Denník N

Fico spochybňuje čistotu zvolenia Kisku, sám v kampaniach ukryl milióny

Kampane Smeru a Roberta Fica v rokoch 2002, 2006, 2010 a 2014. Foto – TASR
Kampane Smeru a Roberta Fica v rokoch 2002, 2006, 2010 a 2014. Foto – TASR

Smer nikdy nevyvrátil financovanie vlastnou hlavou a z transparentných účtov si robí doslova posmech. (+ fotogaléria kampaní Smeru a Roberta Fica.)

Premiér Robert Fico sa v silnejúcom spore s prezidentom Andrejom Kiskom stavia do úlohy strážcu čistoty v politike, transparentných kampaní a boja za jasné financovanie – a najmä naznačuje, že posledné prezidentské voľby neboli „čisté“. Najnovšie už premiér hrozí prezidentovi, že ho prinúti zákonom ukázať, ako platil svoju prezidentskú kampaň.

Pozreli sme sa preto na to, aké kampane má za sebou Robert Fico od vzniku svojho Smeru, ako zverejňoval detaily o týchto kampaniach, či odkrýval darcov a čo odmietal povedať. Viac ako transparentné boli tieto kampane plné utajovania.

Premiér cez víkend opäť spochybňoval financovanie prezidentskej kampane Andreja Kisku v roku 2014. Tvrdil, že v nej minul viac, ako povoľuje zákon, teda 265 550 eur v období 14 dní pred oboma kolami, a vyzýval ho, aby zverejnil celé účtovníctvo ku kampani. „Čo mu bráni, aby ukázal účtovníctvo? Ak to nechce urobiť, budeme musieť formou zákona dať povinnosť, aby ústavní činitelia ukázali, ako si financovali kampaň,“ vyhlásil Fico v TA3.

Pozrime sa teda najskôr na to, ako vyzerali prezidentské voľby v štáboch dvoch najsilnejších súperov, Andreja Kisku a Roberta Fica, a – ako priznali toky peňazí. Potom prejdeme aj staršie kampane Smeru a najmä tie zo začiatkov strany, keď ešte nemala milióny od štátu a musela sama zháňať peniaze – aj vlastnou hlavou.

Prezidentské voľby: Kiska už teraz povedal viac ako Fico

Predseda vlády spochybňoval Kiskovu kampaň už na jeseň minulého roku. „Minul prezident naozaj len 260-tisíc eur, alebo to bolo možno milión eur? Išlo by o hrubé porušenie volebného zákona,“ tvrdil vtedy.

Denník N už vtedy tlačové oddelenie Smeru požiadal, aby podrobne rozpísali náklady na Ficovu kampaň a aby bolo jasné, kam išli peniaze. Nielen teda ukázali, koľko poslali dvornej agentúre Uptown Promotion, ale aj konečných príjemcov – teda napríklad konkrétne bilbordové spoločnosti, ceny za šoty, či za ďalšie položky v kampani. Smer doteraz neodpovedal.

Obaja finalisti volieb údaje o nákladoch na oficiálnu kampaň poslali ministerstvu financií do 30 dní po voľbách tak, ako to vyžaduje zákon. Kiska vykázal necelých 251-tisíc, Fico necelých 265-tisíc. Položky rozpísali na kategórie ako reklama v tlači, v televízii a v rozhlase, na bilbordy či iné propagačné materiály.

Kým Kiska zverejnil aj výdavky na kampaň vedenú mimo tohto obdobia, Fico to neurobil. Kampaň oboch totiž netrvala týždne, ale mesiace. Kým Kiska o nákladoch informoval priebežne, Fico cez hovorkyňu odkázal, že sumu za oficiálnu kampaň zverejnia „v zmysle zákona“.

„Informácia o počte bilbordov, prípadne o ich umiestnení je strategickou informáciou, takže detaily nebudeme špecifikovať,“ tvrdila v čase prezidentskej kampane hovorkyňa Smeru Monika Počátková s poznámkou, že celková suma na kampaň vrátane obdobia mimo oficiálnej kampane bude jasná z výročnej správy Smeru.

Smer tak zopakoval svoj tradičný postup: pred voľbami detaily o svojej kampani tají a uisťuje len, že postupuje podľa zákona. Viac povie vždy až po voľbách, keď už to neovplyvní hlasujúcich – aj to však iba v rozsahu, aký kandidátom prikazuje zákon.

Výročná správa Smeru za rok 2014, keď boli aj prezidentské voľby, sa objavila až v lete 2015, teda trištvrte roka po hlasovaní. Čo z nej vyplýva? V prvom rade nie je z nej úplne jasné, koľko a ako platil Smer na prezidentskú kampaň.

Rok 2014 bol totiž supervolebný a okrem prezidentských boli aj komunálne voľby a eurovoľby. Keď teda v správe Smer priznáva, že do predvolebných kampaní dal 1,72 milióna eur, nie je jasné, koľko išlo na prezidentskú kampaň Roberta Fica. Vieme len, že celková suma za rok 2014 bola dvaapolkrát vyššia, než všetky ostatné strany dohromady.

Fico, ale ani Kiska, ktorý na rozdiel od premiéra výdavky na kampaň zverejňoval priebežne, si nezriadili transparentné účty, ktoré v tom čase ešte neboli povinné. Ďalší protikandidáti ako Radoslav Procházka či Milan Kňažko ich zriadené mali, hoci aj pri nich existovali pochybnosti o financovaní.

Kampaň Smeru pred voľbami v roku 2002. Foto – TASR

 

Vlastnou hlavou a peniaze od donorov

Ešte zásadnejšie problémy s kampaňou Smeru a Roberta Fica nájdeme, keď sa pozrieme hlbšie do minulosti. Ficove trampoty s peniazmi na kampaň sa začali už v prvých voľbách, do ktorých sa so Smerom zapojil.

Práve spred obdobia volieb 2002 zrejme pochádza legendárna nahrávka s hlasom podobným Ficovmu. „Ja len môžem povedať, že som zabezpečil, a toto môžem povedať, dúfam, že to nikto nepočúva, zabezpečil som na tento rok 35, na budúci rok asi 40, plus teda ďalšie veci. Zabezpečil som ich, ako tie peniaze, vlastnou hlavou. Oficiálne prídu a budú normálne vykryté v strane,“ vravel hlas podobný Ficovmu.

„Tá kampaň sa rátala v desiatkach miliónov korún,“ hovoril vtedajší financmajster Smeru Fedor Flašík o období pred voľbami 2002 webu aktuality.sk. Hoci bol vtedy na kampaň limit 12 miliónov korún (400-tisíc eur), týkal sa iba obdobia 30 dní pred voľbami. „Ten zákon o financovaní kampaní bol vtedy zlý, bol vágny a žiadne strany to nedodržiavali. Nikdy,“ priznal Flašík, ktorého medzitým Fico zo Smeru vytlačil.

Zakladajúci člen Smeru Bohumil Hanzel dokonca hovoril, že kampaň v roku 2002 stála až 284 miliónov korún (9,4 milióna eur).

Keďže Smer pred voľbami 2002 nemal žiadne peniaze od štátu, jeho kampaň bola plne závislá od donorov.

Kontrola financovania strán verejnosťou bola v tom čase na veľmi nízkej úrovni. Ficova strana vtedy vo výročnej správe priznala náklady „na politickú činnosť“, teda aj na kampaň, vo výške zhruba 18 miliónov korún (600-tisíc eur) a takmer zhodnú sumu údajne vyzbierali na členskom. Zobrala si tiež úver v banke vo výške 10 miliónov korún (asi 333-tisíc eur). Takéto príjmy nezodpovedali tomu, čo hovoril hlas podobný Ficovmu, Hanzel či Flašík.

Financovanie Smeru zároveň spochybnila údajná zmluva o spolupráci medzi Flašíkom a podnikateľom Ľubomírom Blaškom. Podľa tejto zmluvy Smeru sľúbil sponzorom miesta na kandidátkach a po voľbách aj na ministerstvách a v štátnej správe.

Aj na voľby 2006 si Smer zobral úver. Kým v roku 2002 išlo o pôžičku z J&T Banky, o štyri roky neskôr ich založila finančná skupina Penta cez svoju Privatbanku. Išlo o výrazne vyššiu sumu – až 40 miliónov korún (1,33 milióna eur). Po rozsiahlej kampani so sloganom Smerom k ľuďom a s pomocou Andyho Krausa a Petra Marcina, ktorú už neviedol Fedor Flašík, ale Marek Maďarič, sa Smer dostal prvýkrát do vlády.

Potom prišli štátne milióny

Mimovládky obviňovali Smer, ale aj ďalšie strany z prekračovania limitov na kampaň aj v ďalších voľbách. Hoci už dostávali od štátu príspevok, pochybnosti vyvolávali ich nákladné a dlhotrvajúce kampane a veľkolepé mítingy.

