BLOG
Dezinformácie Hoaxy Propaganda
Dezinformácie Hoaxy Propaganda
15 402

Hlavnespravy.sk robia z Rusov šialencov, ktorí sa neboja jadrovej vojny

25 najcynickejších dezinformačných a propagandistických článkov z najčítanejšieho slovenského dezinfo-webu.

Nedávno sa medzi autorov webu Hlavné správy infiltroval bloger Jakub Goda a zistil, že ide vlastne o dobre zarábajúcu firmu, ktorá kŕmi svojich čitateľov nedbalo spracovanými článkami, ktoré však vyhovujú predsudkom časti obyvateľstva.  Hlavné správy nemajú žiadnych skutočných reportérov, ktorí by tvorili pôvodný obsah. Web Hlavné správy tvoria len preklady, komentáre a „správy o správach“. Šéfredaktor Róbert Sopko je schopný publikovať aj texty neznámych autorov, kontroluje ich len povrchne (obvykle až na základe sťažností čitateľov v diskusii pod článkom) a preto dokáže uverejniť aj zjavné hoaxy. Podstatný je počet klikov, ktoré Sopkovi prinášajú zisk z reklamy. Tým pádom na Hlavných správach dominujú šokujúce správy o skutočných aj vymyslených zločinoch imigrantov, morálnom rozklade šíriacom sa zo Západu a útoky na verejne známe osoby, ktoré spoľahlivo spúšťajú vlny hejtovania. (V tejto oblasti je totiž konkurencia štandardného bulváru relatívne slabšia.)

Na článok Jakuba Godu zareagoval Róbert Sopko článkom, v ktorom tvrdil, že publikovali iba 5 hoaxov, a z toho jeden bol podvrh od Jakuba Godu.

Preto sme sa rozhodli, že zalovíme v niekoľkoročnom archíve facebookovej stránky Dezinformácie – Hoaxy – Propagandapánovi Róbertovi Sopkovi ukážeme na každý ním priznaný hoax 5 ďalších, teda spolu päťadvadsať dezinformačných a propagandistických článkov. Takýchto správ sa samozrejme na Hlavných správach nachádza podstatne viac. Nemienime však plytvať svojim časom na to, aby sme kontrolovali všetok materiál, ktorý Hlavné správy dennodenne chrlia: na to by si mal pán Sopko najať vlastných zamestnancov.

Pri tvorbe tohto materiálu nám udrela do očí aj ďalšia výrazná vlastnosť Hlavných správ – nepokrytá tendenčnosť, odmietanie Západu a silný príklon ku Kremľu – všetky nasledovné dezinformácie Hlavné správy prevzali z ruských propagandistických zdrojov.

1. Dezinformácia, propaganda: „Slovensko chce zvýšiť nákup ruských obrnencov Tiger“

2. Dezinformácia, propaganda, hoax: „Posádku amerického torpédoborca vraj demoralizovala nová ruská zbraň“

3. Hoax, propaganda: „Obete ruského bombardovania v Aleppe. Bez komentára“

4. Dezinformácia: „Ďalší dôkaz! Malajzijský boeing zostrelila ukrajinská stíhačka“

5. Dezinformácia: „Ukrajinu zachvátila panika: Rusko s Malajziou začali vlastné vyšetrovanie tragédie Boeingu“

6. Dezinformácia: „Nové informácie ukazujú, že rozkaz zostreliť MH17 vydal generál ozbrojených síl Ukrajiny“

7. Dezinformácia: „Letecký expert vyslovil názor, že cieľom ukrajinskej rakety mohlo byť lietadlo Vladimíra Putina“

8. Dezinformácia: „Prehovoril vojak z Buku, ktorý “akože” zostrelil Boeing“

9. Lživá propaganda: „Film o tom, ako a kým bol zostrelený malajzijský Boeing“

10. Dezinformácia: „BBC chystá premiéru šokujúceho filmu: Malajzijský Boeing na Ukrajine zostrelila ukrajinská stíhačka a na výbuchu sa podieľali aj agenti CIA“

11. Dezinformácia: „Ukrajinského pilota Vladislava Vološina, podozrivého zo zostrelenia malajzijského Boeingu, menovali do funkcie zástupcu riaditeľa letiska v Nikolajeve“

12. Dezinformácia: „Američanmi vedený útok na Mósul sa utopil v krvi. 820 vojakov zahynulo a 97 vozidiel bojovej techniky bolo zničených“

13. Dezinformácia/misinformácia: „Ruská ponorka v Stredozemnom mori zasypala teroristov v Rakke krídlatými raketami“

14. Konšpiračná teória: „Projekt Veľkého Izraela – zákulisný motív vojny v Sýrii“

15. Konšpiračná teória: „Od ruských poslancov zaznieva: „Vrahmi Alexandrovovcov sú v každom prípade teroristi.“ Zostrelili ich stingerom?“

16. Hoax: „Prejav ruského ministra zahraničia Sergeja Lavrova k udalostiam v Sýrii na stretnutí s účastníkmi vedeckého a vzdelávacieho programu Dialóg pre budúcnosť“

17. Dezinformácia: „Americký ľud podporuje Putina“

18. Propaganda: „Dolár goodbye! Rusko a spojenci pripravujú “menové prekvapenie” pre USA“

19. Propaganda: „Ekonomike Spojených štátov ostáva asi 60 až 90 dní života, protože dolár je na pokraji zrútenia“

20. Propaganda: „Americké voľby a vysoká cena strachu“

21. Propaganda: „Pol milióna nemeckých Rusov sa chce vrátiť do Ruska“

22. Vojnová propaganda: „Ruský systém Mŕtva ruka dopraví teplo a svetlo do USA“

23. Vojnová propaganda: „Prečo sa Rusi neboja jadrovej vojny?“

24. Vojnová propaganda nenávisti: „Diverzný oddiel Ukrajincov narazil na jednotku separatistov. Ukrajinská diverzná jednotka neexistuje“

25. Dezinformácia, propaganda, konšpiračná teória, spochybňovanie zločinov totalitných režimov: „Kto pozabíjal poľských dôstojníkov v Katynskom lese? Nemci, Rusi alebo niekto iný?“

1.    Dezinformácia, propaganda: „Slovensko chce zvýšiť nákup ruských obrnencov Tiger“

HLAVNESPRAVY.SK opakovane, tromi článkami dezinformovali svojich čitateľov o záujme slovenských ozbrojených zložiek (ako jediných v rámci NATO) nakúpiť ruské obrnené vozidlo Tiger. Tieto dezinformácie rozšírila ruská agentúra SPUTNIK NEWS, zrejme so záujmom nepriamo podporiť predaj ruských vozidiel v zahraničí, spochybňovať lojalitu Slovenska v rámci NATO a ospevovať bezkonkurenčnú kvalitu ruských zbraní.

Po našom upozornení sa o problematiku začal zaujímať aj web omediach.sk, ktorý urobil to, čo malo byť základnou novinárskou povinnosťou Hlavných správ: oslovil ministerstvo obrany aj ministerstvo vnútra s otázkou, či sú informácie o nákupe ruskej vojenskej techniky pravdivé. Obe slovenské ministerstvá jednoznačne túto informáciu popreli a zdôraznili, že Slovensko nemá záujem o nákup ruskej vojenskej techniky. HLAVNESPRAVY.SK následné zverejnili aj vyjadrenie slovenských ministerstiev, ale pôvodné tri dezinformačné články ani nestiahli, ani nedoplnili, ani neprelinkovali s článkom o vyjadrení slovenských ministerstiev, a tak prvý, druhý aj tretí článok svoju dezinformačnú a propagandistickú úlohu na internete plnia naďalej.

2. Dezinformácia, propaganda, hoax: „Posádku amerického torpédoborca vraj demoralizovala nová ruská zbraň“

HLAVNESPRAVY.SK v článku sugestívne popisujú, ako ruské stíhačky Su-24 doslova vypli elektronické obranné systémy americkej lietadlovej lode Donald Cook.(„cvak… všetko zhaslo… obrazovky sa černajú“).  A nasledovalo dvanásť  beztrestných náletov – simulovaných útokov ruských stíhačiek na americkú loď. V dôsledku takto drvivej technologickej prevahy ruskej rádioelektronickej zbrane „Chibiny“ došlo k demoralizácii americkej posádky a podaniu žiadostí 27 amerických námorníkov o uvoľnenie zo služby.

Pravdivým jadrom správy je len to, že plukovník Steven Warren skutočne oznámil agentúre Reuters, že ruské lietadlá sa 12x provokatívne priblížili k americkému torpédoborcu. „Demoralizujúci účinok“ na amerických námorníkov a ich vyšetrenie u psychológa, aby sa „zotavili zo šoku a následne prežitého stresu“ neboli nikde potvrdené, rozumej, ruský zdroj Hlavných správ si ich vymyslel, a HLAVNESPRAVY.SK si nevyhľadali správu Reuters, z ktorej by zistili, že plukovník Steven Warren o demoralizácii posádky nič nehovoril – poukazoval len na neprofesionálne a provokačné správanie sa ruskej strany.  Okrem toho boli čitateľom Hlavných správ v nepodpísanom článku naservírované aj ďalšie ľahko vyvrátiteľné hlúposti. Citujeme: „Podľa medzinárodných zmlúv sa americké lode nemôžu zdržiavať viac ako 14 dní a prekročenie tohto časového limitu dáva Rusku legálne právo spustiť raketový útok a zničiť takéto lode bez toho, aby zo strany USA mohlo dôjsť k vyhláseniu vojny.“ V skutočnosti lode štátov, ktoré nemajú brehy v Čiernom mori, musia dodržiavať dohodu z Montreaux z roku 1936. Podľa tejto dohody sa takéto lode môžu v Čiernom mori zdržiavať maximálne 21 dní. Dohoda neobsahuje žiadne ustanovenie, ktoré by Ruskú federáciu alebo inú krajinu oprávňovalo strieľať po cudzích lodiach a dokonca bez toho, aby im táto mohla vyhlásiť vojnu. USS Donald Cook vplávala do Čierneho mora 10. 4. 2014, teda len 2 dni predtým, ako sa stal incident s ruskou stíhačkou (12.4.2014). Tento fakt už „spravodajstvo“ Hlavných správ opomenulo úplne. Taktiež bolo zamlčané vyjadrenie Stevena Warrena na stránke US Navy, že torpédoborec „Donald Cook je viac než schopný ubrániť sa dvom SU-24s“. Dezinformáciu podrobne analyzuje ukrajinský server STOPFAKE.ORG a uvádza aj jej pôvod – stránku novorus.info. Hoci ide o pomerne dávno vyvrátenú dezinformáciu, HLAVNESPRAVY.SK článok zatiaľ nestiahli ani neopravili, a tak naďalej plní svoju propagandistickú úlohu. Róbert Sopko pravdepodobne verí, že akonáhle do titulku napíše slovo „vraj“, môže publikovať akúkoľvek fámu.

Podobné falošné a zmanipulované správy o nadradenosti vlastných zbraní a vojakov, a o zbabelosti a zaostalosti nepriateľa patria do typického arzenála vojnovej propagandy. Otázkou je len to, prečo vojnovú propagandu Ruskej federácie nekriticky šíria slovenské Hlavné správy.

3. Hoax, propaganda: „Obete ruského bombardovania v Aleppe. Bez komentára“

HLAVNESPRAVY.SK v čase, kedy medzinárodné médiá kritizovali bezohľadné ruské bombardovanie sýrskeho mesta Aleppo, uverejnili video s telami mŕtvol, zabalených v bielych pohrebných plachtách. Pri podrobnejšom pohľade vidno, ako sa jedna z „mŕtvol“ smeje. Vyznenie je jednoznačné: správy o civilných stratách ruského bombardovania sú nafúknuté, videozábery sfalšované.

