Denník N

Týždeň v reklame: černoch ako opica, zacyklený marketing a psíky, ktoré milujú hudbu (+metahumor v reklame)

Kto je väčší rasista?

Ten, kto vidí v černoškovi opicu, alebo ten, komu taký kontext vôbec nedôjde? Neverím, že ľudia na marketingu H&M sú tak nepríčetní, žeby promovali tričko s nápisom „The coolest monkey in the jungle“ so zámerom označiť černochov za opice (a nemyslím si to len ja). To, že v Juhoafrickej republike lynčovali ich predajne je dôkazom toho, že v H&M urobili chybu. To je jasné. Podarilo sa im to už viackrát. V roku 2014 urazili kombináciou Dávidovej hviezdy a lebky. Ako sa vyjadril Aslan-Levy v Times of Israel: „Pochybujem, že by na strane návrhára existovali nejaké protižidovské pohnútky. V každom prípade kombinácia, bez ohľadu na to, akokoľvek náhodná, týchto dvoch symbolov je absolútne nevhodná a urážlivá.“

Inak v tom istom roku urazili aj Kurdské bojovníčky modelom vraj pripomínajúcim ich uniformy… Jednoducho, opatrnosti nikdy nie je dosť a v marketingu musíme veľmi obozretne narábať so symbolm a pocitmi ľudí, aby sme si nezničili značku.

Inak, sledujte FB stránku databázy charitatívnych reklám GOODEAS, v ktorej nájdete napríklad takéto ukážky toho, ako značky bojujú proti rasizmu:

Ako sa teda buduje dobrá značka?

Parádnu značku vybudovali zo súťaže Mastercard Obchodník roka. Brandy, ktoré v nej súťažia, neváhajú robiť vlastné kampane a motivovať svojich zákazníkov, aby ich v tejto súťaži podporili. A ak potom vyhrajú, svojim zákazníkom môžu povedať, že sú napríklad najobľúbenejší. A kruh sa tak uzatvára. My sme v našej reklamnej agentúre Respect APP vyrobili takýto animovaný spot (s oceňovanými dizajnérkami z Ové Pictures) pre nášho klienta Kaufland:

Inak, keď už sme pri Kauflande, bacha na falošné stránky, ktoré ponúkajú nejaké výhody v mene Kauflandu. Neviem, čo je toto za fenomén, ale prosím nenaleťte na to. Ďakujem.

Čo bolo skôr? Príčina alebo následok?

Keď už som použil v predchádzajúcom odstavci slovo „fenomén“ tak použijem oslí mostík: apropó, fenomény! O nich (a o omyloch) v komunikácii píšem pre Stratégie. Naposledy o zámene príčiny a následku, ktorú tak často pozorujem v reklame. Keď šťastní ľudia tvrdia, že treba vidieť pohár poloplný a nie poloprázdny, sú šťastní preto, že to takto praktizujú, že sa to naučili? Alebo preto, že majú to šťastie v živote vidieť veci optimisticky? Alebo je Harvard naozaj najlepšia škola, kde sa naučíte najlepšie, alebo má „len“ tak dobré meno, že sa tam hlásia tí najlepší študenti z celého sveta a dvíhajú tak jej prestíž? Vyzerá šesťdesiatročná modelka Yazemeenah Rossi tak super, lebo používa nejakú kozmetiku, alebo robí reklamu krémom preto, že tak super vyzerá?

A je to vôbec dôležité? Kuknite viac v Stratégiách.

Premenovali by ste svoj brand kvôli psíkom?

Marketéri v Spotify tak urobili a  v spolupráci s nemeckým útulkom prepojili hudobný vkus svojich užívateľov s „hudobným vkusom“ psíkov. Ňuňu.

Zvieratká a metahumor v reklame

Zvieratká a deti fungujú, to vieme. V jednej z kampaní, ktorú som vybral do môjho videa pre Sketcher ich vo svojom kreatívnom koncepte použil zamestnanec firmy Johnsonville, Jeff. Inak, je to nočná mora kreatívcov, realizovať nápady svojich klientov a nie svoje. Ale aj s tým sa dá popasovať, ak váš klient rozumie humoru alebo ideálne metahumoru. Pozrite si aj, ako to uchopili aj v reklame na Apple Music, alebo v kampani s brutálnym fyzikom, ktorý sa volá Michio Kaku:

Pozrite aj minulý Týždeň v reklame: výrobca cigariet chce s nimi skončiť, napínavý George a smetiari (+únava z rozhodovania, hokejové halušky a autentický život v reklame)  a sledujte moju skupinu, v ktorej nájdete dobré (aj zlé) reklamy.

 

 

 

 

 

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency