Dobré správy z Trnavského mýta
Mám za sebou kontrolný deň na Trnavskom mýte. Hoci to tam momentálne vyzerá ako „po výbuchu“, s potešením konštatujem, že práce napredujú podľa harmonogramu. Ak veci pôjdu ako doteraz, už v lete 2018 sa tento chátrajúci a dlhodobo zanedbávaný kus Bratislavy konečne premení na moderný tranzitný uzol so službami na úrovni 21. storočia.
Pracuje sa súčasne v podzemí aj na povrchu. Postupne renovujeme chodníky, pribudol nový bezbariérový prechod pre chodcov a upravujeme okolie vstupov do podchodu. V podzemí sa v týchto dňoch intenzívne pracuje na obnove inžinierskych sietí, deň po mojej návšteve dorazili aj nové eskalátory – a čo poteší nielen imobilných občanov, ale aj kočíkujúcich rodičov: konečne pribudnú aj úplne nové výťahy.
Dalšia dobrá správa: po odkrytí pôvodných obkladov sme zistili, že vďaka pokroku v technológiách dnes vieme lepšie riešiť vzduchotechniku. Tá už nepotrebuje pod stropom taký veľký priestor, strop tak bude môcť byť vyšší a podchod vzdušnejší. To všetko výrazne prispeje k lepšiemu pocitu z tohto verejného priestoru. Prebiehajú tiež práce na novej, praktickejšej dispozícii podzemných priestorov.
Tento projekt považujem za dobrú ukážku, ako môže vyzerať efektívna spolupráca mesta a súkromného partnera. Usilujeme sa o to aj v ďalších lokalitách – pri Námestí Slobody, alebo nábrežných promenádach: keď presadíme jasné pravidlá, výsledok je prínosom pre všetkých. Skrátka, keď sa chce, tak sa to dá.
V priebehu marca by mali byť ukončené práce na vstupe zo smeru od Tržnice a jednom z nástupíšť. Plynulo sa prejde k rekonštrukcii vstupov od Centralu, z Vajnorskej aj ďalších nástupíšť. To bude samozrejme vyžadovať dočasné obchádzkové trasy – a opäť množstvo trpezlivosti od všetkých, ktorí Trnavským mýtom prechádzate. Na bezpečnosť chodcov pri prechodoch budú naďalej dohliadať policajné hliadky.
Chcem vám všetkým aj touto cestou veľmi pekne poďakovať za trpezlivosť a porozumenie, ktoré prejavujete počas tejto náročnej rekonštrukcie. Prestavujeme mimoriadne frekventovaný mestský dopravný uzol za plnej prevádzky – to má pochopiteľne najväčší dopad na chodcov a ja chápem, že to nie je vždy príjemné.
Mohli sme Trnavské nechať hniť dalších 20 rokov. Zrejme by mi to nikto nevytýkal, veď tak to donedávna v Bratislave fungovalo: vyhýbať sa veciam, ktoré nie sú prísľubom ľahkého úspechu. Aj ja som mohol opakovať “nedá sa”, “nejde to”. A keby som v podchode nechal urobiť tretiu potemkinovskú “akožeopravu” (polepili by sa steny obrázkami a trošku sa pozametalo, tak ako 2x doteraz), ľudia by možno aj zatlieskali.
Lenže ja nerobím veci pre potlesk, ale preto, lebo chcem naše mesto hýbať vpred. Nie sľubmi a fantazírovaním, ale reálne, postupne: krok za krokom. Jedine s takýmto prístupom sme totiž za uplynulé 3 roky mohli dokončiť Starý most, len takto sme dokázali dotiahnuť električku do Petržalky, len pre toto sme sa odhodlali opraviť desaťročia zanedbávaný Most SNP, kvalitne poopravovať večne deravé hlavné ťahy a spraviť desiatky (dnes už možno aj stovky) dalších vecí. Nie, nerobíme zázraky: nevieme všetky problémy nášho mesta vyriešiť naraz. Ale robíme naplno všetko preto, aby sa tu zo dňa na deň, kúsok po kúsku, žilo lepšie.
Za vyše 3 roky v úrade som sa naučil, že šermovať s termínmi nie je vždy najlepší nápad – ako vraví Murphyho zákon, ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí. No momentálne všetko nasvedčuje, že ak veci pôjdu ako doteraz, už v lete 2018 sa tento chátrajúci a dlhodobo zanedbávaný podchod konečne premení na moderný tranzitný uzol so službami na úrovni 21. storočia. Lepší, krajší a funkčný – taký, ako ich vídame v zahraničí a taký, aký si zaslúžia všetci Bratislavčania.
Ešte raz vám úprimne ďakujem za more trpezlivosti a veľmi sa teším na výsledok.