keď sa nedohodnú medzi sebou, vypukne súboj, ktorý môže skončiť dohodou s vyrovnaním alebo v súdnej sieni. Najnovší spor vedú americká speváčka Lana Del Rey a britská skupina Radiohead.

Speváčka najskôr vyhlásila, že podobnosť skladieb je náhodná a že prípad smeruje na súd. Ľudia z vydavateľstva Warner, ktoré vydalo debut Radio­head však následne potvrdili, že už od leta komunikujú so zástupcami speváčky, ale zatiaľ bez konkrétneho výsledku aj žaloby. „Je jasné, že slohy pesničky Get Free používajú rovnaké hudobné prvky ako slohy Creep, a požiadali sme, aby to bolo zohľadnené v prospech všetkých autorov,“ uviedli v oficiálnom vyhlásení.

Môže sa to skončiť mimosúdnou dohodou, ale aj tak, že pesnička Get Free nezostane na ďalších vydaniach albumu Lust for Life. Každopádne práve tento konkrétny prípad je zaujímavý z niekoľkých dôvodov a dobre ukazuje aktuálny stav debaty o autorských právach v hudbe.

Made in Slovakia

Niekedy je to vedomé, niekedy podvedomé. „Je to vôbec možné, že by sa našli takí bezcharakterní ľudia, čo by bezostyšne skomponovali nejakú melódiu, ktorá vám napadne až potom?“ ironizoval Milan Lasica v relácii Ktosi je za dverami (1979), keď bol hosťom Jaroslav Filip. Ten vzápätí zahral „právne nenapadnuteľnú“ skladbu, zostavenú zo štvortaktí známych skladieb.

O podobné vtipy nešlo Petrovi Nagyovi, keď svoju skladbu Láska je tu s vami (1986) postavil na rovnakom rytme ako skupina Queen We Will Rock You. Ďalším slovenským prípadom podobnosti s veľmi známym originálom

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |