Denník N

Hodinkové a čínske dobrodružstvá

Zľava doprava: Nokia Steel HR (189 €), Amazfit Pace (priamo z Číny už za 76 €) a obidva farebné varianty Samsung Gear Sport (cena klesá k 280 €). Náramky všetkých troch modelov používajú štandardné upínanie, a tak sa dajú k hodinkám dokúpiť aj v ľubovoľnej inej farbe a z ľubovoľného iného materiálu.
Zľava doprava: Nokia Steel HR (189 €), Amazfit Pace (priamo z Číny už za 76 €) a obidva farebné varianty Samsung Gear Sport (cena klesá k 280 €). Náramky všetkých troch modelov používajú štandardné upínanie, a tak sa dajú k hodinkám dokúpiť aj v ľubovoľnej inej farbe a z ľubovoľného iného materiálu.

Je tu ďalšia revolúcia? Žeby sa (technikou zaťažený) človek prvý raz od prelomu tisícročí práve vďaka hodinkám odvážil vystrčiť nos z domu aj bez toho, aby si so sebou vzal mobilný telefón?

K čínskym dobrodružstvám: dve z troch objednávok na GearBeste mi už boli doručené, dve z nich veľmi svižne, bez colných poplatkov a platby DPH, ale, paradoxne, celkom prvá objednávka z polovice novembra (8-palcová škridla Lenovo) je naďalej zapatrošená. Evidentne zapadla do celosvetovej lavíny vianočných darčekov a doteraz ju nevie nikto vyloviť. Prispel som už viackrát na tému GearBest do príslušného mega-vlákna vo fóre MIUI: raz, dva, tri, štyri. Situácia na čínskom trhu s e-shopmi sa dynamicky vyvíja: kým kedysi bol kráľom čínskych e-shopov zrejme DealExtreme, prípadne AliExpress (hoci to je skôr čínska obdoba eBayu), dnes je už aj relatívne nový e-shop ako GearBest jedným z lídrov. Najnovšie som vyskúšal i jeho kolegu Geekbuying so 6-eurovým náhradným náramkom na hodinky; zdá sa, že (aj) odtiaľ bude dodanie tovaru napriek medzikontinentálnej ceste bezproblémové a relatívne svižné.

Kľúčová funkcia: hodinky ako audio-zápisník

Naďalej ma (hoci už mám dnes dvoje hodiniek) lákajú aj hodinky Samsung Gear Sport – už preto, lebo ich cena čoraz neodolateľnejšie klesá: blíži sa k 280 €… Pričom ide o novší (minuloročný) model oproti predminuloročným (2016) „vlajkovým lodiam“ Samsung Gear S3 Classic/Frontier, ktoré naďalej zvyknú stáť výrazne nad 300 €. V showroome Alzy som držal všetky tri modely v ruke: minuloročný a lacnejší model Sport je podľa mňa – paradoxne – najelegantnejší z nich troch, kým staršie a drahšie modely Classic/Frontier sú výrazne masívnejšie (čo pre hodinky nie je dobré), hoci ponúkajú aj zopár funkcií navyše oproti modelu Sport. Classic/Frontier napríklad majú reproduktory, kým model Sport má len mikrofón, ale bez reproduktora. A tu je práve pre mňa kľúčové, či sa aj na modeli Sport dajú zaznamenávať zvukové poznámky ako na modeloch Classic/Frontier. Obrátil som sa s touto otázkou cez čet na oficiálnu podporu Samsungu, ale ani samotný Samsung expert nevedel z voleja odpoveď a sľúbil mi ju dodať neskôr emailom. Prepis diktovanej reči do textu funguje na všetkých troch modeloch Sport/Classic/Frontier (hoci len vtedy, keď sú hodinky online), ale o ten mi nejde, lebo z neho podľa mojich skúseností aj tak zväčša vzniká nepoužiteľný paškvil (ešte som sa osobne nestretol so zbytočnejšou funkciou ako Siri, Bixby a spol.).

Potrebujem klasické zvukové poznámky: ktoré si nadiktujem a neskôr v príhodnej chvíli vypočujem a vhodne spracujem, zosynchronizujem (podľa možnosti automaticky) s telefónom a najlepšie hneď aj s Dropboxom. Toto zaručene funguje na modeloch Classic a Frontier, ale pri modeli Sport je to zatiaľ neisté práve preto, že mu chýbajú reproduktory. (To však nie je neprekonateľná prekážka – jednak sa dajú kedykoľvek s hodinkami spárovať bluetoothové slúchadlá, jednak si človek po automatickej synchronizácii môže nahrané zvukové poznámky vypočuť na telefóne, prípadne vďaka Dropboxu aj na akomkoľvek inom prístroji či počítači.) Keby sa ukázalo, že záznam zvukových poznámok podporujú aj hodinky Samsung Gear Sport, je možné, že si dokúpim ešte aj tie ako svoje tretie hodinky na alternujúce používanie s ostatnými dvoma, lebo by pre mňa znamenali ďalší životný „technologický prevrat“: mohol by som z domu na svoje pravidelné 3- či 6-kilometrové pochody vyrážať celkom bez mobilného telefónu! Wow – prvýkrát od prelomu tisícročí celkom dobrovoľne vyjsť na ulicu bez mobilného telefónu! Lebo keď čisto zo zdravotných (nie pracovných) pohnútok vychádzam mimo domu, určite sa na 30 až 60 minút zaobídem bez internetu (akokoľvek to znie šokujúco) a aj bez toho, aby som bol zastihnuteľný na telefóne. Veď keď sa vrátim z pochodu domov, nájdem si na telefóne neprebrané hovory, emaily či esemesky.

Tri funkcie, bez ktorých nevyjdem z domu

Bez čoho sa však – na rozdiel od internetu či telefónu – počas pochodu nezaobídem ani na minútu, sú tri funkcie (niežeby som každú z nich používal nepretržite, no musím ku každej z nich mať neustále umožnený prístup pre neplánovaný prípad spontánnej potreby):

  1.  GPS na záznam rýchlosti a trasy pochodu (podporujú ho hodinky Amazfit Pace aj všetky troje hodinky od Samsungu)
  2. možnosť počúvať podcasty alebo hudbu cez bluetoothové slúchadlá pripojené na hodinky (podporujú to hodinky Amazfit aj všetky troje hodinky od Samsungu, hoci na rozdiel od Apple Watch nie cez natívnu podcastovú hodinkovú apku; hodinky od Samsungu však zato ponúkajú natívnu apku Spotify pre OS Tizen aj s offline režimom, čo je bombastická funkcia; pravda, treba mať aj prémiové konto Spotify, ktoré stojí 72 € ročne, no to si zrejme tak či onak zakúpim po tom, čo som zrušil ročné predplatné iTunes Match spolu s tým, ako som sa vzdal iPhonu; podstatné je, že prémiové konto Spotify umožňuje aj upload vlastných zbierok pesničiek, vzhľadom na to, že žiadna dnes dostupná streamingová hudobná služba neponúka kompletný katalóg všetkých interpretov)
  3. možnosť zaznamenávať si zvukové poznámky (a práve toto je, popri – ako vždy pri Samsungu – fenomenálnom displeji, pre mňa hlavná konkurenčná výhoda hodiniek od Samsungu oproti ostatným, keďže hodinky Amazfit ani len nemajú mikrofón… a hodinky Nokia Steel HR, ktoré zas asi vyzerajú najlepšie zo všetkých troch, neponúkajú ani mikrofón, ani GPS, ani možnosť počúvania hudby či podcastov). Bez možnosti záznamu zvukových poznámok jednoducho ani nos z domu nevystrčím. Bez internetu sa na 30 či 60 minút prípadne aj zaobídem – ale bez možnosti nadiktovať si poznámku, to teda nie! Musel by som z domu vyjsť v štýle 20. storočia, čiže s papierovým blokom a ceruzkou – a nemienim sa vracať do minulého storočia. Nietzschemu sa (zrejme apokryficky) pripisuje aforizmus, vraj „najlepšie myšlienky človeku prichádzajú na um pri chôdzi“, a musím to potvrdiť a podčiarknuť. Niekedy idem po ulici a aj 30 či 40 minút v kuse diktujem do diktafónovej apky na androfóne, lebo mi toľko vecí napadne (kreatívnych alebo aj úplne banálnych, trebárs čo všetko ešte treba pracovne vybaviť), ktoré by mi iste v takom rozsahu neboli napadli, keby som bol zostal sedieť doma bez chôdze. (Keď pochodujem po ulici a diktujem, pretvarujem sa, že telefonujem, aby si ľudia nemysleli, že po bratislavských uliciach krúži vyšinuté indivíduum, ktoré si neustále niečo diktuje.)

Faux pas v podaní Nokie

Záverom spomeniem, že v oblasti elektronických prístrojčekov ma tento týždeň rozčúlila Nokia, keď zo svojej najdrahšej váhy Nokia (predtým Withings) Body Cardio (do zálohy ešte jeden odkaz, ak by ten prvý Nokia zrušila) stiahla (permanentne?) funkciu, ktorá mala byť v tomto modeli váhy tou najpozoruhodnejšou (a ktorú som si do slovenčiny žartovne preložil ako „srdcovlnobitie“): „pulse wave velocity“. Zároveň Nokia váhu Body Cardio stiahla (asi dočasne) z predaja. Nokia zrejme dodatočne zistila, že PWV bolo do istej miery šarlatánske kritérium a nedalo sa naň naozaj spoľahnúť pri monitorovaní srdcového zdravia. Napriek tomu: osobne som si na meranie tejto hodnoty za rok a pol používania váhy zvykol a badal som aj jasnú koreláciu medzi tým, ako telesne pasívne či aktívne som trávil jednotlivé dni, a stúpajúcou či klesajúcou hodnotou PWV.

Nemám rád takéto násilím vnucované riešenia – Nokia mohla radšej každému majiteľovi takejto drahej váhy ponechať slobodný výber, či si naďalej želá hodnoty PWV na váhe zobrazovať (aj keby šlo trebárs len o „fantómové“ a nepresné čísla v rámci všeobecnej motivácie k zdravému životnému štýlu). Ja by som si funkciu PWV ponechal. Miesto toho mi však Nokia funkciu PWV z váhy napriek môjmu nesúhlasu odstránila (to je tá zradná vec: pri wifi-váhe sa už človek ani nemôže ubrániť tomu, čo s ňou výrobca aj rok a pol po kúpe bude robiť…) a iba mi poslala odškodné 30 € – aj to len v podobe kupónu na budúci nákup výrobkov Nokie. (Ako alternatívu ponúkla Nokia možnosť vrátenia váhy, zrejme za celú pôvodnú kúpnu cenu, ale to by som vnímal ako ešte horšie riešenie.)

Teraz najčítanejšie

Alexander Avenarius

Prekladateľ, korektor, tlmočník, učiteľ jazykov, správca serverov. Milovník elektronickej literatúry a mobilných prístrojov (čiže digitálny knihomoľ), študent filozofie a filmov, polyglot, grafoman, hobby-recenzent. Tvorca alternatívneho rozloženia slovenskej klávesnice. Môj alternatívny blog je na adrese extempore.top. Svoje knižné, filmové a iné recenzie posielam – vzhľadom na prehlbujúcu sa nefunkčnosť portálov IMDb a Amazon – aj do blogu AveKritik.com.