Facebook pripustil, že sociálne médiá ohrozujú demokraciu
Facebook bude uprednostňovať dôveryhodné médiá. Ktoré to sú, majú určiť ľudia aj prostredníctvom dotazníkov. (MediaBrífing)
„Ak existuje nejaká zásadná pravda o vplyve sociálnych médií na demokraciu, tak je ňou fakt, že zosilňujú ľudské úmysly – aj tie dobré, aj tie zlé,“ napísal Samidh Chakrabarti, manažér Facebooku zameraný na občiansku angažovanosť. „Kiež by som mohol zaručiť, že pozitíva prevážia nad negatívami, ale nemôžem.“
Chakrabarti má na starosti „politics and elections products“. Vo svojom článku priznáva, že si v roku 2016 veľmi pomaly uvedomili, ako boli ich služby zneužité. Predstavitelia Facebooku stále otvorenejšie hovoria o tom, čo ich nástroje spôsobili.
Chakrabarti napísal, že majú „morálnu povinnosť“ zmierniť problémy, ktoré sociálne siete spôsobujú. „Nepredstierame, že máme všetky odpovede. Ale sľubujem, že môj tím a mnohí iní sa tomuto úsiliu venujú. Budeme zdieľať, čo sme sa naučili, a budeme s vami spolupracovať na hľadaní odpovedí.“
Facebook na svojom blogu vydal tento týždeň niekoľko odborných textov na tému demokracie a sociálnych médií.
Ďalšie informácie o Facebooku, ktoré tento týždeň stáli za pozornosť:
- Ohlásená zmeny v newsfeede môžu situáciu s dezinformáciami ešte zhoršiť, varuje novinár Mathew Ingram. Vymyslené či nafúknuté správy sú často omnoho zaujímavejšie ako nudná realita, a tak môžu vyvolávať aj živšie diskusie. A práve plodné diskusie majú byť v newsfeede uprednostnené.
- Mark Zuckerberg potvrdil, že Facebook bude v newsfeede uprednostňovať dôveryhodné a lokálne médiá. O tom, ktorým médiám možno veriť, majú rozhodovať ľudia prostredníctvom (takéhoto) dotazníka. Firma to začína testovať v USA.
- Buzzfeed ukázal, ako vyzerá nová záložka vo Facebooku zameraná na lokálne správy a udalosti. U nás zatiaľ nie je dostupná.
- Rupert Murdoch vyzval Facebook, aby platil mediám za šírenie ich spravodajstva. Podľa neho dôveryhodné médiá zvyšujú hodnotu sociálnej siete a mali by byť za to aj náležite odmenené. Prečo je to celé nezmysel, mu vysvetlil Tony Haile, bývalý šéf analytickej firmy Chartbeat.
Hoaxy, dezinformácie, hejty a propaganda
- Facebook na niekoľko hodín zablokoval stránku webu Parlamentnilisty.cz, ktorá je považovaná za najvýznamnejší dezinformačný web na českom internete. O niekoľko hodín bola ich stránka opäť online.
- Veľké firmy ako Facebook, Twitter a Google dokážu odstrániť 70 percent nahlásených nenávistných príspevkov, v štyroch z piatich prípadov to vraj stíhajú do 24 hodín, tvrdí Európska komisia. Komisia dodáva, že firmy sa musia zlepšiť v tom, akú spätnú väzbu ľudia dostávajú po nahlásení problematického obsahu.
- Twitter bude mailom informovať takmer 678-tisíc Američanov, ktorí prišli do kontaktu s proruskými trollmi. Nedá im ale vedieť, o aký účet išlo. Firma už objavila vyše 3800 účtov napojených na kremeľskú firmu Internet Research Agency.
- Britská premiérka Theresa Mayová vytvára National Security Communications Unit, ktorá má bojovať aj proti dezinformáciám. Jednotka má okrem iného aj monitorovať sociálne médiá.
- Pápež František vyzval na boj proti šíreniu falošných správ. “Neexistuje nič také ako neškodná dezinformácia; viera v klamstvá môže mať strašné následky,” tweetoval.
- Prestaňte používať výraz fake news, napísal mediálny analytik Rasmus Kleis Nielsen. “Prečo nazývame zahraničnú propragandu správami? Podkopáva to dôveru verejnosti v reálne správy.”
- Dôvera v sociálne médiá klesla vlani o dva percentuálne body, dôvera v žurnalistiku narástla o päť, vyplýva to z Trust Barometra spoločnosti Edelman. Prieskum bol robený v 28 krajinách, Slovensko medzi nimi nebolo.

Ďalšie správy zo sveta médií
KRÍŽOVÉ VLASTNÍCTVO MÉDIÍ
Poslanci okolo Miroslava Beblavého chcú zabrániť možnej koncentrácii moci v médiách, pripravili novelu zákona o vysielaní a retransmisii. Aj súčasná legislatíva zakazuje tzv. krížové vlastníctvo médií, zákaz je však obchádzaný. Umožňuje to nedostatočné znenie zákona, ktorý nepredpokladá úplné odkrytie vlastníckej štruktúry médií.
