Fico a Kaliňák zneužívajú dobromyseľnosť médií a šíria fake news

Médiá musia z princípu informovať o všetkom, čo hovoria vedúci predstavitelia štátu. Naozaj? Nebolo by užitočnejšie očividné klamstvá ignorovať?

Foto N – Tomáš Benedikovič

Predseda slovenskej vlády a jeho minister vnútra vedia, že ich funkcie majú samy osebe takú autoritu, že ak povedia čokoľvek, je povinnosťou médií o tom informovať. Pochopili zároveň, že ich výroky sa budú šíriť aj po tom, keď médiá preukážu, že sú nepravdivé. Ich fanúšikovia boli navyše v minulosti toľkokrát konfrontovaní s dôkazmi, že systematicky klamú, že ak sa to stane znova, nemajú títo dvaja politici čo stratiť.

Ak teda Fico a Kaliňák budú pokračovať vo vymýšľaní klamstiev o Andrejovi Kiskovi alebo o nejakom inom politickom súperovi, nepoškodí im to. Naopak, ak napríklad zníženie popularity prezidenta Kisku považujú za svoj úspech, budú v tomto pohľade aj úspešní.

Andrej Kiska má takú širokú popularitu, že medzi jeho fanúšikmi sú nutne aj státisíce ľudí, ktorí nemajú čas vnímať politiku viac ako niekoľko sekúnd denne. Táto časť publika sa nemá ako brániť dezinformáciám typu, že Kiska použil na prezidentskú kampaň nezákonne veľa peňazí, alebo o tom, že ministerstvo vnútra Kiskovi zasielalo faktúry za lety do Popradu, no on ich neuhradil.

Klame sa rýchlo a ľahko, pravda sa vysvetľuje pomaly a zložito

Pre poriadok a najstručnejšie: Neexistuje žiadne vecné podozrenie, že by Andrej Kiska minul na prezidentskú kampaň viac, ako povoľoval zákon.

Reklamy oboch kandidátov sme vo finále kampane videli všetci všade v objeme, ktorý podľa odborníkov zodpovedal zákonom stanoveným limitom. Kiska hneď po voľbách zverejnil svoje výdavky a nenašiel sa odborník, ktorý by ich veľkosť spochybnil. Fico síce nezverejnil nič, len ministerstvu financií poslal výkaz o podobne veľkých nákladoch na oficiálnu časť kampane, ale nie je dôvod si myslieť, že by si v ňom vymýšľal.

Limity na záverečnú mesiac trvajúcu oficiálnu časť kampane boli relatívne štedré (265-tisíc eur) a obaja – Kiska aj Fico – mali dostatočne veľké legálne zdroje na svoju reklamu. Kiska z vlastných ziskov a Fico z peňazí svojej strany, ktorá ako najväčšia a najúspešnejšia dostáva najviac peňazí zo štátneho rozpočtu.

U Fica ani u Kisku neexistovala žiadna rozumná motivácia klamať o výdavkoch v oficiálnej časti kampane.

Kiska sa strápnil, pretože v neoficiálnej (skoršej, volebným zákonom neregulovanej) časti kampane zapísal niektoré náklady

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |