Bratislavské Staré Mesto čakajú nové príležitosti

Centrum hlavného mesta už nebude len historické. Staré Mesto sa bude môcť nanovo zadefinovať.
Nábrežie nákupného centra Eurovea v Bratislave sa stalo prirodzeným rozšírením historického centra. V lete je plné ľudí na trávnikoch a terasách, v zime sa prechádzajú, sedia v zimných záhradách podnikov, idú na tamojšie vianočné trhy alebo ľadovú plochu. Chodia sem miestni, berú návštevy z iných častí Slovenska. Návštevu odporúčajú aj sprievodcovia turistom.
Írsky developer tu ukázal tým domácim, že ak prilákajú ľudí atraktívnymi verejnými priestormi, zarobia viac. Presne na tom princípe stavajú rozšírenie Eurovey. V projekte nového Lida sľubuje silná zostava urbanistov atraktívne verejné priestory, partery a terasy.
Eurovea ukázala, že bratislavské centrum sa môže rozšíriť modernou výstavbou za hranice Starého Mesta. Teraz sa stane to isté, ale v mnohonásobne väčšej mierke.
Ak sa podarí naplniť ambície developerov, v Bratislave môže nastať historický moment. Slovom „centrum“ sa už nebude rozumieť len jedno miesto – historické centrum Starého Mesta. Centrum bude mať aj modernú časť. Ak pôjde napríklad Karlovešťan „do mesta“, bude si môcť vybrať v rámci centra z dvoch štvrtí – každú s úplne inou atmosférou.
Jedna štvrť bude v historických kulisách, s atmosférou Prešporka. Druhá v moderných, s väčším kontaktom s Dunajom. V Starom Meste budú menšie a útulnejšie priestory, v novej zástavbe viac globálnych sietí a obchodov, ktoré ľudia poznajú z nákupných centier. Spájať ich bude, že budú slúžiť celej Bratislave a že budú žiť aj večer.
Čo v nákupnom centre nekúpite
Ako historickú časť Bratislavy ovplyvní rozšírenie centra o modernú časť?
Ubudne miestnych. Ak budú ľudia pracovať v kanceláriách v nových Nivách, nebudú musieť ísť na kávu a nákupy do centra – to vybavia na Stanici Nivy. Petržalčania možno električkou nezájdu do Starého Mesta, ale zostanú na pivo alebo večeru v Novom Lide.
Developerské komplexy majú navyše za sebou skúsených manažérov nákupných centier, marketing, možnosť riadiť štvrť ako celok a hotovosť na lákanie zaujímavých nájomcov. Je celkom možné, že časť ľudí bude preferovať modernú časť so žiarivými obchodmi, svetovými sieťami a parkovaním.
Ľudia, ktorí radi trávia čas v nákupných centrách, si možno radšej večer vyrazia na Lido, ktoré bude pôsobiť ako veľké nábrežie pred Euroveou.
Počet dôvodov, pre ktoré miestni navštevujú historické centrum, sa výrazne zredukuje.
Pribudne turistov. Počet návštevníkov zo zahraničia sa celkovo zvyšuje a s menším pohybom miestnych budú na malej ploche viditeľnejší. Ďalšie malé obchody sa premenia na obchody so suvenírmi, ďalšie kancelárie sa premenia na hostely a ďalšie byty začnú miestni prenajímať cez Airbnb. Cez Ventúrsku ulicu sa nebude dať prejsť bez toho, aby vás päťkrát pozvali na striptíz.
Ak mestská časť dokáže zvýšený prísun turistov premeniť na príjmy, bude sa musieť sústrediť aj na profesionalizáciu marketingu a ponuky pre turistov. Napríklad snahy zakázať nočný život budú z tohto pohľadu absurdné.
Veľa priestorov dostane nečakanú náplň. Majiteľ Kamenného námestia, spoločnosť Lordship, nevedela zohnať povolenia na prestavbu Kamenného námestia ani sa dohodnúť s druhým majiteľom komplexu, Tescom. Medzitým vzniklo toľko nových projektov, že komplex sa stal nepredajným a firma skončí pri tom, že zrekonštruuje hotel, o ktorom tvrdila, že sa zrekonštruovať nedá, a upraví okolie.
