Denník N

Pani Vaľová a neznáma blogerka, nie som štatistik ale vysvetlím Vám to…

Facebooková stránka HUMENČANIA, ktorá patrí ľuďom blízkym vedeniu mesta Humenné, ale aj samotná primátorka Jana Vaľová (SMER-SD), zdieľali na sociálnej sieti asi najúčelovejší a najamatérskejší blog neznámej blogerky, aký som kedy čítal… Nechýbali fabulácie a nezmyselné, účelovo podsúvané tvrdenia…

Začiatkom roka 2018 sa zrejme začala neoficiálna predvolebná kampaň na primátora mesta Humenné. Už teraz sa ukazuje, že to bude jedna z najšpinavších kampaní, aké komunálne prostredie zažilo. Odštartoval to prieskum verejnej mienky, v ktorom sa ľudia vyjadrujú, koho by chceli za primátora. Prieskum sa podľa zverejnených informácií uskutočnil na vzorke 598 respondentov vo veku 18 a viac rokov, žijúcich občanov v meste Humenné a spracovala ho známa agentúra Polis. Primátorka Jana Vaľová, investigatívny novinár Martin Daňo, ale aj neznáma blogerka, ktorú nevie nájsť ani facebook a ani google, Petra Bačovčin, majú voči prieskumu výhrady. Úplne zbytočne a účelové.

Výsledok prieskumu niekoho prekvapil, iných nie. Dopadol presne takto:

Je to samozrejme iba prieskum, ktorý môže mať aj malú štatistickú odchýlku, aktuálne nálady občanov však nemusia byť totožné s výsledkami prieskumu, keďže vieme, že prieskumy už mnohokrát klamali, no určite nejaký trend naznačujú. Ak sa pozrieme do histórie napríklad parlamentných volieb či nedávne voľby do VÚC, alebo na prieskumy pred voľbami prezidenta SR, zistíme, že prieskumy takmer vždy namerajú viac percent tomu, kto vládne, resp. favoritom volieb. Výsledky volieb takmer vždy pozitívne prekvapia opozíciu a opozičných kandidátov. Aj prieskumy agentúry AKO favorizovali napríklad p. Petra Chudíka, vyhral však p. Milan Majerský. Strane SMER dávali prieskumy v roku 2016 vysoko nad 30%. Výsledok vo voľbách bol 28%. Môžeme predpokladať, že súčasná primátorka Jana Vaľová je týmto prieskumom na svojom maxime a ak ju nezachránili veľkolepé oslavy 700. výročia mesta, nezachráni ju už nič, možno prílišnym stavebným ruchom a strašením ľudí porastie o pár percent. Ak to samozrejme neprepáli. Ficovi tiež nepomohlo, keď nálepkoval Kisku scientológmi a inými nezmyslami. Práve naopak, uškodilo mu to.

V prieskume agentúry AKO mal Peter Chudík 47,10%, Milan Majerský 28,10%. Vo voľbách však vyhral Milan Majerský

Vráťme sa k objednávateľom prieskumu, k Občianskej iniciatíve Zemplína. Jana Vaľová tvrdí, že je úzko napojená na podnikateľský subjekt známeho veľkopodnikateľa. Ako to usúdila? Stačí jej len to, že členom OIZ je aj novinár lokálnych novín Humenský expres. Vaľová však hovorí to, čo jej v danej chvíli vyhovuje. Prečo nespomenula, že pán Milan Potocký kandidoval do parlamentu za stranu OĽaNO? Nemohla ten prieskum urobiť napríklad strana OĽaNO, strana Igora Matoviča, ktorý sa viackrát v NRSR slovne pochytil s Janou Vaľovou? Mohla, len to Vaľovej rozprávať nahlas vôbec nevyhovuje. Nálepka VEĽKOPODNIKATEĽ je účinnejšia zbraň na strašenie voličov.

Jana Vaľová nie je nadšená z toho, že sa ukázalo, že k jej porážke stačí tak málo. Aby sa aspoň jej traja najväčší súperi spojili. Samozrejme, do volieb je ešte ďaleko, no ako som spomínal vyššie, určitý trend, ktorý je nastavený, netreba vôbec podceňovať.

Milan Potocký je novinár, ktorý predtým pracoval ako redaktor pre denníky Korzár a SME. Dnes pre Humenský expres. Okrem toho je v Občianskej iniciatíve Zemplína a kandidoval do NRSR práve za stranu OĽaNO, Miroslav Sopko, predseda neziskového občianskeho združenia Medias Res, Filip Kaľavský, poslanec v obecnom zastupiteľstve za stranu Sloboda a Solidarita Juraj Jevin, Slavko Pavolko, učiteľ a riaditeľ ZŠ P. Horova v Michalovciach či manažér predaja pre svetovú kozmetickú firmu, Patrik Magdoško.

Spájať Občianskú iniciatívu Zemplína s Chemesom je asi tak namieste, akoby spájali kohokoľvek s veľkopodnikateľom len preto, že si kupil malokarpátsku salámu v Althane, firme veľmi blízkej práve veľkopodnikateľovi, ktorého Jana Vaľová všade tak rada spomína.

Navyše, Vaľová v prieskume vyhrala. Úprimne si myslíte, žeby sa zverejnil na pokyn ľudí z Chemesu prieskum, kde Vaľová o takmer 10% vedie?

Prečo je Meričko druhý?

Investigatívny novinár M. Daňo sa vo svojom najnovšom videu čuduje, že v prieskume vyhral Miloš Meričko a nerozumie tomu ani Jana Vaľová. Vaľová si však dala robiť tiež vlastné prieskumy, kde Meričko skončil taktiež druhý, a veľmi dobre to vie.

Vaľová: „Meričko má len 800 fanušíkov, nemôže byť druhý…“

Vaľová a pani záhadná blogerka neveria, že môže v prieskume skončiť druhý Meričko, ktorý má 800 fanúšikov na facebooku. Tak si to spočítajme pomerom: Vaľová 32,9% v prieskume a 1086 fanúšikov na fb, Meričko 22,6% v prieskume a 818 fanúšikov na facebooku. Fanušíkovia na facebooku však ešte nič neznamenajú, tí sa dajú zohnať aj finančnou kampaňou. Poďme sa ale pozrieť na interakciu príspevkov. Posledné tri príspevky na facebookovej stránke Jany Vaľovej majú 77 like, Miloša Merička 222 like. V tomto meradle by mal prieskum vyhrať Miloš Meričko, keďže jeho príspevky zaujmú viac ľudí, ako príspevky Jany Vaľovej. Samozrejme preferencie politických strán sa nedajú merať počtom like na facebooku. Niekoľkonásobný víťaz volieb SMER-SD má napríklad 31 799 like na facebooku, Sloboda a Solidarita, ktorá nikdy voľby a ani žiadne predvolebné prieskumy nevyhrala, má 122 954 like na facebooku.

ARGUMENT JANY VAĽOVEJ O TOM, ŽE POČET LIKE SÚVISÍ S PRIESKUMOM ČI POPULARITOU POLITIKA, JE BOHUŽIAĽ  TRÁPNY. 

Je možné, že Meričko je naozaj hlavný protikandidát s najväčšími šancami?

Na túto otázku je odpovedať ešte veľmi skoro. Podľa môjho názoru nie sme vôbec ďaleko od pravdy. Rozhodlo o tom niečo viac, ako obyčajný prieskum. Meričko sa totiž chtiac-nechtiac stal hlavným favoritom tohtoročných komunálnych volieb už 5. novembra 2017, keď „skončil v meste Humenné vo voľbách do VÚC  na štvrtom mieste“.

V Humennom sa totiž stalo niečo, čo asi na Slovensku nemá obdobu. Starosta obce Martin Meričko predbehol v meste Humenné počtom hlasov takých politických veteránov, ako p. Mária Cehelská, p. Michal Druga, p. Jozef Babják, p. Ondrej Múdry a ďalší… Nie v okrese, ale v samotnom meste Humenné. Ako sa to mohlo stať, že starosta, takmer bez kampane a billboardov predbehol poslankyňu MsZ, ktorá v komunálych voľbách 2014 vo svojom volebnom obvode vyhrala? Je to priezviskom. Nepochybujem o tom, že p. Martin Meričko by v Humennom získal nejaké hlasy, pochybujem však, že aj on sám čakal takýto vynikajúci výsledok. Ľudia si ho ale pomýlili práve s Milošom Meričkom, ktorému sa po voľbách údajne aj poďakoval.

Práve s tým Meričkom, ktorý podla prieskumu agentúry Polis, ak sa nič nezmení, bude hlavným súperom primátorky Jany Vaľovej.

Pýtate sa, prečo potom Meričko nepredbehol aj napríklad Hoptu či Babina, ktorí sú v prieskume agentúry Polis za Meričkom? No je to jednoduché. Stále tu bolo mnoho ľudí, ktorí vedeli, že Martin Meričko a Miloš Meričko nie je to isté. A dovolím si tvrdiť, že ich vôbec, ale vôbec nebolo málo.