Najstarší výskyt tohto videa na YouTube sme našli už z roku 2013, takže môže byť aj staršie, a je na ňom natočený happeningový protest egyptských univerzitých študentov. Tu je to isté video zverejnené v roku 2014, teda 2 roky pred bombardovaním Aleppa. Do roku 2013 video datuje aj relácia Anti-fejk Sergeja Pavlova ktorá popisuje, že video v „posunutom“ kontexte šírili aj ruskí novinári.

Zdrojom pre HLAVNESPRAVY.SK bol facebookový profil Alexandra Sabirova. Jeho dezinformačný status mal v čase, kedy sme urobili snímku obrazovky, 8 607 zdieľaní. Komentár v ruštine: Aha aké „obete ruských bombardovaní“.

Vďaka Hlavným správam sa hoax začal šíriť aj u nás. Potom, ako sme na hoax upozornili, HLAVNESPRAVY.SK článok bez vysvetlenia či ospravedlnenia stiahli, ale video s dezinformujúcim komentárom sa už rozšírilo cez sociálne siete po Česku aj Slovensku.

Tento príspevok je dobrým príkladom, ako môže hoax slúžiť aktuálnym potrebám vojenskej propagandy (negovať pobúrenie vyvolané civilnými stratami). Nie náhodou sa najvyšší počet dezinformácií venuje téme zostrelenia malajzijského Boeingu MH17 nad okupovanými časťami Ukrajiny ruským raketovým systémom BUK. Kvôli tomu, že na palube lietadla zahynulo mnoho občanov EÚ, mala táto udalosť devastačný vplyv na obraz Ruska v rusko-ukrajinskom konflikte. Ruská propaganda doslova zamorila informačný priestor množstvom vzájomne protirečivých informácií, ktorých cieľom nebolo, aby svetová verejnosť uverila ruskej verzii, ale aby nadobudla presvedčenie, že pravdu sa nikdy nedozvie.   HLAVNESPRAVY.SK túto mätež správ ruskej výroby snaživo prenášali do slovenského informačného priestoru.

4. Dezinformácia: „Ďalší dôkaz! Malajzijský boeing zostrelila ukrajinská stíhačka“

Zostrelenie civilného lietadla s občanmi západných štátov nad okupovanou východnou Ukrajinou výrazne zvýšilo záujem svetovej verejnosti o dianie v Doneckej a Luhanskej oblasti. Kremeľská propaganda sa snažila obviniť z útoku Ukrajincov.

Predtým ako sa definitívne potvrdilo, že let MH17 bol zostrelený raketovým systémom BUK, ruskojazyčné weby prinášali jednu dezinformáciu za druhou. Jedna z najfrekventovanejších bola tá o ukrajinskej stíhačke, ktorá mala zostreliť malajzijský Boeing.

 

Hlavné správy píšu: „Na dôkaznej fotografii je samotný malajzijský boeing a v pozadí útočiaca stíhačka. Je to už fakticky jasné: malajzijský Boeing bol zostrelený ukrajinskou stíhačkou Mig-29. Odborníci a médiá získali družicovú fotografiu odpálenia rakety zo stíhacieho lietadla, ktoré, podľa všetkého, zničilo civilné lietadlo.“

Táto dezinformácia je stále zverejnená na webe HLAVNESPRAVY.SK.  Zdrojom bol článok na webe ruskej štátnej stanice Pervyj kanal.

5. Dezinformácia: „Ukrajinu zachvátila panika: Rusko s Malajziou začali vlastné vyšetrovanie tragédie Boeingu“

Táto dezinformácia prišla v čase, kedy sa blížil termín zverejnenia výsledkov holandskej vyšetrovacej komisie. (Holandská vyšetrovacia komisia v septembri 2016 skonštatovala, že Boeing MH 17 zostrelil raketový systém BUK, ktorý prišiel na Ukrajinu z Ruska a po odpálení rakiet sa do Ruska vrátil.) Cieľom dezinformácie mohlo byť narušenie dôvery k holandskej vyšetrovacej komisii poukazom na vytvorenie inej, rusko-malajzijskej vyšetrovacej komisie. Takúto komisiu si však autori propagandistického článku vymysleli.

HLAVNESPRAVY.SK uvádzajú: „Ukrajinský minister zahraničia Pavel Klimkin zatelefonoval štátnemu tajomníkovi USA J. Kerrymu a vyžaloval sa, že Rusko už dostalo na svoju stranu Malajziu. Klimkin nástojčivo požaduje prijať opatrenia na zamedzenie spoločného vyšetrovania Malajziou a Ruskom.“

V článku plnom sugestívnych výrazov („Ukrajinu zachvátila panika“, „vyžaloval sa“, „stretnutie Putina… vyvolalo paniku medzi mocnými Ukrajiny“) sa uvádza aj termín, kedy údajná „Spoločná vyšetrovacia skupina“ mala priniesť  výsledky: október 2016. Je január 2017 a HLAVNESPRAVY.SK doteraz nepriniesli žiadnu správu o výsledkoch tejto skupiny. Ani nemohli, pretože malajzijsko-ruskú vyšetrovaciu skupinu si vymyslel ruský propagandistický web ANTIFASHIST.COM. Dezinformačný článok na webe HLAVNESPRAVY.SK stále visí – bez opravy, bez aktualizácie.

6. Dezinformácia: „Nové informácie ukazujú, že rozkaz zostreliť MH17 vydal generál ozbrojených síl Ukrajiny“

Táto dezinformácia nahrádza neexistujúce dôkazy bájkou o dokumentoch, ktoré boli náhodou nájdené v hĺbkomere, predanom na elektronickej burze. Hlavným správam nevadí, že v iných článkoch uvádzali, že Boeing bol zostrelený ukrajinskou stíhačkou – tu sa píše o použití „komplexu“, teda o zostrelení protiliedadlovou raketou.

Po našom upozornení HLAVNESPRAVY.SK dezinformáciu stiahli, svojim čitateľom však žiadne ďalšie vysvetlenie ani ospravedlnenie neposkytli.

Správa bola prevzatá z dezinformačnej stránky Slovensko-ruskej spoločnosti Jána Čarnogurského SRSPOL.SK, ktorá správu preložila z ruskej stránky POLITEXPERT.NET:


7. Dezinformácia: „Letecký expert vyslovil názor, že cieľom ukrajinskej rakety mohlo byť lietadlo Vladimíra Putina“

HLAVNESPRAVY.SK túto správu, ktorá je stále dostupná, preložili z ruskej verzie webovej stránky RT (Russia Today). Všetky špekulácie v nej uvedené stoja len na údajných výrokoch nemenovaného „zdroja“, údajne pracujúceho v ruskej agentúre Rosaviacia. Tento typ správy sa samozrejme nedá vyvrátiť pomocou faktických dôkazov – je však v rozpore so základnou logikou: Ukrajinci by museli stratiť zdravý rozum, keby sa pokúšali spáchať atentát na predstaviteľa susednej krajiny, s ktorou neboli v oficiálne vyhlásenom vojnovom stave. Rusko je jadrová veľmoc a Ukrajina by sa tým spoľahlivo pripravila o medzinárodnú podporu.

Pochybná je tiež argumentácia postavená na tom, že k zámene mohlo dôjsť kvôli pretínaniu sa letových dráh dvoch lietadiel v rôznom čase niekde pri Varšave.


8. Dezinformácia: „Prehovoril vojak z Buku, ktorý “akože” zostrelil Boeing“

HLAVNESPRAVY.SK  tu opäť aplikovali staršiu ruskú dezinformáciu a zostrelení MH17 ukrajinskou stíhačkou, a spojili ju so staršou dezinformáciou, ktorej cieľom bolo poprieť zapojenie konkrétneho systému BUK. Bolo to už v období (december 2014), kedy boli zverejňované ďalšie a ďalšie materiálne dôkazy dokazujúce, že malajzijský Boeing bol zostrelený raketovým systémom BUK, privezeným z Ruska. Verzia o ukrajinskej stíhačke bola však stále živená na kremeľských dezinformačných weboch a HLAVNESPRAVY.SK suverénne tvrdili, že „Existuje množstvo dôkazov, faktov a svedectiev mnohých expertov, ktorí dokázali, že malajzijský Boeing v ukrajinskom vzdušnom priestore zostrelila ukrajinská stíhačka SU-25.“

 Správa je stále dostupná. Jadro správy pochádza z ruskej verzie webu Russia Today

avšak dezinformácia o zostrelení ukrajinskou stíhačkou je staršia, na viacerých ruských stránkach ju nájdeme napríklad aj s takýmito sugestívnymi ilustráciami:


9. Lživá propaganda: „Film o tom, ako a kým bol zostrelený malajzijský Boeing“

HLAVNESPRAVY.SK v tomto prípade šíria inú dezinformáciu ruského pôvodu -amatérsky film „Ako zahynul Boeing“ spracovaný Andrejom Karaulovom. Článok popisujúci  tento film, bol pravdepodobne tiež preložený z ruského zdroja, HLAVNESPRAVY.SK ho však neuvádzajú.

Článok totiž obsahuje frázy, ktoré evidentne vznikli neobratným prekladom z ruštiny: „Nazval aj meno letca, ktorý pilotoval…“ V inom článku zas HLAVNESPRAVY.SK uvádzajú úplne iné meno podozrivého pilota. Nikoho v redakcii však nejaká konzistencia prinášaných správ netrápi: podstatný je predsa počet kliknutí na správu.

10. Dezinformácia: „BBC chystá premiéru šokujúceho filmu: Malajzijský Boeing na Ukrajine zostrelila ukrajinská stíhačka a na výbuchu sa podieľali aj agenti CIA“

Reálnym jadrom šokujúcej správy je len to, že BBC naozaj natočila dokumentárny film o páde malajzijského Boeingu, ktorý spomína aj uvedené konšpiračné teórie. Následne však uvádza expertízy a vyjadrenia odborníkov, ktorí konšpiračné teórie vyvracajú. O tejto skutočnosti však Hlavné správy neinformujú, a tak čitateľ nadobudne falošný dojem, že renomovaná BBC označuje za vinníkov katastrofy Ukrajincov a americké tajné služby.

Z článku kmeňového autora Hlavných správ Eugena Rusnáka: „Autori filmu uvádzajú, že likvidáciu Boeingu plánovali hodiť na Rusko, obviniť ho z tejto tragédie a prezentovať túto krajinu ako bezcitného barbara a agresora. Samozrejme, CIA malo aj ďalšie plány: napomôcť tomu, aby sa zdvihla protiruská vlna vo svete a ospravedlniť tým rozmiestnenie vojsk a techniky NATO na hranici s Ruskom vrátane Ukrajiny.“

K vytvorenie dezinformácie v tomto prípade pomohol aj britský bulvár so šokujúcim titulkom „Russia, Ukraine or CIA? BBC documentary tires to expose the truht about MH17.“ BBC sa veľmi ostro ohradila voči takémuto zavádzaniu zo strany britských bulvárnych médií.

Ruský dezinformačný web RUSVESNA však posunul správu britského bulváru do novej roviny a úplne vynechal zmienku o tom, že dokument BBC obsahoval aj odborné analýzy, ktoré konšpiračné teórie vyvrátili. RUSVESNA dokonca píše, že „toto odhalenie BBC je také šokujúce, ako keby v ruské štátne televízne kanály nazvali Majdan pokojným mierovým protestom.“

Na webe HLAVNESPRAVY.SK je táto hrubá dezinformácia pochádzajúca z ruských zdrojov stále uverejnená, samozrejme bez informácie o uvedení na pravú mieru zo strany BBC, alebo hoci bez spätnej kontroly po odvysielaní dokumentárneho filmu.

11. Dezinformácia: „Ukrajinského pilota Vladislava Vološina, podozrivého zo zostrelenia malajzijského Boeingu, menovali do funkcie zástupcu riaditeľa letiska v Nikolajeve“

V júli 2017 sa už celý svet vrátane Kremľa zhodoval na tom, že malajzijský Boeing nebol zostrelený žiadnou stíhačkou, ale raketovým systémom BUK. To však neplatí pre Eugena Rusnáka z webu HLAVNESPRAVY.SK, ktorý stále šíri jednu z prvých, dávno vyvrátených kremeľských dezinformácií.

Správa je stále dostupná, bez opravy, doplnenia alebo uvedenia novších súvislostí.

12. Dezinformácia: „Američanmi vedený útok na Mósul sa utopil v krvi. 820 vojakov zahynulo a 97 vozidiel bojovej techniky bolo zničených“

Teraz bude nasledovať séria dezinformácií týkajúcich sa Sýrskeho konfliktu. HLAVNESPRAVY.SK tu opäť kopírujú základné línie ruskej propagandy: 1. „Nevšímajte si, čo robíme na Ukrajine a so svojim vlastným obyvateľstvom – Rusko predsa ponúka svoju silu v spoločnom boji proti terorizmu“ 2. „Vojenská sila Ruska je desivá – vojaci Západu sú zmäkčilí a ich spojenci neschopní.“

Američania a ich spojenci mali obrovské straty a ich „útok na Mósul sa utopil v krvi“. Takúto metaforou ozdobenú dezinformáciu prevzali HLAVNESPRAVY.SK z ruského webu „RUSVESNA“, šíriaceho kremeľskú vojnovú propagandu.  Táto dezinformácia je zvláštna tým, že ruský web informácie o „obrovských stratách Američanov a ich spojencov“ prevzal od úhlavného nepriateľa – priamo od spravodajskej agentúry Amaq Agency, ktorá je prepojená na propagandu tzv. Islámského štátu. Žiadne iné zdroje o takejto udalosti neinformujú, takže ide o lživú vojnovú propagandu islamského štátu, ktorú pre svoje účely prevzal ruský propagandistický web a na Slovensko ju priniesli Hlavné správy.

Dezinformácia je na webe HLAVNESPRAVY.SK stále dostupná.

13. Dezinformácia/misinformácia: „Ruská ponorka v Stredozemnom mori zasypala teroristov v Rakke krídlatými raketami“

V tomto prípade nejde o samotnú udalosť, ale o jej dátum. Prispievateľ Hlavných správ Gabriel Gačko prevzal správu z ruského webu politikus.ru. Udalosť bola však už rok stará – nestala sa v decembri roku 2016, ako uvádzal politikus.ru, ale v decembri roku 2015. Autor textu si neoveril obsah článku na pochybnom ruskom webe a len ho slepo preložil. Pritom na konci článku je odkaz na agentúru TASS – chyba sa dala odhaliť jediným kliknutím.

 

Tento príklad zverejňujeme ako ilustráciu, že autori Hlavných správ v honbe za 5-eurovým honorárom povrchne a nekriticky preberajú materiály z pochybných zdrojov, a šéfredaktor Sopko ich rovnako nekriticky publikuje. Hlavne, že materiál zapadá do redakčnej názorovej šablóny.

Po našom upozornení HLAVNESPRAVY.SK správu bez vysvetlenia alebo ospravedlnenia stiahli. „Recyklovanie“ starých správ sa už na Hlavných správach vyskytlo viackrát – obvykle išlo o vytiahnutie roky starých správ o trestných činoch osôb „vhodného“ pôvodu – imigrantov, Afričanov, moslimov.

14. Konšpiračná teória: „Projekt Veľkého Izraela – zákulisný motív vojny v Sýrii“

HLAVNESPRAVY.SK opublikovali konšpiračnú teóriu o tom, že v čele „islamského štátu“ – ISIL vlastne stojí agent izraelskej tajnej služby Mossad. Jeho cieľom má byť zrealizovanie plánu sionistov – vytvorenie Veľkého Izraela.

Na tomto texte je podozrivé úplne všetko: počnúc ilustračným obrázkom s logom RT – Russia Today (v grafike je použité pätkové písmo, ktoré RT nepoužíva), cez konšpiračnú teóriu o agentovi Mossadu (postavenú na troch fotografiách údajného izraelského agenta, ktorý má byť podobný na vodcu ISIL), až po formulácie typu „sionistické choré náboženské fantázie o príchode mesiáša“.

Zdrojom je ruský web, pochybný už na prvý pohľad:

Text z ruského zdroja preložil PhDr. Jozef Mižák (v minulosti bol funkcionárom MO Matice Slovenskej v Košiciach, dnes je už len radovým členom a Matica Slovenská nenesie za jeho aktivity zodpovednosť) a Tibor Korečko. Článok je stále dostupný.

15. Konšpiračná teória: „Od ruských poslancov zaznieva: „Vrahmi Alexandrovovcov sú v každom prípade teroristi.“ Zostrelili ich stingerom?“

Významným prispievateľom na web HLAVNESPRAVY.SK je pravoslávny kňaz Vladimír Mohorita, ktorý v minulosti bol šéfredaktorom mečiarovského plátku ZMENA. Vladimír Mohorita sa chopil témy tragickej havárie lietadla s Alexandrovovcami a na vytvorenie šokujúceho titulku sa mu hodila teória ruských poslancov – komunistu Zjuganova a liberála Žirinovského, ktorí sa vyjadrili, že mohlo ísť aj o teroristický útok. Zmienku Zjuganova alebo Žirinovského o použití americkej rakety Stinger sa nám ani po dlhšom hľadaní nepodarilo nájsť – pravdepodobne si ju vybájil Vladimír Mohorita. Dokonca ani na ruských dezinfo-weboch sa podobná konšpiračná teória nevyskytuje.   Redakcia Hlavných správ neskôr Stinger z titulku odstránila, ale stopa po tom je stále viditeľná v adrese článku.

Vladimír Mohorita rozširuje Zjuganovove a Žirinovského podozrenia  vlastnou konšpiračnou teóriou o americkej strele Stinger a korunuje to myšlienkovou konštrukciou, že teroristi a Washington sú vrahmi Alexandrovovcov dokonca aj v prípade, ak by sa teroristický útok nepotvrdil!
„Všetci cestujúci totiž leteli do Sýrie, aby tam pozdvihli bojového ducha hrdinským ruským vojakom, ktorí na pozvanie sýrskych štátnych orgánov bojujú s islamskými teroristami, ktorých podporujú ich západní kurátori na čele s USA. Ak by washingtonsko-daéšovská koalícia nerozpútala na území Sýrie, podobne ako vo viacerých iných arabských štátoch, niekoľkoročnú krvavú občiansku vojnu a teror, nebol by dôvod pozývať ruských vojakov ťahať v mene mieru na zemeguli horúce gaštany z ohňa a nebol by dôvod, aby im na Nový rok 2017 museli ísť do bojovej zóny pomáhať obodriť ducha ruskí umelci. Takže, keby nebolo washingtonsko-daéšovskej teroristickej operácie pod krycími názvami Arabská jar a Islamský štát, vyše 60 Alexandrovovci a ďalší zabití počas krátkeho nedeľného  letu Soči – Sýria by dosiaľ žili.“

16. Hoax: „Prejav ruského ministra zahraničia Sergeja Lavrova k udalostiam v Sýrii na stretnutí s účastníkmi vedeckého a vzdelávacieho programu Dialóg pre budúcnosť“

Hoaxom nebol prejav ruského ministra zahraničných vecí Sergeja Lavrova, ktorý HLAVNESPRAVY.SK priniesli bez komentára v plnom znení, ale úplne nelogicky a účelovo vložený ilustračný obrázok – hoax o „viackrát zachránenom sýrskom dievčatku“. Pro-kremeľské weby šírili tento hoax, pretože spochybňoval správy západných médií o následkoch ruského bombardovania na civilné obyvateľstvo. Hoax bol vytvorený manipuláciou fotografií z jednej záchrannej akcie, kde záchranári vytvorili živú reťaz a podávali si z rúk do rúk deti vytiahnuté zo sutín. Propaganda tieto fotky zmanipulovala a vytvorila príbeh o „opakovane zachraňovanom dievčatku“, ktoré je fotené vždy v náručí iného záchranára.

Podrobný debunk tejto lži nájdete na stránke SNOPES.COM.

HLAVNESPRAVY.SK zavádzajúci ilustračný obrázok neskôr odstránili, stopy po ich „žurnalistike“ však zostali archivované na stránke ARCHIVE.ORG.

Je všeobecne známym faktom, že väčšina používateľov sociálnych sietí sa rozhoduje o „lajkovaní“ alebo zdieľaní materiálu len na základe titulku a ilustračnej fotografie.

17. Dezinformácia: „Americký ľud podporuje Putina“

Počuli ste? Americký ľud podporuje Putina! Po Putinovom článku v amerických novinách The New York Times 80% Američanov podporuje pozíciu Ruska ohľadom účasti USA v sýrskom konflikte!

Žeby 80% respondentov v prieskume verejnej mienky? Ani náhodou. 80% je „odborný odhad“ zastúpenia proruských príspevkov „v sociálnych sieťach“, čiže v sieťach, plných ruských trollov.

Túto prevratnú správu získali HLAVNESPRAVY.SK pravdepodobne z bulharskej verzie stránky HLAS RUSKA, a je stále zverejnená.

 

18. Propaganda: „Dolár goodbye! Rusko a spojenci pripravujú “menové prekvapenie” pre USA“

Samostatnou témou sú dezinformácie, vykresľujúce ruskú ekonomiku ako silnú, perspektívnu, už-už predbiehajúcu globálneho ekonomického lídra – USA. Pamätníci si pamätajú, že „dobehnúť a predbehnúť“ USA sa chystal už sovietsky vodca Chruščov, ale skôr než k tomu došlo, ZSSR sa ekonomicky zrútil. Pred časom koloval aj dávno vyvrátený hoax o „Projekte dvojhlavý orol“, ktorým Putin vytláča dolár zlatom krytým rubľom. (Samozrejme, HLAVNESPRAVY.SK nemohli zostať bokom a „dvojhlavého orla“ uverejnili.  Nezmysel stiahli až po opakovanom vyvrátení správy v tradičných médiách a výsmechu čitateľmi v diskusii pod článkom.) A čím má Rusko väčšie problémy s dopadom sankcií alebo s nízkymi cenami ropy, tým častejšie sa objavujú aj správy o ďalšom Putinovom „geniálnom ťahu“, ktorým Rusko napríklad všetkých napálilo a zarobilo 20 miliárd.

Máme tu však nové zázračné ekonomické zbrane a nové šokujúce správy:

Reálnym jadrom správy je skutočnosť, že Eurázijská ekonomická komisia ešte v roku 2010 vypracovala prvé návrhy na spoločnú menu s tradičným tatárskym menom Altyn. Avšak samotní ruskí odborníci nevidia budúcnosť Altynu tak optimisticky, a odkladajú projekt „na neurčito“. Jeho šance oslabili aj sankcie proti Rusku po anexii Krymu.  Ekonomickí experti z Hlavných správ a Čarnogurského Slovensko-ruskej spoločnosti sa však už lúčia s dolárom, plní neochvejného presvedčenia: „Pozerajúc sa dopredu treba vidieť, že k roku 2025 budeme chodiť do obchodu s novými papierikmi s hrdým názvom – Altyn“.

19. Propaganda: „Ekonomike Spojených štátov ostáva asi 60 až 90 dní života, protože dolár je na pokraji zrútenia“

Hlavné správy v marci 2015 priniesli prevratnú prognózu, ktorá má iba dva problémy: prevzali ju z bezvýznamnej americkej webovej stránky, šíriacej konšpiračné teórie, a – ukázala sa byť úplným nezmyslom.

HLAVNESPRAVY.SK tento „expertný odhad“ uverejnili už 31. marca 2015, a napriek ich sugestívnemu odpočítavaniu („Mimochodom, od vyslovenia tejto prognózy už uplynulo 20 dní“)  ekonomika USA stále žije. Preto asi nemá význam zaoberať sa obsahom správy, ale skôr sledovať, z akých zdrojov a akými cestami sa k nám dostala.

V marci 2015 americký web šíriaci konšpiračné teórie „Dave Hodges – The Common Sense Show“ zverejnil informáciu, že podľa významného ekonóma ostáva americkej ekonomike asi 60 až 90 dní, kým sa zrúti. Správa by asi zostala obmedzená len na okruh amerických fanúšikov s alobalovými čiapkami, pretože web je známy ako šíriteľ konšpiračných teórií (viď hodnotenie podľa stránky MEDIA BIAS/FACT CHECK). Lenže rok 2015 znamenal pre ruskú ekonomiku veľké problémy v súvislosti s prudkým pádom cien ropy a následným prepadom rubľa. A tak konšpiračnú teóriu začali šíriť viaceré ruské anonymné weby, čím posilňovali morálku ruských občanov. „Prekládková stanica“ kremeľskej propagandy HLAVNESPRAVY.SK nenechala dlho čakať ani naše publikum, obohatila svoje spravodajstvo a článok vzbudil medzi čitateľmi veľký ohlas. HLAVNESPRAVY.SK ako zdroj uvádzajú ruský web Vesti Ekonomika, odtiaľ však bol už stiahnutý, a tak si ho môžete v ruštine prečítať na niektorom z množstva dezinfo-webov.  V čase písania tohoto článku bol stále dostupný aj na webe HLAVNESPRAVY.SK.

20. Propaganda: „Americké voľby a vysoká cena strachu“

HLAVNESPRAVY.SK nekriticky prevzali časti komentára od aktivistu Alexandra Rogersa, ktorý pôsobí v okupovanom Donbase. Príspevok k prezidentským voľbám v USA končí slovami „Maličký Američan. Zomri za Wall Street a Hitlery Clinton!“  Hlavné správy uvádzajú Rogersov komentár, ako keby šlo o nejakú významnú osobnosť – v skutočnosti sú jeho komentáre s obľubou šírené len na rôznych anonymných obskúrnych ruskojazyčných weboch. Článok je stále zverejnený a bol preložený do slovenčiny z webovej stránky JPGAZETA.RU.

Rogers vo svojich komentároch pracuje so sfalšovanými fotografiami – napríklad fotografiu z americkej základne v Tadžikistane v roku 2011 označil za súčasnú fotografiu ukrajinského vojaka, bozkávajúceho zástavu USA. Do jeho arzenálu patria aj fotografie Baracka Obamu v uniforme dôstojníka SS, a podobne.


21. Propaganda: „Pol milióna nemeckých Rusov sa chce vrátiť do Ruska“

Celá správa je postavená na výrokoch Dmitrija Rempela, predsedu politickej strany Einheit. Strana je v Nemecku opakovane kritizovaná a označovaná za „predĺžené rameno Putinovho režimu“. Strana sa nezúčastňuje nemeckých parlamentných volieb, pretože sa jej doteraz nepodarilo získať potrebný počet hlasov.

Rempelove tvrdenia sú nepravdivé: v skutočnosti počet voľných pracovných miest v Nemecku dosiahol v 1. kvartáli 2017 najvyššiu úroveň v histórii týchto štatistík. Prekonal totiž hranicu 1 milión. Konkrétne, podľa najnovšieho prieskumu úradu práce IAB sa počet voľných miest v Nemecku v 1. kvartáli 2017 zvýšil o 9000 a za 12 mesiacov do konca marca vzrástol o 75 000 na 1,064 milióna.

22. Vojnová propaganda: „Ruský systém Mŕtva ruka dopraví teplo a svetlo do USA“

Občas sa autori Hlavných správ utnú, a preložia z ruštiny aj príspevky, ktoré boli určené pre domáce, ruské publikum, a v našom priestore pôsobia úplne kontraproduktívne. V tomto prípade príspevok rachotí jadrovou výzbrojou ešte z čias studenej vojny. Systém „Mŕtva ruka“ má byť automatizovaný sovietsky systém, ktorý by samočinne vyslal jadrové strely na USA aj v prípade, ak by už Sovietsky zväz bol zničený jadrovým úderom z USA. Za „smrteľné objatie vojenských základní USA“ kremeľská propaganda vykresľuje fakt, že postsovietske štáty ako Litva, Lotyšsko a Estónsko využili historickú šancu a urýchlene vstúpili do EÚ a NATO. Motívom týchto malých štátov samozrejme nie je útok na niekoľkonásobne väčšieho ruského suseda, ale tragické historické skúsenosti s rozpínavosťou ruského a sovietskeho impéria. Článok podrobne popisuje účinky ruských jadrových zbraní na územie USA a končí debilnou vetou, tváriacou sa ako humor: „Mŕtva ruka by tak podľa Viktora Barancova s istotou dokázala na záver existencie ľudskej rasy dopraviť zadarmo obrovské množstvo tepla a svetla do USA.“

  Tento druh cynizmu nie je u nás obvyklý, vyskytuje sa skôr smerom východným – napríklad v Severnej Kórei.

23. Vojnová propaganda: „Prečo sa Rusi neboja jadrovej vojny?“

HLAVNESPRAVY.SK preložili článok Grigorija Ignatova z dezinformačného webu RUSVESNA.SU, ktorý vysvetľuje, že Rusi sa neboja jadrovej apokalypsy, keďže ruská národná povaha je pripravená zvládať aj nevhodné životné podmienky.

Pohľad do myslenia Grigorija Ignatova je skutočne znepokojivý, zvlášť keď z priložených nahrávok vyplýva, že s týmto druhom postihnutia nie je jediný:

„Na našich ľudí nepôsobí tak nepríjemne skutočnosť atómovej vojny ako na obyvateľov USA a Západu, ktorí žijú v relatívnom blahobyte a snažia sa uchrániť si svoje životy a životnú úroveň za každú cenu, predstava živorenia v postapokalyptickom svete je pre nich vo väčšine prípadov frustrujúca. My Rusi sme zvyknutí. Prežili sme Tatárov,  hrôzy občianskej vojny, prežili sme Hitlera, prežili sme Stalina, prežili sme rozpad ZSSR a vždy sme sa znovu postavili na nohy. Vždy sme skúsenejší a silnejší. Tentoraz nás už ale nebude baviť byť fackovacím panákom a ako povedal Putin, “už nebudeme znova čakať, aby sme museli bojovať na vlastnom území”. My sa nebojíme a sme ochotní zomrieť aj v ožiarených zemľankách a s hnilými zemiakmi, ale ste na takúto možnosť pripravení aj vy, “naší drahí americkí partneri? 