Zákon o financovaní politických strán je nastavený tak štedro, že hlavne veľkým stranám umožňuje fungovať a viesť rozsiahle predvolebné kampane. Smer napríklad za voľby 2016 a mandáty, ktoré v nich vďaka 28 percentám hlasov získal, zinkasuje za toto štvorročné volebné obdobie takmer 17 miliónov eur. Keď Smer v roku 2012 získal 44 percent, štát poslal strane až 24 miliónov. Aj preto môže predseda Fico už roky opakovať, že jeho strana má na kampane peňazí dosť.

Ficova strana si nechávala roky robiť kampaň agentúrou Uptown Production, bolo to tak aj pred voľbami 2016. O tom, že je vlastne len firmou pre Smer, vypovedajú aj údaje o jej tržbách a zisku. Podľa webu finstat.sk sú jej tržby značne závislé od toho, či sú v danom roku voľby, alebo nie. Zisk agentúry je pritom veľmi malý, takže veľkú väčšinu peňazí zo Smeru aj naozaj využije. Iné, nespriaznené agentúry, by si zrejme zarobili na kampaniach tejto strany viac.

Napriek tomu, že sa vykázané náklady na kampaň Smeru čoraz viac na prvý pohľad približujú realite, strana nedokázala v podstate v žiadnych voľbách presvedčiť, že patrí k tým transparentnejším. Hoci sama presadila, že peniaze na predvolebnú kampaň musia strany priebežne zverejňovať na transparentnom účte, toto na prvý pohľad užitočné opatrenie obchádza, ako sa len dá. V roku 2015 napríklad na účet poslala dva milióny eur, jeden a pol milióna a neskôr aj zvyšok, prešiel na účet Uptown Production a verejnosť sa o tejto transakcii dozvedela len to, že išlo o „zálohovú faktúru“ na volebnú kampaň a jej organizačno-technické zabezpečenie.

To, kam išli peniaze na kampaň Smeru, ukazujú až záverečné správy o kampani, ktoré strany posielajú na ministerstvo financií. Aj Ficova strana na nich podrobnejšie rozpisuje, čo išlo napríklad na inzerciu, bilbordy či mítingy. Správy však zverejňujú až s niekoľkomesačným oneskorením po voľbách a bežný volič si ich vie len ťažko vyhľadať.

Fotogaléria kampaní Smeru a Roberta Fica

Pivo a kofola zadarmo, futbalový zápas politikov Smeru v deň volieb v roku 2006. Foto – TASR
Do kampane Smerom k ľuďom sa v roku 2006 zapojil aj Jiří Paroubek. Foto – TASR
Smer v kampani 2006 podporil aj dnešný český prezident Miloš Zeman. Foto – TASR
Hlavnými tvárami Smeru v roku 2010 boli Fico, Maďarič, Paška a Kaliňák. Heslo: Istota v ťažkých časoch. Foto – archív TASR
Ďalšie heslo: Pre ľudí, za Slovensko a jedna z mnohých akcií v kulturákoch. Foto – archív TASR
V roku 2010 Smer sľuboval aj vianočný príspevok pre dôchodcov, vtedy to nazýval trinásty dôchodok. Foto – archív TASR
Pavol Paška bol ešte v roku 2010 hviezdou. Foto – archív TASR
Rok 2012, repríza v kulturákoch. Hviezdami sú stále Pavol Paška a Robert Kaliňák. Foto – TASR
Na záverečný míting Smeru pred voľbami 2012 v bratislavskom Národnom tenisovom centre prišli aj predseda ČSSD Bohuslav Sobotka a rakúsky predseda frakcie sociálnych demokratov Hannes Swoboda. Foto – TASR
Do svojej prezidentskej kampane Robert Fico v roku 2014 zapojil aj osobnosti ako rektor Ekonomickej univerzity v Bratislave Rudolf Sivák, predseda Slovenskej akadémie vied Jaromír Pastorek, predseda Slovenského paralympijského výboru Ján Riapoš, umelecký vedúci a choreograf Lúčnice Štefan Nosáľ. Foto – TASR
Heslo Roberta Fica pre prezidentské voľby. Foto – TASR
Prezidentskú kampaň viedol Ficovi Marek Maďarič a rozprávali sa aj o jeho birmovke.
Veľkolepým mítingom v Bratislave s Michalom Davidom kampaň ukončil Smer v roku 2016. Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie