Denník N

Facebook u nás prestal fungovať, v Amerike prvýkrát klesol počet používateľov

Ľudia si už z nefungujúcich vecí na Facebooku robia srandu.

  • Prvý príspevok na Facebooku je tam vždy dvakrát, chyba nebola odstránená ani po viac ako troch týždňoch.
  • Newsfeed je zaprataný starými príspevkami, ľudia tak celý utorok mohli s napätím čítať odhady, ako skončia české voľby, ktorých výsledky boli známe tri dni predtým.
  • Príspevky, pod ktorými žije diskusia, svietia ľuďom na prvých pozíciach v newsfeede aj niekoľko dní. Vyskúšali sme to a test stále pokračuje. V diskusii hráme aj piškvorky.
  • Kto používal Facebook aj ako zdroj informácií a nachádzal tam veci, ktoré by ho mohli zaujímať, dnes tu má problém svoje potreby uspokojiť.
  • Prieskumník je ešte ako-tak (pre niekoho) použiteľný, keď je človek na mobilných dátach. Akonáhle je doma na wifi, Facebook tam začne servírovať viac videí. Teda viac mačičiek a psíkov.
  • Aj bez zvieratiek je ale Prieskumník plný starých príspevkov a ešte starších vtipov zo stránok, ktoré človek ani len nesleduje.
  • Pokazil sa aj Messenger, ľudia si tak cez týždeň poslali viackrát tie isté správy.
  • Už niekoľko týždňov mi nechodia notifikácie. Musím refreshnúť celú stránku, aby som zistil, že niekto niečo lajkol či komentoval.
  • Niektoré notifikácie sú často úplne zbytočné, informujú o starých príspevkoch alebo upozorňujú na aktivity ľudí, ktorých vôbec nepoznáte.
  • Zo zahraničia hlásia, že majú v newsfeede neúmerne veľa príspevkov zo skupín.

Nie všetky vyššie spomenuté veci môžu byť v sídle Facebooku vnímané ako bugy, niektoré možno považujú za features. Užívateľský zážitok sa stále zhoršuje a viacerí ľudia hovoria, že preto menej používajú Facebook.

Majte prehľad o dianí v médiách. Všetky dôležité informácie v jednom emaili týždenne. Prihláste sa na odber.

Mark Zuckerberg pred troma týždňami oznámil, že ľudia budú na Facebooku tráviť menej času, ale bude to zmysluplnejšie strávený čas. O tej zmysluplnosti zatiaľ veľa nevieme, ale faktom je, že Facebooku vôbec prvýkrát klesol počet každodenných používateľov.

Počet hodín strávených na sieti v posledných troch mesiacoch roka klesol o zhruba 5 percent, teda o takmer 50 miliónov hodín denne. Počet denných užívateľov v USA a Kanade sa znížil na 184 miliónov zo 185 miliónov v predchádzajúcom štvrťroku.

Čo bolo skôr? Zmeny v newsfeede, vďaka ktorým ľudia trávia na sociálnej sieti menej času, alebo postupná zmena správania používateľov, ktorú sa firma snaží predať verejnosti a akcionárom tak, že je to všetko súčasťou plánu, ktorý je z dlhodobého hľadiská dobrý pre biznis aj ľudí? Bloomberg píše, že vzhľadom na to, aký je Facebook veľký, musel v nejakom momente naraziť na strop a musel prísť prvý pokles. Aj preto sa Facebook snaží pritiahnuť ľudí, ktorí ho nepoužívajú dosť často. Posiela im e-maily a snaží sa ich rôznymi spôsobmi prilákať. Keďže sa počítajú aktívni používatelia, treba ich presvedčiť, aby sa prihlásili aspoň raz za mesiac.

Alternatíva? Twitter? Instagram? LinkedIn? Ľudia diskutujú o tom, aká sociálna sieť im môže nahradiť to, čo im už Facebook neposkytuje. Ethan Zuckerman však upozorňuje, že odporúčať ľuďom, aby sa vykašlali na všetky sociálne väzby, ktoré si na Facebooku vytvorili, nie je cesta. Keby si ale mohli prenášať všetky svoje dáta aj na iné siete, je možné, že by sa viac ľudí presunulo tam, kde by mali väčšiu kontrolu nad tým, čo zdieľajú a čítajú.

V súvislosti s Facebookom by vás ešte mohlo zaujímať:

  • Stories, teda fotky alebo krátke videá, ktoré po 24 hodinách samé zmiznú, podľa Zuckerberga predbehnú príspevky v newsfeede a stanú sa najbežnejšou formou zdieľania na sociálnych sieťach.
  • Facebook ohlásil ďalšiu zmenu newsfeedu. Správy z lokálnych médií majú byť uprednostnené. Zmena sa zatiaľ týka len USA, ešte tento rok má byť ale rozšírená aj do ďalších krajín. (Na lokálne správy sa chce zamerať aj Google, minulý týždeň predstavil “hyper-local” aplikáciu Bulletin. Cieľom je presvedčiť ľudí, že “you can contribute to local stories and be the voice of your community”. Takže asi blogy verzia 2018.)
  • Šéfredaktor Buzzfeedu bol v Davose a všimol si, že kým Microsoft, Google či Uber sa naučili brať vlády a politikov vážne, Facebook toto poznanie ešte len musí získať.
  • “Ich dni sú zrátané,” povedal v Davose o IT monopoloch George Soros. “Ich skazou budú regulácie a zdanenie a ich Nemesis bude eurokomisárka pre hospodársku súťaž Vestagerová.”
  • Facebook zakázal reklamy na bitcoin a iné kryptomeny. Recode spísal, aké iné reklamy sú na sociálnej sieti zakázané – napríklad cigarety, drogy, zbrane či prehnané reklamy na zdravie.
  • WhatsApp predbehol Messenger a stal sa druhou najväčšou službou v portfóliu Facebooku. Používa ho 1,5 miliardy ľudí mesačne.
Radoslav Augustín o tom, ako zmeny na Facebooku môžu pomôcť návštevnosti tituliek spravodajských webov.

Propaganda, hoaxy a dezinformácie

  • Keď sme vydali zoznam najpopulárnejších konšpirácií minulého roka, všimli sme si, že zdravotnícke hoaxy dominujú nad tými politickými. Kolega Vladimír Šnídl sa teraz pozrel na to, kto má blízko k webom presviedčajúcim ľudí, aby neverili lekárom. Zoznámte sa, podnikateľ Jozef Buzgo.
  • „Ptáte se na zdroje? Já jich mám tisíce. Respektive měl jsem jich fůru, než se mi tuším včera vloupali do počítače a zmizela mi velká část,“ povedal v rozhovore pre ČT Oldřich Lukáš, autor dezinformačného textu o Jiřím Drahošovi.
  • Google bude pri výsledkoch vyhľadávaní zobrazovať viacero pohľadov na tému. Chce tak zmierniť tlaky, ktorým firma čelí, keďže do výsledkov sa často dostanú aj nezmysly, hoaxy či obsah od extrémistov.
  • Reuters Institute for the Study of Journalism zverejnil štúdiu o šírení dezinformácií vo Francúzsku a Taliansku. Ľudia v týchto krajinách trávia len zlomok času na konšpiračných weboch v porovnaní so spravodajskými webmi. Dezinformácie majú podľa autorov štúdie výrazne menší zásah, než sa predpokladá.
  • “Z falošných správ sa stalo klišé, pod ktorým sa skrývajú všetky články, ktoré sa mi nepáčia,” píše britský novinár Edward Lucas v článku 10 chýb, ktoré robíme pri Rusku. “Informačné operácie sú len jednou, skôr viditeľnou súčasťou arzenálu Kremľa. Kúsky, ktoré nevidíme, sú oveľa znepokojujúcejšie.”

Ďalšie mediálne správy týždňa

BOTI
New York Times urobil veľmi dobrý longform o obchodovaní s falošnými účtami na Twitteri. Dobrý je nielen text ale aj jeho vizuálne spracovanie. Po zverejnení článku Twitter mnohé účty zablokoval. Poynter spísal návod, ako zistiť, či vás sledujú falošné účty. Denník Chicago Sun-Times suspendoval filmového kritika, ktorý sa priznal, že si tiež nakúpil tisíce falošných followerov. To vyvolalo debaty, či takýto trest nie je prehnaný.

VEDA
Daniel Stach má 29 rokov a do jeho relácie na ČT prišlo už 16 nositeľov Nobelovej ceny. V rozhovore povedal veľa o zákulisí relácie Hyde Park Civilizácia a o tom, ako sa na rozhovory pripravuje. “Zaujíma ma, či hosť odpovedá krátko, dlho, či mu viac sedia otvorené alebo uzavreté otázky či aké témy sú mu najbližšie.”

DENNÍK N
Denník N bol vlani v pluse, zisk pred zdanením dosiahol takmer 20-tisíc eur. “V tomto roku budeme rozširovať obsah a témy, ktoré nájdete na našom webe a v novinách. Chceme vydať ešte viac kníh,” napísal šéf vydavateľstva Lukáš Fila. Oživili sme aj náš Instagram.

OLYMPIÁDA
Novinári z agentúry Reuters majú zakázaný vstup na otvárací ceremoniál zimnej olympiády v Pjongčangu. Dôvodom je zverejnenie fotiek zo skúšky bez povolenia.

AI
Japonské noviny Shinano Mainichi Shimbun sa spojili s firmou Fujitsu a vytvorili systém, ktorý automaticky vyrába krátke zhrnutia článkov. Doteraz redakcia takéto sumáre vyrábala sama, príprava jedného neraz trvala päť minút. Systém to dokáže okamžite a vraj s ešte väčšou presnosťou.

PODCASTY
Keď Apple začal minulý mesiac poskytovať tvorcom podcastov podrobnejšie dáta o počúvanosti, niektorí sa obávali, že sa tým len ukáže nelichotivá pravda. Zatiaľ sa zdá, že bublina nepraskla a výsledky sú priaznivé. Poslucháči sú “hyper-engaged, super-supportive”, väčšina si vypočuje 90 percent epizódy a nepreskakujú reklamy.
Mimochodom, populárny podcast The Daily od New York Times oslávil prvé narodeniny, má už 200 miliónov stiahnutí.

WIRED
Magazín Wired spustil paywall. Od februára si môžu ľudia zadarmo prečítať na webe len päť článkov mesačne. Ceny predplatného ešte nie sú stanovené, uvádzacia cena je zatiaľ 20 dolárov na rok. Šéfredaktor hovorí, že paywall je dobrý aj pre samotný obsah, pretože so zmenou biznis modelu sa mení aj fungovanie redakcie. Novinári už nepotrebujú robiť hlúpe slideshows a správy, aké majú všetci, ale musia predplatiteľom priniesť niečo výnimočné.

BBC
Šiesti z najlepšie platených novinárov televízie BBC súhlasili so znížením svojich platov. Stalo sa tak po odhalení, že najvyššie postavení reportéri a moderátori zarábajú výrazne viac ako ženy na rovnakých pozíciách.

Infografiky týždňa

Ako sa odlišuje spravodajstvo najväčších amerických spravodajských televízií? Na webe The Pudding vyšli výborné interaktívne infografiky porovnávajúce obsah staníc CNN, FOX a MSNBC.

Zdroj: pudding.cool
MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Dostávajte ho každý týždeň e-mailom.

Teraz najčítanejšie

Filip Struhárik

Redaktor a editor Denníka N. Pripravuje MediaBrífing - týždenný newsletter o médiách a internete. Pochádza z Martina, vyštudoval žurnalistiku, v rokoch 2009 - 2014 pracoval ako editor online spravodajstva a projektový manažér na SME.sk. V roku 2019 dostal na Novinárskej cene čestné uznanie „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. V roku 2020 získal Cenu otvorenej spoločnosti venovanú pamiatke Karola Ježíka. Jeho novinársku prácu ocenil dvakrát aj Literárny fond. Je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk a spolupracuje s medzinárodnou organizáciou Reportéri bez hraníc. Napísal knihu Co je nového v médiích.