Denník N

Ondrášikove nepravdy o arcibiskupovi Boberovi a pápežovi Františkovi

Košický arcibiskup Bernard Bober, zdroj: www.kosice.sk
Košický arcibiskup Bernard Bober, zdroj: www.kosice.sk

Reagujem na článok Braňa Ondrášika. Jeho tvrdenia a obvinenia sú značne nepravdivé. A nielen tie o pápežovi a košickom arcibiskupovi Boberovi. 

Braňo Ondrášik vo svojom článku nielenže obviňuje košického arcibiskupa Bernarda Bobera z nenávisti, ale opäť sa obul do afrických biskupov, o ktorých tvrdí, že priamo alebo nepriamo podporujú prenasledovanie homosexuálov. Ondrášik, ako sa dalo očakávať, sa nevyhol ani pápežovi Františkovi, ktorého vykresľuje ako dúhový protiklad voči slovenskej Katolíckej Cirkvi a to na základe z kontextu vytrhnutej vety „Kto som ja, aby som súdil?“ Poďme však pekne rad za radom.

Nenávistný Bernard Bober

Hlavným dôvodom obvinenia košického arcibiskupa bol jeho pastiersky list prednesený nedeľu 28. decembra, teda na sviatok Svätej rodiny. Bober v ňom káže o zmysle rodiny a zároveň vyzýva ľudí, aby sa zúčastnili februárového referenda.

Ondrášik síce odcitoval značnú časť Boberovho pastierskeho listu, ale napríklad úplne vynechal úvod, v ktorom Bober píše o.i. aj o tom, ako si človek uvedomí hodnotu svojich rodičov, až keď ich stratí. Je to hlboká myšlienka, ktorá upozorňuje, aby sme si vážili otca a mamu ešte počas ich života a ktorá zároveň nevykresľuje Bobera ako nenávistníka. Je totiž veľmi jednoducho niekoho obviňovať, keď citujem len to, čo sa mi hodí.

No košický arcibiskup bol označený za nenávistníka kvôli niečomu inému. Ten totiž s Ondrášikom nesúhlasí v otázke LGBTI práv a podporuje referendum. To je celý problém. Nič iné. Proste každý, kto v tejto veci nesúhlasí s pánom Ondrášikom, je preňho hejter (nenávístník).

„Neľudské právo“

Braňo Ondrášik je gej žijúci so svojim partnerom a rozumiem, že ho nahnevalo, keď Bober označil adopcie homosexuálnymi pármi za „neľudské“ práva.  Lenže fakt je fakt. Dieťa predsa potrebuje matku aj otca. A je nevyhnutnosť, že dieťaťu, o ktoré sa starajú homosexuáli, chýbajú matka alebo otec.

Ondrášik sa síce môže ohradzovať ľudskými právami a označovať všetkých konzervatívcov za nenávistných homofóbov, ale vie on so svojim partnerom ponúknuť dieťaťu mamu? Alebo si dovolí všetkým mamám do očí tvrdiť, že ich úloha v rodine je vlastne nahraditeľná a je úplne nepodstatné, či má dieťa mamu alebo registrovaného partnera? Toto sú podstatné otázky, na ktoré treba nájsť odpoveď. Potom sa bavme o údajnej homofóbii košického arcibiskupa.

V spoločnosti sa však objavuje argument detského domova, lebo vraj všade lepšie, než v decáku. Táto taktika je ale únikom od podstaty veci, lebo je naozaj ťažké verejne tvrdiť, že registrovaný partner (alebo partnerka) sú schopní nahradiť mamu alebo otca. Takto sa to ale radšej nehovorí. LGBTI komunita by riskovala veľmi vysokú účasť na referende, keďže by urazila značnú časť slovenskej populácie.

A čo teda s tým detským domovom? No jeho účelom je sa o dieťa postarať, kým sa mu nenájdu mama a otec. Mal som príležitosť naštíviť detský domov. Každé jedno dieťa chcelo mamu a otca. Dvaja ujovia by im prišli čudní a téma adopcií detí homosexuálmi bola rovnako nevhnodná ako téma adopcií detí polygamnými pármi, keďže ani jedni nevedia dať dieťaťu rodinu jedného otca a jednej mamy.

Arcibiskup Bober sa ešte venoval aj neprirodzenosti homosexuálneho vzťahu, čo Ondrášikovi pochopiteľne prekážalo. Keďže som nedávno o tejto veci napísal článok, iba naňho odkážem. Myslím si, že je tam dosť argumentov, prečo je vzťah muža a ženy jedinou normou zdravej ľudskej sexuality.

 „Kto som ja, aby som súdil?“ – pápež František

Túto vetu používajú mnohé svetové médiá ako argument meniaceho sa postoja Cirkvi voči gejom a lesbám. Braňo Ondrášik nie je výnimka a dokonca obvinil slovenskú Cirkev, že sa odkláňa od Vatikánu.

Čo teda pápež naozaj povedal? Pozrite si anglické video z rozhovoru. František odsúsil homosexuálnu lobby, že je zlá ako každá lobby. Ďalej dodal, že ak homosexuál hľadá vôľu Božiu, tak kto je on, aby  ho súdil? Pápež sa navyše pri tomto výroku odvolal na Katechizmus Katolíckej Cirkvi.

Takže podporuje pápež LGBTI agendu? Odkláňa sa naša Cirkev od Vatikánu? Nie. Prečo by pápež odsúdil gay lobby, keď jej prácou je presne to, za čo má pápež podľa Onsrášika bojovať? Navyše pri gay lobby hovoril pápež o Vatikáne. Ak František chce zmeniť učenie Cirkvi, prečo potom nechce mať vo Vatikáne gay lobby?

Ak pápež podporuje homosexuálne partnerstvá, prečo sa potom odvoláva na Katechizmus, ktorý označuje homosexualitu za vnútorne nezriadenú? A prečo ho nezruší? Však je už dva roky pápežom, teda absolútnym pánom Katolíckej Cirkvi.

Diletant Ondrášik?

Braňo Ondrášik sa prí písaní svojho článku ukazuje ako diletant. Nie, nemám miernejšie slovo. Bober totiž v liste zreteľne odkazuje na pápežov prejav, ktorý sa dá ľahko vygoogliť. No Ondrášik toto zjavne nerieši. Nepotrebuje si overiť, či náhodou arcibiskup Bober nehovorí presne to isté, čo pápež a miesto toho dezinformuje slovenského čitateľa o tom ako sa slovenská Cirkev odlučuje od pápeža.

A pápež hovorí presne to isté, čo arcibiskup Bober, len tvrdšie. František vyzdvihuje potrebu dieťaťa mať mamu a otca a od toho odvodzuje aj právo rodičov na výber morálnej a náboženskej výchovy dieťaťa. Dokonca to formuluje relatívne podobne ako jedna z referendových otázok.

František v prejave odsudzuje výchovu, ktorá toto popiera a vyslovene trvdí, že „deti nie sú pokusní králici.“ Dokonca v texte trvdí, že manipulácia vo výchove detí v štýle diktatúr 20. storočia nezmizla a pokračuje aj dnes. Pápež na záver k tomuto druhu výchovy dodáva: „Nikto dnes nevie, či dieťa ide do školy alebo do reedukačného tábora.“

Z kontextu je jasné, že pápež myslí liberálnu sexuálnu výchovu a výchovu k tomu, že dieťa môžu bez problémov vychovávať homosexuáli. Ak nie, tak prečo svoje výroky o výchove detí spája s právom dieťaťa mať mamu aj otca?

Nepravdy o Synode, afrických biskupoch a Cirkvi na západe

Zo záverečného synodálneho textu bola veta, ktorú Ondrášik citoval, vypustená. A nie, nie je to ťažko dostupná informácia. Keďže viacerí synodálni biskupi a kardináli boli vyvedení z miery, lebo nebola reflektovaná diskusia tak, ako prebehla, text záverečnej správy bol zmenený a je úplne iný ako tej predbežnej. A to platí aj pre inkriminované miesta, ktoré cituje Ondrášik. Záverom Synody sa však viac venujem v inom článku.

Ondrášik aj naďalej vsúva pápeža do akejsi opozície voči biskupom na Synode, keď ho vykresľuje ako progresívneho liberála. Ale to je opäť ukážka jeho vlastného amatérstva a zavádzania. Pápež v závere Synody totiž jasne povedal: Pokušenie «deštruktívneho dobráctva», ktoré v mene akéhosi klamlivého milosrdenstva obväzuje rany bez toho, aby ich najsamprv ošetrilo a liečilo; ktoré sa zaoberá príznakmi a nie príčinami a ich koreňmi. Je to pokušenie «dobrákov», bojazlivých a aj takzvaných «progresistov a liberalistov»“  Viac detailov tu.

Ondrášik sa ešte obul do afrických biskupov. Údajne podporujú prenasledovanie homosexuálov v Afrike. Ja by som však rád videl konkrétne dôkazy. Navyše táto téma tu už raz bola a ukázalo sa, že Ondrášikov zdroj je citácia citácie, pričom samozrejme úplne dofabulovaná. A to neni všetko! Ondrášik sám napísal: „Pre (afrického) kardinála Turksona a jeho imidž je dobré, že z obrazu homofóba dostal imidž kritika tejto legislatívy. Teraz je on the record – na zázname – po celom internete a v mienkotvorných médiách, že uznáva dôstojnosť gayov a je proti ich trestaniu“ Tuto už naozaj pochybujem o Ondrášikovej serióznosti.

Pri afrických biskupoch je ešte jedna perla. pež František totiž menoval juhoafrického kardinála Wilfrida Fox Napiera na post členka synodálnej komisie pripravujúcej návrh záverečnej správy. Takže ani František nevníma Ondrášikom krivo obvinených biskupov z Afriky za oponentov. Inými slovami, ďalší kiks Braňa Ondrášika, keď ich dal do opozície proti pápežovi.

Video University of Notre-Dame je jediná vec, o ktorej Ondrášik informuje pravdivo. Táto katolícka univerzita sa naozaj odkláňa od učenia Cirkvi a podporuje homosexuálov v ich orientácii. A nielen to. Univerzita dokonca dala ocenenie pro-choice prezidentovi Obamovi. Notre-Dame má síce liberálne tendencie, ale už v roku 2011 vyšla spáva, že miestnej Cirkvi sa to nepáči. Prečo Braňo Ondrášik pre objektívnosť túto správu neuvádza?

Je Bober nenávistný homofób?

Ako som už vyššie naznačil, toto nie je podstatná otázka. Podstatné totiž je sa pýťať, či registrovaný partner vie nahradiť mamu a registrovaná partnerka otca. Podstatné je, či je láska otca a matky naozaj nenahraditeľná týmito partnermi. Až potom sa bavme o „predsudkoch“ Katolíckej Cirkvi.

Teraz najčítanejšie