Denník N

Zmysluplné predsavzatia: Hľadajú sa detskí hrdinovia

Pred pár mesiacmi som úplne zmenil svoj život, kariéru, štát a zmysluplnosť svojej práce. A tým sa zmenili aj veci, ktorým sa venujem a nad ktorými premýšlam.

Kto sa môže stať detským hrdinom? Sú pre deti vôbec dôležití?  Najlepšie si to uvedomíme, keď si zaspomíname na tých našich. Herci, speváci, športovci, či superhrdinovia. Vieme, že najväčšiu kategóriu detských hrdinov  tvoria známi ľudia alebo fiktívne postavy. Pravdou ale je, že nie každý sa môže stať známym alebo slávnym. Výber hrdinov sa mení vekom, niektorí nám ostávajú stále.  A sú to práve deti, ktoré hrdinov potrebujú najviac. Občas sa objavia aj hrdinovia, ktorí sú pre ne dostupnejší.

Spolu s mojimi kolegami sme sa pred pár mesiacmi prihlásili do projektu Teach for Slovakia. Je to program, ktorý vyberá tých najšikovnejších mladých lídrov, ktorí majú predpoklady zvládnuť tie najťažšie podmienky. Títo mladí ľudia potom majú 2 roky učiť na základných školách v chudobných regiónoch. Celý projekt vznikol pred vyše dvadsiatimi rokmi a momentálne je vo vyše tridsiatich krajinách sveta. Prišlo sa na to, že výnimočné osobnosti pôsobia na deti ako vzory a výrazne ovplyvňujú ich osobnostný a akademický rast. Ako sa taká výnimočná osobnosť vlastne popisuje? Človek sa ňou stáva svojimi činmi a skutkami. Spomeniem príklad môjho kolegu Romana, ktorý sa bojí výšok, ale aj tak sa odhodlal s nami vyliezť až na vrchol Gerlachovského štítu. Osobne to považujem za hrdinstvo.

Neviem do akej miery som ja výnimočná osobnosť, ale viem, že som sa stal pre mojich žiakov hrdinom. Som podľa nich najlepší učiteľ na svete. Ono je to hlavne preto, že nepoznajú detaily didaktiky a metodiky a nemôžu reálne zhodnotiť môj výkon. Po pár mesiacoch som ešte veľmi ďaleko od toho, aby som bol skvelým učiteľom, ale som veľmi hrdý na to, že som sa stal ich hrdinom.

Poviem vám, je to úžasný pocit byť niekoho hrdinom. Tento pocit si zažívajú aj moji kolegovia a dokonca každý, kto prijal moje pozvanie navštíviť  základnú školu v Dobšinej, kde momentálne učím. Mali sme návštevu profesionálnych vojakov a bol to pre nich skvelý zážitok. Rovnako sa vyjadril každý, kto na školu prišiel porozprávať deťom svoj životný príbeh a dokonca aj tí, ktorých sme navštívili v ich práci. Koncom roka sme boli s detmi navštíviť Eset, Google, Adidas, LEAF, Markízu a dostali sme pozvanie aj na americkú ambasádu. Stretnúť sa s najbohatšími slovákmi, vrcholovými manažérmi, novinármi a diplomatmi bol obrovský zážitok pre deti, ale veľmi pozitívne vplýval aj na dospelých.

Jeden z najkrajších zážitkov prežil môj kolega Alex so svojimi žiakmi v Stráňach pod Tatrami. Alex predtým učil na škole pre mimoriadne nadané deti v Bratislave a napadlo ho opýtať sa svojich bývalých žiakov, či by chceli darovať niečo jeho terajším žiakom, ktorí nemajú ani školské tašky. Podarilo sa to. Deti z Bratislavy darovali svoje tašky a ďaľšie predmety ďeťom v Stráňach. Na jednej strane boli obdarované deti materiálne a na tej druhej sa z detí stali malí hrdinovia.

Nezabudnime ale na učiteľov, ktorí sú pre deti tiež tými pravými hrdinami. Niektorí sa tak síce môžno necítia, ale viem, že veľmi veľa z nich robí čo môže, aby deti posúvali k lepšiemu životu. Preto by sme sa mali pokúsiť  ten pocit v nich znova prebudiť.

Čo spraviť, aby sme sa všetci cítili ako detskí hrdinovia? Nie je to až také zložité. Stačí začať v malom a potom podľa toho, kto sa ako rozhodne. Všetci sa však môžeme zhodnúť na tom, že vzdelávanie je naša priorita, ktorá rieši veľké množstvo nielen detských, učiteľských, rodičovských ale aj celospoločenských problémov.

Máte inšpiratívny životný príbeh? Tak môžete navštíviť svoju základnú školu kam ste chodili, alebo základnú školu vašich detí a porozprávať  ho deťom.  Možno sa vám zapáči niektorý z projektov rozvíjajúcich naše školstvo a podporíte ho.  Alebo, ak ste absolvent a máte dosť odvahy, tak sa pripojíte k nám do Teach for Slovakia a uvidíme sa budúci rok.

Nebojme sa dávať si zmysluplné predsavzatia kedykoľvek, nielen na nový rok. Niekto ich ocení viac než si myslíme.

 

 

Teraz najčítanejšie

Ivan Sakin

Záleží mi na budúcnosti našej krajiny. Chcem, aby sme boli sebavedomá a úspešná krajina, ktorá sa dokáže presadiť vo svete. Pohyboval som sa v biznise a potom som sa cez program Teach for Slovakia rozhodol učiť 2 roky na Základnej škole v Dobšinej. Momentálne som komunitným manažérom hnutia Progresívne Slovensko, kde sa starám o podporu a rast komunít a buniek hnutia. Privítam vaše komentáre.