Denník N

Česko v informačnej vojne: o Drahošovi šíria výmysly, že bol v ŠtB a zneužíval chlapcov

Miloš Zeman a Jiří Drahoš. Foto – TASR
Miloš Zeman a Jiří Drahoš. Foto – TASR

České voľby ukazujú, ako sa robí diskreditačná kampaň v čase Facebooku, internetových diskusií a anonymných protimigrantských stránok.

Keď v sobotu poobede začalo byť jasné, že do druhého kola prezidentských volieb postúpil Jiří Drahoš, publikoval bulvárny denník Blesk anketu so známymi osobnosťami. Pýtal sa ich, koho budú 26. a 27. januára voliť.

Čitateľ sa tak z článku dozvedel, že napríklad herečka Aňa Geislerová podporí Drahoša, zatiaľ čo režisér Zdeňek Troška súčasného prezidenta Zemana. Podstatne zaujímavejšiu informáciu si však mohol prečítať v diskusii.

Hneď v prvých komentároch sa objavil text, ktorý sa tvári ako výňatok z archívnych dokumentov ŠtB. Píše sa tu, že Drahoš bol jej spolupracovníkom, ktorého ŠtB získala cez jeho záľubu v mladých chlapcoch.

„Kto je kandidát na prezidenta Jiří Drahoš: eštebák, vydierač, pedofil a przniteľ detí. Náš budúci prezident?“ pýta sa v príspevkoch anonymný autor.

Kompro na Drahoša

Na prvý pohľad to môže vyzerať ako komentár bežného internetového trolla, ktorému nemá zmysel venovať pozornosť.

Český investigatívny novinár Jaroslav Kmenta však cez víkend upozornil na to, že podobný typ príspevkov môže byť výsledkom dezinformačnej kampane, ktorá má jediný cieľ: zabezpečiť víťazstvo súčasného prezidenta Zemana.

Kmenta napísal, že už vlani v lete na Drahoša niekto nachystal falošný dokument, ktorý má vyzerať ako autentická správa ŠtB. Drahoš má byť v nej vykreslený ako človek, ktorého ŠtB v 80. rokoch získala pre spoluprácu tým, že využila jeho „záľubu v neplnoletých chlapcoch“.

„Podľa informácií, ktoré sa v spravodajskej komunite šírili, mali falzifikáty vykazovať vysokú mieru vierohodnosti, takže by zmiatli širokú verejnosť,“ píše Kmenta.

Výňatok z údajného spisu na Drahoša v diskusii pod staršími článkami na webe Lidovky a Týden.cz.

Falzifikát podľa neho kombinuje reálne údaje s vymyslenými. Údajný materiál sa odvoláva na kapitána Jana Šandu, ktorý skutočne v ŠtB pôsobil a mal okrem iného na starosti ľudí z akademického prostredia.

„Kvalitná dezinformačná kampaň je vždy postavená na sčasti nepravdivých a sčasti pravdivých informáciach,“ píše Kmenta.

Drahoš už v lete preventívne zverejnil svoje lustračné osvedčenie, ktoré dokazuje, že s ŠtB nespolupracoval. To však v ére internetu a sociálnych sietí nemusí nič znamenať.

„Pokiaľ by sa takýto materiál objavil, mohlo by trvať niekoľko dní až týždňov, než by sa preukázalo, že je to podvrh,“ píše Kmenta.

Tajomný web na scéne

Kmenta špekuluje, že tieto informácie môžu súvisieť s informačnou vojnou, ktorú v posledných rokoch rozpútala Moskva s cieľom ovplyvňovať voľby v zahraničí. Konkrétne dôkazy nepredložil – odvoláva sa len na informácie od svojich zdrojov v českých tajných službách.

Viaceré indície však Kmentom zverejnený príbeh potvrdzujú. Napríklad česká kontrarozviedka BIS už pred dvoma rokmi konštatovala, že Kremeľ sa snaží prostredníctvom médií a internetu masovo šíriť medzi Čechov propagandu a dezinformácie.

Jej pravdepodobným nástrojom je dezinformačný web Aeronet, ktorý je jednou z najväčších záhad českého internetu.