AKTUALITY
Ľuba Lesná je novou externou redaktorkou webu Aktuality.sk. Do redakcie prišiel aj Martin Turček, ktorý bol analytikom v združení Zastavme korupciu. Od februára bude pre Aktuality písať aj Ivana Mrvová, ktorá písala pre Týždeň či Stratégie.
SÚDY
Jedným z najväčších žalobcov médií na Slovensku je v súčasnosti exposlanec bývalej SDK Peter Ďuračka. Súdi s troma televíziami, dvoma denníkmi aj týždenníkom Plus 7 dní. Právnu pomoc mu poskytuje štát, keďže podľa úradov je v materiálnej núdzi, píše Mediálne.sk.
PRIMA VOĽBY
Televízny duel Miloša Zemana a Jiřího Drahoša sa stal historicky najsledovanejším programom televízie Prima. Videlo ho vyše 2,2 milióna ľudí, ešte viac ako finále Vyvolených v roku 2005. Tvorcov mnohí kritizovali za to, že z vážnej politickej diskusie urobili estrádu a moderátor bol veľmi slabý.
Doplnené: Štvrtková debata na ČT sa stala najsledovanejšou v histórii merania sledovanosti. Krátko pred 21. hodinou ju sledovali 3 milióny divákov.
NOVINÁR V ČÍNE
Český reportér CNN Tomáš Etzler v rozhovore hovoril okrem iného aj o tom, aké to bolo robiť spravodajcu v Číne. Zatkli ho tam 23-krát a pracovať tam bolo podľa neho ťažšie ako prinášať správy z vojnových zón v Iraku a Afganistane.
JANEK KROUPA
Viackrát ho chceli zabiť, naposledy sa mu vyhrážali smrťou asi pred pol rokom, hovorí v rozhovore český investigativny novinár Janek Kroupa. „Čelíme obrovskému tlaku, no napriek tomu to má zmysel. My sme malí a bezvýznamní, oni sú bohatí a mocní. Musí byť strašne frustrujúce, že napriek tomu nedokážu pohnúť s nejakým blbým novinárom, ktorý robí za pár šupov v rozhlase. Myslím, že oni sú ďaleko zúfalejší ako my.“
MAĎARSKO
U našich južných susedov ožívajú samizdaty. “Maďarsko je laboratóriom úpadku liberálnej demokracie, ale môže byť aj laboratóriom obranných reakcií na tento vývoj,” píše Martin M. Šimečka o nezávislých novinároch, ktorí založili hnutie Nyomtass Te Is (Vytlač si sám). Šíria informácie v letákovej forme – na štyroch stranách formátu A4.
NEW YORK TIMES
Čitatelia poslali do redakcie New York Times 2500 otázok na ich nového vydavateľa A. G. Sulzbergera. Redakcia niekoľko z nich vybrala a Sulzberger na ne odpovedal. Mediálnych punditov zaujala téma redakčných ombudsmanov. Sulzberger tvrdí, že v dobe sociálnych médií už nie je potrebné mať v redakcii niekoho, kto bude zastupovať záujmy čitateľov. Viacerí s ním ale nesúhlasia, ich reakcie spísal novinár Alan Stamm.
FINANCIAL TIMES ZADARMO
Denník Financial Times ponúka stredným školám po celom svete predplatné zadarmo. Ponuka je zameraná na študentov vo veku od 16 do 19 rokov. Školy, ktoré majú o ponuku záujem, sa môžu hlásiť už teraz.
GUARDIAN
Denník Guardian robil v minulosti mnohomiliónové straty, firma by sa však už budúci rok mohla dostať na nulu. Redakcia musela zoškrtať výdavky, príjmy od čitateľov sú už väčšie ako príjmy z reklamy.
VOX + NETFLIX
Vox vyrobí sériu dokumentov pre Netflix o veľkých otázkach dneška. Každá epizóda sa zameria na jednu tému – od vedy cez politiku po popkultúru.
ĎALŠIA KNIHA O TRUMPOVI
V pondelok vychádza ďalšia kniha o Trumpovi – Media Madness. Jej autorom je novinár televízie Fox Howard Kurtz. Kniha bude úplne iná ako nedávno vydaný bestseller Fire and Fury od Michaela Wolffa (predalo sa z neho už 1,7 milióna kusov). Vydavateľ sľubuje, že sa v nej dočítame, že americký prezident má vlastne novinárov rád (ehm) a že médiá sú voči nemu prehnane kritické.
Titulka týždňa

Titulka týždňa 2
Najnovšia titulka magazínu Vanity Fair vyvolala aj zábavné momenty. Na snímke z fotenia obálky mala Oprah Winfrey tri ruky, Reese Witherspoon zas na obálke vyzerá, ako keby mala tri nohy.
