Denník N

Svietniky vyrobil z umakartu – materiálu zo socialistických panelákov

Foto – Tibor Uhrin: Ostalgia, 2015
Foto – Tibor Uhrin: Ostalgia, 2015

Tibor Uhrín rád zbiera staré veci a dáva im nový význam. Tak vznikli aj jeho svietniky Ostalgia.

V rodinách doznievajú vianočné sviatky a okrem výrazného symbolu, vianočného stromčeka, nám ich ešte pripomínajú svietniky s príjemným svetlom sviečok.

História ich spomína už v Starom zákone ( prvej časti kresťanskej Biblie), kde je sedemramenný svietnik symbolom svetla, ktoré mal Izrael priniesť všetkým národom. Mal a má svoje významné miesto v liturgických obradoch a kostoloch.

Do bežného života vstúpil svietnik až koncom 18. a začiatkom 19. storočia. Chudobní ľudia obmedzovali používanie svietnika len na výnimočné sviatočné, alebo obradné príležitosti.

Až súčasnosť priniesla do domácností komerčné, priam až kultové používanie svetla a rôznych vôní sviečok. Ich nositeľ – svietnik tak získal šancu rozvíjať sa do najrôznejších kreatívnych podôb, po stránke materiálovej aj tvarovej. Je to funkčný a zároveň dekoratívny predmet, ktorý je doplnkom skoro každého interiéru. Tým sa stal svietnik aj veľkou výzvou pre dizajnérov.

Foto – Tibor Uhrin, Ostalgia, 2015

Nostalgia za detstvom

Tibor Uhrín nedávno obohatil zbierku Slovenského múzea dizajnu o svoje svietniky – Ostalgia. Sú jednoduché, súčasné a zároveň vystihujú charakter autora, ktorý rád zbiera staré, dokonca vyhodené veci a dáva im nový zmysel a výtvarný význam.

„Retro náladou mojej kolekcie svietnikov Ostalgia evokujem aj krajinu svojho detstva a dospievania v časoch socializmu. Je spojená s rôznymi typickými materiálmi. Priam ikonickým je umakart, ktorý svojím výtvarným spracovaním vychádzal z geometrickej štylizácie 60. rokov 20. storočia. Svojou osobitou estetickou kvalitou dotváral chladničky, nábytok, ale aj bytové jadrá panelákových domov. Jeho prehodnotenie cez filter môjho dizajnu reflektuje spojenie remeselných kvalít spracovania materiálu, ale aj moju záľubu neustále niečo zbierať, kompletizovať a zhromažďovať,“ hovorí o svojich svietnikoch Tibor Uhrín.

Foto – Tibor Uhrin, Vianočná ozdoba

Umelý kartón

Urobil ich niekoľko desiatok. Sú v rôznych veľkostiach a výškach. Spomínaný umakart dáva svietnikom unikátny charakter v rôznych farbách a s rôznou  grafickou štruktúrou, ktorá nás naraz prenesie do doby spred skoro 60 rokov.

V niekom, kto má rád retro štýl, môže umakart na svietnikoch evokovať nostalgické spomienky, v niekom odpor, pretože mnohí si skôr pamätajú umakartové, často plesnivé jadrá v panelákoch.

Umakart je skratka slov umelý kartón. Kartón sa pri vysokých teplotách vytvrdzoval pomocou syntetickej živice a lisoval pri vysokom tlaku. Vznikol tenký laminát, ktorý sa mohol nalepiť na dosky. Umakart sa vyznačoval vysokou tvrdosťou, odolnosťou voči poškrabaniu, nárazom, povrchovému opotrebeniu. Preto prežil.

Vyrábal sa donedávna a hoci názov existuje i naďalej, úplne sa zmenila technológia výroby. V súčasnosti sa dokážeme na tento materiál už pozrieť bez nenávideného kontextu spojeného so socializmom.

Foto – Slovenské múzeum dizajnu

Vidíme v ňom skôr nostalgicky výtvarné stopy tzv. bruselského štýlu (odtiaľ názov Ostalgia). Svietnikom výnimočnosť dodáva síce umakart, ale je to predovšetkým jeho nadčasové grafické riešenie jednoduchou linkou.

Nájdete na smetisku

Uhrínove svietniky sú okrem iného aj dokonalé recyklované produkty. Na výrobu používa brezovú preglejku, ktorú však možno kúpiť len v obrovských veľkostiach, a preto využíva radšej odpad z výroby nábytku. Preglejku vyrezáva do kruhu, umakartové kruhy nalepuje a až potom spolu ich presústruží do zrezaného kužeľa s nožičkami, ktoré sú v skutočnosti policovými kolíčkami.

Umakart hľadá na smetiskách, lebo smetiská sú jeho dlhodobou inšpiráciou. Jedným z jeho konceptov je aj zachytávať kolobeh vecí, ktoré sa stále vyhadzujú a nie všetky končia v múzeu dizajnu.

Foto – Slovenské múzeum dizajnu

 Tibor Uhrín (1966)

Študoval v rokoch 1985-89 priemyselný dizajn na Slovenskej technickej univerzite. V roku 2006 ukončil doktorandské štúdium v odbore dizajn na Fakulte architektúry STU v Bratislave. Na dizajnérsku scénu vstúpil detskou stavebnicou Gringo, za ktorú získal hlavnú cenu v súťaži Slovenského centra dizajnu Dobrý dizajn 1993. V polovici 90. rokov sa Tibor Uhrín začal intenzívne venovať tvorbe nábytku, interiérových doplnkov a objektov na stolovanie. Získal mnoho ocenení. Na VŠVU v Bratislave bol habilitovaný na docenta (2007), od roku 2016 je profesorom. Je vedúcim Katedry dizajnu Fakulty umení TU v Košiciach a vedie ateliér Inovácií.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie