Denník N

Je exekučná amnestia vhodné riešenie zadlženosti obyvateľstva?

Exekučná amnestia ako paušálne odpustenie minulých dlhov nie je najlepšia cesta. Systémovejšie riešenie je reforma existujúcich inštitútov osobného bankrotu a exekučného konania, spolu so zavedením vhodných preventívnych opatrení.

V posledných rokoch sa opakovane otvára otázka tzv. exekučnej amnestie, ktorá by mala trvalo vyriešiť rozsiahlu zadlženosť obyvateľstva. Ide o celospoločenský problém, ktorý spôsobuje výpadok veľkého počtu ekonomicky činných osôb z pracovného trhu a ich presun do šedej či čiernej ekonomiky. Je však potrebné nájsť také riešenie, ktoré bude v súlade s princípmi právneho štátu a trhového hospodárstva a nebude morálnym hazardom.

Vládny návrh

Koaličná rada na prelome januára a februára prerokovala návrh exekučnej amnestie z dielne ministerky spravodlivosti. Podrobný obsah návrhu nie je známy. Premiér na tlačovej konferencii vyhlásil, že koalícia zvažuje prinajmenšom tri principiálne odlišné riešenia. Béla Bugár naznačil obsah jedného z nich. Údajne sa blíži politická dohoda o tejto otázke a odborná stránka sa má doriešiť v priebehu pol roka. Nech už koalícia zvolí akékoľvek z možných riešení, je pravdepodobné, že bude mať podobu ústavného zákona, na ktorého schválenie budú potrebné aj hlasy opozície.

Veľa právnych otázok

SaS je pripravená plnohodnotne sa zapojiť do očakávanej odbornej diskusie na túto tému.

Pre začiatok je potrebné uviesť, že situáciu, ktorú chce exekučná amnestia napraviť, je následkom nevhodnej minulej legislatívy spojenej s aplikačnou praxou súdov. Táto vytvorila prostredie nahrávajúce zneužívaniu práva a vytváraniu nerovnomerného vzťahu medzi veriteľom a dlžníkom najmä v situácii, keď dlžníkom bol spotrebiteľ. Spomeňme napríklad otáznu výšku príslušenstva niektorých pohľadávok či pochybné dôvody ich vzniku.

Systémový problém je potrebné vyriešiť systémovými opatreniami. Plošná exekučná amnestia v tomto ohľade vyvoláva veľa právnych otázok a preto nie som jej priaznivcom. Exekučná amnestia by v žiadnom prípade nemala byť trvalým nástrojom na oddlženie akéhokoľvek dlžníka a rozhodne by nemala bez rozdielu postihovať všetkých veriteľov starých pohľadávok. Pokiaľ amnestia bez ďalšieho iba plošne zruší či urobí nevymáhateľnými súdom priznané pohľadávky veriteľov, pôjde de facto o ich vyvlastnenie bez náhrady.

Pokiaľ by Slovensko predsa len išlo cestou exekučnej amnestie, amnestovať by sa mali iba staré, dlhodobo nevymožené pohľadávky voči fyzickým osobám. Zároveň by však aj takáto exekučná amnestia mala obsahovať prvok individuálneho posúdenia každého prípadu. Amnestia by nemala mať trvalý charakter a dlžníkom nesmie umožňovať recidívu. Exekučná amnestia tiež nutne nemusí dlžníka úplne oddlžiť. Amnestovaný by mohol byť napr. iba úrok z omeškania či zmluvná pokuta. Podľa nášho názoru by nemala byť amnestovaná istina. Vzhľadom na sociálno-ekonomický motív návrhu exekučnej amnestie by sa amnestia mohla obmedziť iba na minoritné pohľadávky, ktorých istina neprevyšuje zvolený násobok minimálnej mzdy.

Exekučná amnestia v akejkoľvek podobe prináša veľké ekonomické, sociálne a právne úskalia a aj s horeuvedenými výhradami kríva na obe nohy. Môže sa zvrhnúť v čisto populistické riešenie na hrane ústavnosti, ktoré z dlhodobého hľadiska situáciu iba zhorší.

Alternatívy

Systémovým riešením vo vzťahu k starým exekúciám je osobný bankrot, ktorý v sebe takéto právne riziká neobsahuje. Na rozdiel od plošnej amnestie predstavuje štandardné riešenie insolventnosti a pristupuje individuálne ku každému prípadu.

Súčasnú právnu úpravu osobného bankrotu ale bude nutné podrobiť zásadnej revízii, aby sa stal skutočne pružným a dostupným nástrojom riešenia insolventnosti fyzickej osoby. Bude to nutné už len kvôli celkovému rozmeru tohto problému. Počet dlhodobo neskončených exekučných konaní vysoko prevyšuje jeden milión prípadov.
Prvým krokom musí byť formálne zjednodušenie a odbyrokratizovanie osobného bankrotu. Prax ukazuje, že Centrá právnej pomoci nedokážu kapacitne a personálne zabezpečiť túto agendu. Riešením by mohol byť čiastočný outsourcing tejto právnej pomoci mimo centrum. Už teraz napr. môžu centrá ustanovovať advokátov na poskytnutie právnych služieb občanom v hmotnej núdzi. Advokát má pritom voči centru za takúto službu nárok iba na veľmi limitovanú paušálnu náhradu.

Na polceste medzi plošnou exekučnou amnestiou a posilnením inštitútu osobného bankrotu by vo vzťahu k starým exekúciám mohlo byť opätovné súdne preskúmanie exekučných titulov prinajmenšom čo do ich príslušenstva vo vzťahu k dlžníkom, ktorí mali voči veriteľovi postavenie spotrebiteľa. Obdobný postup bol zvolený v roku 2015 vo vzťahu k exekúciám nárokov zo zmenky vystavenej spotrebiteľom (viď. čl. V zákona NRSR č. 438/2015 Z.z.).

Samotný systém vedenia exekúcií je tiež potrebné prehodnotiť. Prikláňam sa k názoru, že súkromné právnické a fyzické osoby by mali mať v trhovej ekonomike možnosť zvoliť si na vymoženie svojej pohľadávky ľubovoľného exekútora tak, ako to bolo v minulosti. Náhodné prideľovanie exekúcií má však nepochybne racionálny základ v prípade pohľadávok štátu a verejnoprávnych inštitúcií.

Prevencia

Akékoľvek riešenie sa nemôže obmedziť na existujúce minulé prípady. Je nutné hľadať vhodné nástroje, ktoré budú dostatočne silnou prevenciou a zabránia opätovnému rozsiahlemu zadlženiu obyvateľstva. Minimálne tie právnické osoby, voči ktorým má dlžník postavenie spotrebiteľa, a ktoré majú predpoklad odbornej alebo personálnej kapacity na posudzovanie solventnosti dlžníka pri uzatváraní právneho vzťahu by v budúcnosti mali v celom rozsahu úplne a bez náhrady znášať náklady exekúcie. Exekučné konania, ktoré vedie rovnaký veriteľ na majetok toho istého dlžníka by mali byť spájané v záujme hospodárnosti konania. Ak chceme dlžníkov dostať z čiernej ekonomiky, je na mieste zvážiť zvýšenie sumy príjmu dlžníka nepostihnuteľnej exekúciou. Momentálne diskutujeme o návrhu viacerých podobných legislatívnych nástrojov. Samé o sebe však nebudú stačiť, musí sa zmeniť aj aplikačná prax súdov a orgánov činných v trestnom konaní tak, aby boli eliminované praktiky zneužívajúce postavenie dlžníka.

Exekučná amnestia ako paušálne odpustenie minulých dlhov nie je najlepšia cesta. Systémovejšie riešenie je reforma existujúcich inštitútov osobného bankrotu a exekučného konania, spolu so zavedením vhodných preventívnych opatrení.

Teraz najčítanejšie

Boris Draškaba

Advokát. Expert SaS na držbu zbraní. Predseda predstavenstva Legis Telum - združenia vlastníkov strelných zbraní, člen Revı́znej komisie Slovenskej advokátskej komory, v minulosti člen Predsedníctva Slovenskej advokátskej komory.