 

Navyše, v menšom prieskume na portáli strazskeaokolie.sk, môžu ľudia v ankete hlasovať taktiež. Zatiaľ to tam vyzerá takto:

(Skontroloval som aj facebookové stránky všetkých kadidátov a ani jeden tento prieskum do 7. februára 2018 nezdieľal, takže ho jeho fanušíkovia nezmarili.)

Nakoniec treba však dodať, že Miloš Meričko je už v súčasnosti poslancom MsZ, takže nejaký politický výtlak tam už určite bude, odhľadnúc aj od toho, že spolu s klubom Za demokratické Humenné vydávajú noviny, organizujú verejné zhromaždenia, podujatia pre rodiny s deťmi či vzdelávacie podujatia pre všetkých Humenčanov. Čas na zviditeľnenie bez podpory mestských médií a finančných kampaní tak mal minimálne tri roky. Dôkazom je aj jeho už spomínaná facebooková stránka Miloš Meričko.

Zmanipulovaný prieskum v ktorom nevychádzajú čísla? Blud!

Primátorke mesta Humenné Jane Vaľovej tak tečie do topánok, že si môže vymyslieť už naozaj všeličo.

Jej tvrdenie, že prieskum je zmanipulovaný, lebo súčet všetkých percent je 100%, čo podľa nej nie je možné, aby tam nebolo ani percento nerozhodnutých voličov, je to najabsurdnejšie, čo som mohol od nej k tejto téme počuť. Prieskumy verejnej mienky sa predsa robia tak, že sa sčítavajú hlasy ROZHODNUTÝCH voličov, to sa dá do percent a tí nerozhodnutí nie sú sčítaní. Napríklad. Počet rozhodnutých môže byť  60%, nerozhodnutých 40%. Percentá sa sčítajú iba z tých 60%, to znamená, že zo 60% odpovedí sa stáva 100% odpovedí, ktoré sa ďalej vyjadria pomerom hlasov kandidátov.

PRÍKLAD:

Pozrime si prieskum z roku 2014. Prieskum v roku 2014 robila agentúra AKO, pár dní pred voľbami.

Najprv televízia TA3 zverejnila výsledok, ktorý naznačil počet rozhodnutých a nerozhodnutých voličov.

Ďalší graf už naznačil preferencie kandidátov zo 67,4% rozhodnutých voličov. Súčet týchto kandidátov však činí číslo 100%. To primátorke mesta a záhadnej blogerke už divné neprišlo?

45,6 + 20,2 + 9,2 + 9,1 + 7,6 + 5,3 + 3,0 = 100

 

Lož má krátke nohy…

Nechce sa mi veriť, že primátorka mesta Humenné Jana Vaľová nevie o tom, ako sa počítajú výsledky prieskumu. Podľa môjho názoru len hovorí to, čo jej práve vyhovuje. Chcela spochybniť prieskum agentúry Polis, teda nie nejakej „dnes vytvorenej“ agentúry, ale agentúry, ktorá na slovenskom trhu pôsobí roky a jej výsledky citujú celoslovenské médiá. Chcela ich spochybniť, len aby mohla ďalej presviedčať ľudí o tom, že jej podpora neklesá a že Meričko nie je najvážnejší kandidát, ale je ním možno niekto iný, kto by jej vo finále viac vyhovoval. Nechce, aby ľudia zacítili šancu, že v meste Humenné môže dôjsť k zmene na poste primátora a tak sa snaží všelijakými klamstvami spochybňovať aj nespochybniteľné a spájať nespojiteľné.

Kampaň sa ale začína a tak by som chcel ako občan mesta Humenné poprosiť primátorku mesta Humenné (hoci viem, že túto výzvu píšem úplne zbytočne), aby neklamala verejnosť, ako to vždy robí, lebo sa to čoskoro obráti proti nej. Ľudia nie sú hlúpi. Neznámej blogerke by som chcel odporúčiť, aby neblogovala o niečom, čomu nerozumie, keďže jej výpočty sú totálne ale totálne zbytočné a účelové.

Dôležitejšie je však, aby sme všetci podporili ostatných kandidátov, aby sa spojili a prispeli tak k zmene v našom meste, ktorá je tak veľmi potrebná a netrieštili tak hlasy nespokojných voličov.

A zapamätajte si. Ak by niekto chcel takmer rok pred voľbami zmanipulovať prieskum, pochybujem, že by za neho zaplatil pár stovák eur a ešte k tomu takej renomovanej agentúre.

 

Teraz najčítanejšie