Ako jeho šéfredaktor vystupuje človek, alebo skupina osôb, ktorá sa podpisuje len ako „vedoucí kolotoče“. Českí novinári sa niekoľko mesiacov snažili odhaliť, kto za týmto serverom v skutočnosti stojí.

Zistili napríklad, že poštová adresa, ktorú si Aeronet uvádzal, bola vymyslená, alebo že prístup k bankovým účtom serveru mal nastrčený človek, ktorým bol neznámy robotník zo severnej Moravy. Ďalej sa im však do pozadia Aeronetu preniknúť nepodarilo.

Aeronet dlhodobo nekriticky podporuje Zemana a útočí na jeho protivníkov. Pred polrokom publikoval podrobný článok aj o údajnom spise, ktorý ŠtB viedla na Drahoša. Napísal k tomu historku, že tieto materiály im vraj niekto priniesol do „redakcie“.

V článku síce Aeronet upozornil na to, že dokument môže byť aj podvrh. Následne však rozvíjal úvahy o tom, že v Akadémii vied smeli za minulého režimu pracovať len potenciálni spolupracovníci ŠtB alebo, že tesne po 17. novembri 1989 komunistická tajná služba časť zväzkov spálila.

Čitateľ z neho získal dojem, že informácie môžu byť autentické, ale pravdu sa dozvedieť nemôže, pretože originálny spis zmizol.

Citácie z údajného spisu sa zároveň pravidelne objavujú v diskusiách pod článkami štandardných spravodajských webov, ktoré sa týkajú prezidentských volieb.

Aj v súvislosti s tým Drahoš ešte na jeseň navštívil odstupujúceho premiéra Bohuslava Sobotku a požiadal ho, aby sa česká vláda zamerala na možné ohrozenie volieb zo strany zahraničných rozviedok. Sobotka ho podľa Drahošových slov ubezpečil, že české tajné služby sa hrozbe budú venovať.

Drahoš chce voziť migrantov

Popritom sa Drahošov štáb pripravoval na to, že jeho najzraniteľnejším miestom budú migranti. Drahoš totiž v lete 2015 podpísal internetovú výzvu „Vedci proti strachu a ľahostajnosti“. Tá reagovala na hystériu, ktorá sa v tom čase rozprúdila okolo migračnej krízy.

Drahoš a ďalší akademici sa v nej zastávali utečencov a vysvetľovali, že moslim automaticky neznamená terorista „Všetkým, ktorí hľadajú v Európe útočisko, by malo byť zaistené bezpečie a dôstojné zaobchádzanie,“ píše sa vo výzve.

Drahoš odvtedy pri každej príležitosti zdôrazňuje, že odmieta povinné kvóty. Aj napriek tomu sa stal pre svojich odporcov kandidátom, ktorý by vraj po svojom víťazstve navozil do Česka moslimov.

Zemanova facebooková stránka prišla s novým logom pre druhé kolo, ktoré môžu využiť jeho sympatizanti. Reaguje práve na Drahošov postoj k utečencom (na fotke profil politika ČSSD Jaroslava Foldynu).

Túto tézu šíria okrem iného viaceré protimigrantské stránky na Facebooku, ktoré sa už dva roky snažia podsúvať Čechom dojem, že migranti znamenajú pre nich bezprostrednú hrozbu. Aktuálne sa tieto stránky spojili proti Drahošovi.

Najzaujímavejšou je anonymná stránka, ktorá donedávna niesla názov „We are here at home“, a ktorú sleduje necelých 90-tisíc ľudí. Nedávno ju premenovali na „Zprávy.cz“. Neznalému človeku to navodzuje dojem, že ide o stránku štandardného spravodajského webu.

„Táto stránka mesiac spala, teraz sa z ničoho nič prebudila a začala chrliť precízne pripravené dezinformácie a manipulácie v prospech prezidenta Zemana,“ poznamenal na Facebooku Jakub Janda z think-tanku Evropské hodnoty.

Stránka „Zprávy.cz“ už cez víkend publikovala napríklad obrázok, v ktorom Drahoša prirovnala ku Gustávovi Husákovi. Obrázok za necelý deň zdieľalo takmer 1500 ľudí.

Slobodomurár

Ďalšou je stránka „Welcome to reality“, ktorá má zhruba 45-tisíc fanúšikov. Jej administrátori zase cez víkend pomohli šíriť blog s nadpisom „Nové fakty o Jiřím Drahošovi“, ktorý na webu Parlamentní listy publikoval člen KSČM Petr Cvalín.

V blogu sa opäť rieši Drahošova údajná spolupráca s ŠtB. Cvalín v ňom bez dôkazov tvrdí, že Drahoš je pre svoju minulosť ľahko vydierateľný.

„Ľudia z tvrdého jadra Charty 77 majú k dispozícii nielen kópiu skartovaného zväzku ŠtB, ale aj ďalšie materiály ohľadom jeho sexuálnej úchylky či vydierania kolegov,“ píše Cvalín.

K tomu pridal aj ďalšiu, údajne výbušnú informáciu, a to že Drahoš „bol donedávna predsedom českej asociácie Rímskeho klubu“. Čo je Rímsky klub? „Slobodomurárske spoločenstvo,“ vysvetľuje Cvalín.

Rímsky klub je v skutočnosti think-tank s takmer 50-ročnou históriou, ktorý združuje rôzne osobnosti z vedeckého prostredia a z biznisu. Ako upozornil server Forum24, nie je známe, že by bol Drahoš v posledných rokoch jeho členom.

Drahošov protikandidát z prvej voľby Horáček už na Facebooku upozornil na to, že českú pobočku Rímskeho klubu navrhoval začiatkom 90. rokov zriadiť aj vtedajší poslanec Miloš Zeman.

Dezinformácia o Drahošovi a jeho členstve v tajných spolkoch sa napriek tomu už rozšírila medzi ľudí. Na Twitteri pred ňou varoval aj plzeňský biskup Tomáš Holub.

„Medzi katolíkmi sa šíri, že Jiří Drahoš je (slobodo)murár. Som hlboko presvedčený, že ide o úplne lživú a nepodloženú diskreditáciu, veľmi podobnú tej, ktorú použili proti Karlovi Schwarzenbergovi pred piatimi rokmi,“ napísal Holub.

Pripomenul tým prípad, keď v roku 2013 vyšiel pred druhým kolom volieb inzerát v denníku Blesk, ktorý lživo tvrdil, že Zemanov súper Schwarzenberg je spojencom sudetských Nemcov.

Zeman a jeho zdravie

Na druhej strane, obeťou niekoľkých dezinformácií sa v uplynulých týždňoch stal aj súčasný prezident Zeman.

Niektorí ľudia napríklad na Facebooku šírili informáciu, že Zeman ako úradujúci prezident údajne postupuje automaticky do druhého kola, a preto sa jeho voliči nemusia zúčastniť hlasovania v prvom kole.

Vo svojej satirickej relácii na webe Seznam Zprávy to spomenul aj známy komentátor Jindřich Šídlo. Hoci išlo o vtip, viacerí ľudia správe zrejme uverili. Krátko pred prvým kolom na ňu muselo reagovať aj české ministerstvo vnútra.

„V súvislosti s voľbou prezidenta republiky sú šírené mylné a nepravdivé informácie, v ktorých sa konštatuje, že súčasný prezident automaticky postupuje do druhého kola. Túto dezinformačnú kampaň dôrazne vyvraciame,“ oznámil minister Lubomír Metnar (ANO).

Jeden zo Zemanových odporcov vyrobil na Facebooku koláž, ktorá paroduje manipulatívne príspevky o Havlovi a jeho stúpencoch.

Podstatne závažnejšou bola dezinformácia o Zemanovom zdraví, ktorú v novembri pustil do sveta brniansky komunálny politik Svatopluk Bartík. Na Facebook napísal, že podľa jeho zdrojov trpí Zeman rakovinou a zostáva mu maximálne sedem mesiacov života.

„Má rakovinu, metastázy na viacerých miestach. Diagnózu pozná, liečbu odmietol,“ napísal Bartík.

Svoje tvrdenia nijako nepodložil. Prezidentská kancelária to označila za lož. Zemanovo lekárske konzílium krátko pred voľbami potvrdilo, že Zeman rakovinou netrpí.

„Z hľadiska zdravotného stavu je naďalej schopný vykonávať svoju funkciu,“ povedal prezidentov lekár Miloslav Kalaš.

Jiří Drahoš

Prezidentské voľby v ČR

Teraz najčítanejšie