Ako hovoria slová z inej ruskej piesne Сдохнем все, но мы не унываем! Есть еще два ящика вина! Вот она такая да рассякая, Ядерная зимушка-зима! (Zdochneme všetci, no my nevešiame hlavu, máme ešte dve bedničky vína a vychutnáme si jadrovú zimušku – zimu).

Kto pozná počítačovú  hru S.T.A.L.K.E.R, Gluchovského knihy Metro-2033 a Metro-2034 chápe o čom hovorím. Vízia postapokalyptického sveta sa stala súčasťou ruského života a naša ruská mentalita sa už s atómovou vojnou samoidentifikovala.”

Pripájajú aj video s skladbou „Naše rakety miznú v diali“. V tejto radostnej piesni sa spieva:
„Может, мы обидели кого-то зря / Сбросили пятнадцать мегатонн. / А теперь горит и плавится земля / Там, где был когда-то Пентагон.

Možno sme niekoho urazili / keď sme zhodili 15 megaton/ a teraz horí a taví sa zem / tam kde bol kedysi Pentagon.“

Sme presvedčení, že ak je niekoho možné označiť za rusofóba, tak práve ľudí, ktorí vykresľujú takýto psychologický profil ruského národa.

24. Vojnová propaganda nenávisti: „Diverzný oddiel Ukrajincov narazil na jednotku separatistov. Ukrajinská diverzná jednotka neexistuje“

To, že HLAVNESPRAVY.SK sa postavili na jednoznačne protiukrajinské pozície, nie je nič nové a prekvapujúce. Šokujúce je to, že za článkom uverejnili aj video, v ktorom separatisti vláčia dobité telo nebohého ukrajinského dobrovoľníka so smiechom a vulgárnymi žartmi.

Hlavný redaktor Róbert Sopko sa hlási ku kresťanstvu, ale pritom neváha na svojom webe zverejniť aj takéto brutálne zábery, ktoré nemajú iný cieľ, než dehonestovať a dehumanizovať nepriateľa.

Video už medzitým YouTube zablokoval. Ruský propagandistický web RUSVESNA, odkiaľ HLAVNESPRAVY.SK článok aj s videami prevzali, sa však stále pýši detailnými zábermi na zohavené telo človeka.

25. Dezinformácia, propaganda, konšpiračná teória, spochybňovanie zločinov totalitných režimov: „Kto pozabíjal poľských dôstojníkov v Katynskom lese? Nemci, Rusi alebo niekto iný?“

HLAVNESPRAVY.SK bez kritického hodnotenia zverejnili dezinformačný a zavádzajúci článok, ktorý vznikol prekladom  už medzitým odstráneného blogu Jevgenija Novikova. Jeho podstatou je spochybňovanie zodpovednosti sovietskej tajnej polície NKVD za povraždenie poľských dôstojníkov v Katynskom lese. Článok sa odvoláva na rozsudok Európskeho súdneho dvora pre ľudské práva v spore „Janowiec and others v. Russia“, avšak vyvodzuje z tohoto rozsudku závery, ktoré sa v ňom nenachádzajú. Zodpovednosť stalinského NKVD za vraždu 22 000 poľských dôstojníkov je dokázaná faktickými dôkazmi, listinami aj priznaním najvyšších činiteľov ZSSR. O popieranie týchto skutočností sa však v ostatnej dobe snažia rôzne skupiny propagujúce či „všeslovanskú vzájomnosť“, alebo kult Stalina, ktorým však takáto vražda nezapadá do ich ideologických šablón.

Záver

Najčítanejší slovenský „alternatívny“ web Hlavné správy je zamorený dezinformáciami, hoaxmi, konšpiračnými teóriami a vojnovou propagandou. Jeho šéfredaktor Róbert Sopko klame: keď potrebuje nejaký faktický argument, tak si ho vymyslí. Všetkých 25 odhalených dezinformácií je buď priamo ruského pôvodu (najmä z rôznych anonymných, obskúrnych webov, ktoré sa vyrojili v období ruského útoku na Krym), alebo tieto správy kopírujú líniu kremeľskej propagandy. Netvrdíme kvôli tomu, že web HLAVNESPRAVY.SK je platený cudzou mocou: dobre vytvorená dezinformácia je totiž atraktívna, ušitá na mieru názorovej skupine, hrá na emócie a vďaka tomu sa vynikajúco šíri. To všetko takúto správu robí zaujímavou nielen pre ideologicky motivovaného majiteľa webovej stránky, ale aj pre majiteľa, ktorý zarába na reklame, naviazanej na články s vysokou čítanosťou.

Bez ohľadu na motivácie majiteľa Róberta Sopka a ním platených autorov však na základe našej analýzy môžeme konštatovať, že HLAVNESPRAVY.SK pôsobia v slovenskom a českom informačnom priestore ako „prekládková stanica“ kremeľskej propagandy.  

 

Tento článok je autorským dielom Juraja Smatanu a jeho spolupracovníkov zo stránky Dezinformácie – Hoaxy – Propaganda. Vytvorenie článku nebolo nikým financované, autori pracovali zdarma a vo svojom voľnom čase. Za prácu ich najlepšie odmeníte šírením tohoto materiálu vo svojej sociálnej sieti.

 

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Tento blog je spoločným výstupom aktivít Juraja Smatanu, kolektívu spolupracovníkov z facebookovej stránky Dezinformácie - Hoaxy – Propaganda a GLOBSEC Policy Institute.

Blogy

|