Denník N

Mnohé médiá si myslia, že majú publikum, no majú len návštevnosť. Teraz zistíme, kto má publikum

Ilustrácia: Filip Struhárik
Ilustrácia: Filip Struhárik

Zmeny na Facebooku boli tento týždeň hlavnou témou pre novinárov, ktorí píšu o médiách a žurnalistike. (MediaBrífing)

Facebook chce podporovať „zmysluplné interakcie“ na úkor pasívnej konzumácie obsahu. Tak by sa dali zhrnúť zmeny, ktoré firma pred týždňom predstavila. Newsfeed sa má postupne meniť, príspevky stránok majú mať menší priestor ako to, čo zdieľajú priatelia. Menší priestor bude mať aj video, pretože ľudia sú pri ňom pasívni. Zmena sa zatiaľ týka okolitého sveta, keďže u nás Facebook testuje Prieskumníka a príspevky stránok z newsfeedu úplne zmizli.

V skratke spisujem niekoľko zmysluplných reakcií, na ktoré som narazil pri konzumácii obsahu:

  • Komentáre sú cennejšie ako lajky, dlhé komentáre sú cennejšie ako krátke, povedal v rozhovore Adam Mosseri, šéf newsfeedu.
  • Facebook si vlastne už dlhšie želá, aby nebol v „news business“. Uprednostňovanie príspevkov od priateľov nie je ničím novým a manažment sociálnej siete nás na tento trend upozorňuje roky, píše Joshua Benton.
  • Facebook sa stal pre ľudí jedným z hlavných zdrojov informácií, nemôže sa tejto zodpovednosti len tak vzdať, píše profesor žurnalistiky Jeff Jarvis. To, že je tam kopec balastu, bludov a PR obsahu neznamená, že treba z newsfeedu úplne vytlačiť žurnalistiku.
  • Médiá, ktoré celý svoj úspech postavili na Facebooku, umrú rýchlou smrťou alebo alebo budú predané omnoho lacnejšie, ako vo svojich cenových odhadoch plánovali, myslí si Joshua Topolsky.
  • Ohlásené zmeny sú z dlhodobého hľadiska dobrou správou, píše šéfredaktor webu Motherboard Jason Koebler. Podľa neho je dobré, že novinári pri svojej práci nebudú musieť toľko myslieť na newsfeed.
  • Mnohé médiá si myslia, že majú publikum, ale v skutočnosti majú len návštevnosť. Myslím, že teraz zistíme, kto má publikum, tweetol Casey Newton z magazínu Verge‏.
  • Budeme musieť zmeniť podstatu žurnalistiky, nielen spôsob získavania a distribúcie informácií, napísal profesor Charlie Beckett.
MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Dostávajte ho každý týždeň e-mailom.

Tento rok budeme veľa počúvať o facebookových skupinách, ktoré začnú vytvárať mnohé médiá. Aktuálne totiž budú považované za vhodný spôsob, ako sa dostať k ľuďom. Tento týždeň napríklad vyšiel podrobný text o tom, aké skúsenosti so skupinami má magazín Vox.

Počúvať budeme veľa aj o newslettroch, Boston Globe z nich má už 16 % návštevnosti, teda viac ako zo sociálnych sietí. Odberatelia newslettrov majú zároveň väčší nábeh stať sa predplatiteľmi.

Mimochodom, o teste Prieskumníka písal už aj New York Times. Okrem Slovenska si všíma dôsledky testovania napríklad v Kambodži, kde sa premiér Hun Sen zbavil opozície, aktivistov, krajinu ovládla jedna strana a kritickí novinári sú vo väzení – a do toho im ešte Facebook komplikuje šírenie informácií.

O dôsledkoch Prieskumníka na slovenské médiá som napísal viac v angličtine.

Propaganda, hoaxy a dezinformácie

  • „Médiá musia reagovať na to, že na scéne je nová liga klamárov, ktorí majú zároveň veľkú demokratickú legitimitu, chýba im svedomie a dobre rozumejú spôsobom šírenia informácií,“ napísal Konštantín Čikovský v texte Fico a Kaliňák zneužívajú dobromyseľnosť médií a šíria fake news.
  • Jakub Goda pred týždňom napísal, ako fungujú Hlavné správy. Ich šéfredaktor Róbert Sopko zareagoval tak, že celý jeho text bez povolenia skopíroval na svoj web, čím hrubo porušil autorské práva, a snažil sa vyvrátiť obvinenia. V skutočnosti vo svojej reakcii ale opakovane klamal, čo Jakub Goda podrobne popísal na blogu.
  • Príručka Denníka N o kritickom myslení má už aj formu e-learningového kurzu. Určená je pre stredné školy a dostupná je zadarmo online.
  • Projekt Blbec.online bol vylepšený. Momentálne ponúka aj prehľad najzdieľanejších príspevkov na monitorovaných stránkach konširátorov, šarlatánov, fašistov či komunistov.
  • Agentúra AP spustila na Twitteri účet AP Fact Check.
  • Brazília má problém s konšpiráciami – a je o to väčší, že mnohé vymyslené správy sa šíria cez WhatsApp, kde je ich veľmi ťažké odhaliť. WhatsApp v krajine používa 120 miliónov ľudí, teda viac ako Facebook.
  • Donald Trump udelil vlastné ocenenia Fake News Awards redakciám ako New York Times, CNN či Newsweek. Americký prezident vybral 11 chýb z médií, Washington Post ich analyzoval a zistil, že vo väčšine prípadov si médiá chybu priznali a opravili ju. Trump sa za svoje chyby neospravedlňuje – a to ich za rok v úrade urobil už viac ako 2000.

Status týždňa

Karolína Stach o webe Politico.

Novinári RTVS nemusia veriť, že ich šéf podrží

  • Šéf RTVS Jaroslav Rezník sľúbil, že investigatívna relácia Reportéri sa vráti na obrazovku na jeseň. O ich zastavení nevedel ani programový riaditeľ televíznej časti RTVS Tibor Búza.
  • Voči relácii je podaných 13 žalôb, Rezník jej chce teda prideliť „verejnoprávnych konzultantov“ a právnika, ktorý by mal posudzovať texty.
  • O kríze sa hovoriť nedá. Ale je fakt, že veľká časť redakcie spravodajstva už neverí, že vedenie RTVS stojí za svojimi reportérmi – a podrží ich, keď prídu tlaky od mocných ľudí,“ píše Dušan Mikušovič.
  • Pozastavenie Reportérov značke uškodí, myslí si Marek Wollner, moderátor českej verzie relácie Reportéri. „Ak by naozaj niekto chcel Reportérov niekam posunúť, mohol s reláciou pracovať. To sa dá vždy. Zrušenie programu, a teda zrušenie značky, je tá najhoršia možná cesta.“

Titulky týždňa

New York Times Magazine vychádza s témou bitcoinovej bubliny, Wired na titulke avizuje veľký článok o slobode slova.

Ďalšie mediálne udalosti týždňa

HUFFPOST KONČÍ S BLOGMI
Huffington Post ruší blogy. “Nebolo to ľahké rozhodnutie, pretože blogy boli od začiatku neodmysliteľnou súčasťou HuffPost,” vysvetlila šéfredaktorka Lydia Polgreen. “Avšak v súčasnej atmosfére, musíme my ako redakcia prevziať zodpovednosť za to, čo publikujeme.” Toto rozhodnutie zaskočilo aj mnohých blogerov – na HuffPost ich bolo zhruba 100-tisíc, blogy tvorili 10 až 15 percent návštevnosti stránky. Redakcia vytvorila dve nové názorové sekcie, do ktorých môže ktokoľvek poslať svoj text. Za zverejnené texty bude redakcia posielať honorár.

Z TA3 DO TV LUX
Dlhoročná politická moderátorka Ľuba Oravová odišla z TA3 a stala sa moderátorkou katolíckej TV Lux, kde moderuje reláciu Doma je doma.

ČESKÁ TELEVÍZIA
Václav Moravec odmietol moderovať prezidentskú debatu na ČT. Vraj nechce byť bleskozvodom, po ktorom sa bude znášať kritika Miloša Zemana na Českú televíziu. Prezidentský duel tak bude nakoniec moderovať Světlana Witowská. Riaditeľ ČT Petr Dvořák v rozhovore povedal, že verejnoprávne médiá v Česku zatiaľ nie sú ohrozené, ale môže sa to rýchlo zmeniť – stačí ak sa spoja KSČM, ANO a okamurovci.

MAĎARSKO
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová píše o tom, ako je ničená sloboda médií v Maďarsku. “Všetky médiá môžu odoberať produkciu maďarskej štátnej agentúry zadarmo. Prečo by mali médiá, ktoré sú plne závislé od štátnej inzercie, takúto ponuku odmietnuť? Prečo by si mali internetové projekty, televízne stanice, regionálne noviny písať správy sami a riskovať interpretáciu, ktorá z nich urobí nepriateľa štátu? Ten správny obsah sa dá vyrobiť centrálne. Mimochodom, takýto systém centrálnej distribúcie a efektívnej organizácie správ vyhovuje aj niektorým oligarchom, ktorí skupujú médiá, aby si upevňovali svoje obchodné a mocenské pozície.”

GUARDIAN REDIZAJNOVAL
Britský Guardian zmenil dizajn webu aj aplikácií, noviny začali vychádzať v menšom formáte tabloidu. Na redizajn zareagovala aj konkurencia. Denník Sun na titulke čitateľov upozornil, že je o 1,50 libry lacnejší. Daily Telegraph, ktorý je spolu s Financial Times jediným britským denníkom vychádzajúcom v obrovskom formáte nazvanom broadsheet, vyšiel v pondelok s veľkým oznamom na titulke, že na veľkosti záleží.

PODCASTY
Portál Slate sa vlani zameral na podcasty. Vyrába ich už 24 a a tvoria štvrtinu príjmov (ešte v roku 2014 to bola nula). Tento rok rozšíria svoj podcasting staff z päť na desať ľudí a chystajú nové relácie. Mimochodom, aj Slate tento týždeň zmenil dizajn.

1968
Ako by vyzerali notifikácie v mobiloch, keby také niečo existovalo už v roku 1968? New York Times pekne zvizualizoval udalosti dramatického roku v amerických dejinách.

YOUTUBERI
Malí youtuberi to budú mať trochu ťažšie. YouTube mení pravidlá pre zarábanie cez ich Partner Program. Zapojiť sa do neho budú môcť len tí, ktorí majú aspoň 1000 odberateľov a 4000 hodín prezretí videí za posledný rok. Firma tak chce odpíliť narýchlo vybudované kanály a nasmerovať peniaze tvorcom, ktorí dlhodobo tvoria (kvalitný) obsah.

SPOTIFY NEWS
Hudobná služba Spotify začne robiť správy. Firma sa dohodla s ôsmimi médiami, medzi nimi napríklad aj s Buzzfeedom, na dodávaní obsahu. Jedna z prvých relácií bude niekoľkominútové spravodajstvo. Vysielanie bude zo začiatku dostupné len v USA.

TIMES A TRUMP
Vo štvrtok vyšiel denník New York Times bez redakčných komentárov. Namiesto nich noviny zverejnili príspevky podporovateľov Donalda Trumpa. Redakcia sa tak rozhodla urobiť “v duchu otvorenej debaty” a v nádeji, že čitatelia lepšie pochopia voličov Trumpa. V piatok dáva redakcia priestor textom od sklamaných voličov Trumpa.

Foto týždňa

Takto to vyzerá, keď robí agentúra Reuters rozhovor s americkým prezidentom. V Oválnej pracovni spovedalo Donalda Trumpa päť reportérov. Pred niekoľkými dňami s ním robil rozhovor denník Wall Street Journal, ktorý vyslal štyroch ľudí. Toto pritom nie sú žiadne výnimočné prípady. Na mnohých dôležitých textoch robia celé tímy novinárov, čitateľ to ale často nevidí. V MediaBrífingu sa podobné detaily zo zákulisia budeme snažiť ukázať. Pretože dobrá žurnalistika nie je samozrejmosť, nevzniká ľahko, zadarmo a nedokáže ju robiť každý.

Vyplňte e-mailovú adresu a dostávajte mediálny prehľad každý piatok do schránky.

Teraz najčítanejšie

Filip Struhárik

Editor Denníka N. Pripravuje MediaBrífing - týždenný newsletter o novinkách v online žurnalistike a digitálnych médiách. O týchto témach aj prednáša a vedie workshopy. Pochádza z Martina, vyštudoval žurnalistiku, v rokoch 2009 - 2014 pracoval ako editor online spravodajstva a projektový manažér na SME.sk. Spolu s kolegami bol viackrát nominovaný na Novinársku cenu. V roku 2019 dostal na Novinárskej cene čestné uznanie „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. Je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk a spolupracuje s medzinárodnou organizáciou Reportéri bez hraníc.