ČSOB opúšťa dve veľké kancelárske budovy pre novú centrálu v Zuckermandli. Niekoľko veľkých herní bude musieť zatvoriť. Napokon aj developeri nových projektov sa budú snažiť lákať úspešné podniky z historického centra k sebe.
Budú sa tak množiť prípady, ako je KC Dunaj. Spoločnosť Orco kúpila budovu s veľkými plánmi na prestavbu, krízu však takmer neprežila a teraz Orco už dávno zabalila prestavbu obchodných domov Dunaj a uspokojí sa s oveľa nižším nájomným od KC Dunaj alebo startupov. Z ťažko predajnej budovy plynú aspoň nejaké príjmy a kultúrne centrum výrazne obohacuje život v centre.
Aj majitelia historického paláca na začiatku Laurinskej ulice plánovali prestavbu, vyhodili kaviarne, butiky, Malých františkánov a reštaurácie. Keď sa však prestavbu nepodarilo začať, ruinu budovy prenajali dizajnovým obchodom, ktoré vedia patinu premeniť na prednosť. Nádvorie sa stalo jednou z najpopulárnejších letných terás.
Väčšia dostupnosť zaujímavých priestorov vytvorí podmienky na aktivity zdola, podobné Starej tržnici. Toto môže byť dokonca najvzrušujúcejšia časť premeny historického centra, keďže Bratislava má kreatívny potenciál nahromadený z ľudí z celého Slovenska.
Pribudne kultúry. Viac voľných priestorov a väčší dôraz na turistov pomôže kultúre. Mesto Bratislava napríklad prevádzkuje mnoho malých, drahých, zanedbaných múzeí s vysokým vstupným. Napríklad múzeum rodáka Arthura Fleischmanna na Bielej ulici. Sú to úbohé dve miestnosti skryté v jednom z dvorov stredovekých budov. Vnútri sedí teta s elektrickým ohrievačom. Pritom príbeh židovského sochára je fascinujúci a dá sa s ním v príbehu mesta pracovať. Ak budú mať tieto múzeá na internete zlé hodnotenia, bude to návštevnosti Bratislavy škodiť.
Profesionalizácia ponuky pre turistov znamená, že kultúrne atrakcie sa budú musieť zlepšovať a pribúdať. Budú z toho ťažiť nielen turisti, ale aj miestni. Dobrým príkladom je festival Biela noc alebo Slovenská národná galéria. Zdá sa, že po rekonštrukcii bude pripomínať podobné inštitúcie v zahraničí. Galérie sú tam atraktívnym a živým miestom, ktoré ponúka trávenie voľného času od rána do večera.
To ešte zvýši tlak na neďaleké Slovenské národné múzeum, ktoré zaspalo pred sto rokmi. Dnu sa ide cez ťažké drevené dvere, platí sa vstupné a kaviareň nefunguje.
Vývoj tým smerom už pomaly ide. Opustená kancelárska budova sa zmenila na profesionálne manažovanú Galériu Nedbalka. Bývalý obchodný parter v blízkosti významnej zástavky MHD sa zmenil na Kunsthalle LAB a využíva sa na prezentáciu umenia. Vznikajú malé atraktívne múzeá, ako to s dielami Otisa Lauberta.
Historické centrum, ktoré konkuruje nákupným centrám a developerským projektom tým, že patrí všetkým, je autentickejšie a oveľa kultúrnejšie. To je celkom vzrušujúci potenciál. Návštevníci Bratislavy možno zmenia svoje recenzie z „maličké, zameniteľné historické centrum s hradom, lacné pivo – stačí vám jedno popoludnie“ na niečo podobné tomuto: „Centrum má historickú časť s hradom a dobrými múzeami, reštauráciami a modernú časť s príjemnými promenádami okolo rieky Dunaj. Fajn na príjemný víkend.“
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.