Denník N

Novinár sa dva roky snažil, aby vo svojich článkoch citoval ženy rovnako často ako mužov

Foto – Filip Struhárik

Najväčšie brazílske noviny končia s Facebookom a slovenská polícia zdieľala hoax. (MediaBrífing)

Novinár Ed Yong píše o vede pre magazín Atlantic. Jedného dňa spočítal, že len 24 percent zdrojov, ktoré vo svojich textoch citoval, boli ženy. V 35 percentách článkov nebola spomenutá žiadna. Už predtým vedel, že to nebude 50 na 50, také nízke čísla ho ale prekvapili. „Navrával som si, že nie som súčasťou problému,“ napísal tento týždeň.

Yong sa to rozhodol zmeniť a začal si robiť záznamy o tom, ako sa mu darí udržiavať rovnaké zastúpenie mužov a žien vo svojich textoch – a robí to už dva roky.

  • Štyri mesiace po tom, ako začal, tvorili ženy v jeho textoch polovicu.
  • Podiel sa mu podarilo udržať, pohybuje sa medzi 42 až 61 percentami.
  • Prvý rok si robil aj presnú evidenciu toho, koľko mužov a žien do textu oslovil. Zistil, že potrebuje osloviť v priemere 1,3 muža, aby dostal nejaký citát do článku. Na jednu citáciu od opačného pohlavia ale potreboval osloviť v priemere až 1,6 ženy. Yong si myslí, že je to možno aj tým, že ženy majú skôr tendenciu odmietnuť rozhovor, ak sa necítia dostatočne kvalifikované v danej oblasti.
  • Nájsť dostatočne pestrých respondentov chce len o trochu viac času, Yong to odhadol na 15 minút na jeden článok.
  • Skeptici môžu vravieť, že nedostatočné zastúpenie žien v článkoch o vede len reflektuje ich nižšie zastúpenie v odbore. „Ale ja si nemyslím, že žurnalistika by mala byť len zrkadlom spoločnosti. Áno, hovorí nám o tom, aký svet je, ale tiež nás postrkuje smerom k tomu, aký by mohol byť.“
  • Kritici môžu tiež vravieť, že by mal hľadať najlepších odborníkov bez ohľadu na pohlavie a že niektoré ženy by mohlo uraziť, ak sú oslovené len pre svoje pohlavie. Yong reaguje slovami: „Nepýtam sa ľudí na ich názor na základe ich pohlavia; oslovujem ich pre ich expertízu. Každá osoba, ktorú som oslovil, je kvalifikovaná vyjadrovať sa k téme daného článku; je to len o tom, že polovica z týchto kvalifikovaných ľudí sú ženy.“

Ed Yong vo svojom texte tiež píše, že rovnomerné zastúpenie mužov a žien v textoch je pre neho len začiatkom a že bude hľadať ďalšie spôsoby, ako do verejnej debaty zapájať naozaj reprezentatívnu vzorku respondentov.

Ušetrite si čas a majte všetky dôležité informácie o médiách v jednom emaili týždenne. Prihláste sa na odber.

Najväčšie brazílske noviny končia s Facebookom

  • Dánska regionálna televízia TV Midtvest, ktorá má zhruba 40 percent návštevnosti z Facebooku, prestala na dva týždne zdieľať obsah na svojej facebookovej stránke. Počet používateľov im klesol o 27 percent, počet zobrazení o 10 percent. Avšak ľudia, ktorí web naďalej navštevovali, na ňom strávili o 42 percent viac času a zobrazili o 12 percent viac stránok na jednu návštevu. Výsledky teda nie sú veľkým prekvapením. Poklesy návštevnosti sú značné, ale médium prišlo najmä o nekvalitné krátke návštevy.
  • Najväčšie brazílske noviny Folha de S. Paulo končia s Facebookom. Svoju stránku s takmer 6 miliónmi fanúšikov si nechávajú, ale už ju nebudú updatovať.
  • Yale University zopakovala metodiku, akou Facebook zisťuje, ktoré médiá sú podľa ľudí dôveryhodné, a zistila, že ľudia veria viac mainstreamovým médiám ako Breitbartu či InfoWars. Hoci demokrati nemajú radi televíziu Fox News, stále ju hodnotia lepšie ako dezinformačné a hyper-partisan weby. Ak by teda Facebook počúval názory ľudí, v newsfeede by mal dať väčší priestor normálnym médiám a tlmiť šíriteľov lží a propagandy. Autori štúdie ale upozorňujú, že nemajú toľko dát ako samotný Facebook a nevedia, ako firma zozbierané dáta využije.
  • Facebook v USA testuje negatívne hlasovanie na komentáre v diskusii. Nemá ísť o dislike button, skôr o možnosť skryť nevhodný komentár. Keď kliknete na downvote, môžete Facebooku dať vedieť, v čom je komentár problematický. Na výber sú možnosti „Offensive“, „Misleading“ a „Off Topic“. Celé je to spätná väzba pre algoritmy Facebooku, nie pre autora príspevku.
  • Zmeny algoritmu Facebooku sa v januári na návštevnosti ešte zásadne neprejavili, informovala analytická spoločnosť Chartbeat. Samozrejme, u nás je to inak, u nás pokračuje test Prieskumníka, ktorý sa prejavil zásadnejšie už koncom minulého roka.
  • Facebook urobil webinar pre médiá o zmenách v newsfeede, podrobné poznámky nájdete v Google dokumente.
  • Zo 72 médií, ktoré medzi prvými začali vydávať svoje texty cez facebookovské Instant Articles, až 38 médií tento formát už nevyužíva. Niektorí tvorcovia dezinformácii si však na Instant Articles fičia a ešte sa s Facebookom delia o príjmy z reklamy.
  • Do sekcie Watch chce Facebook prizvať viac menších tvorcov a deliť sa s nimi o peniaze z reklamy, konkuroval by tak viac YouTubu.
  • V Londýne sa v piatok koná Facebook Communities Summit Europe. Počas úvodnej prednášky boli predstavené viaceré vylepšenia pre facebookové skupiny.
  • O Facebooku sme tento týždeň diskutovali na Rádiu FM s Fedorom Blaščákom a Andrejom Salnerom. Záznam si môžete vypočuť tu.

Instagram umožní, aby ľudia mohli zdieľať vaše príspevky vo svojich stories.

RTVS, TASR, RVR

  • Šéfovia spravodajstva RTVS po polroku končia. Juraj Rybanský a Boris Chmel odchádzajú ku koncu februára.
  • Jaroslav Rezník dal v TASR prácu svojmu otcovi. Miroslava Kernová zistila, že písal nekritické články o Matici, spolku spisovateľov – a aj o sebe.
  • Rezník dal tiež prácu Dagmar Tkáčovej Vanečkovej. Ta často písala o svojom manželovi – bývalom šéfovi Matice Mariánovi Tkáčovi. Keďže sa ale pohybuje okolo SNS, za ktorú aj kandidovala, konfliktov záujmov bolo viac.
  • Novým členom Rady pre vysielanie a retransmisiu sa stal Milan Blaha – otec poslanca Ľuboša Blahu (Smer) a bývalý novinár mečiarovského denníka Slovenská republika. Zvolený bol aj vďaka opozícii, keďže viacerí jej poslanci na hlasovaní neboli.

Dezinformácie, hoaxy a propaganda

  • Marian Kotleba takmer hodinu a pol diskutoval bez oponenta na rádiu Frontinus.
  • Slovenská polícia najprv na Facebooku varovala ľudí pred tmavou dodávkou, ktorá unáša deti. O týždeň označila správu za hoax, ktorý sa „pravidelne objavuje“. Ani zmienka o tom, že to sami šírili, pôvodný príspevok nezmazali ani neaktualizovali.
  • Česká verzia Sputniku vydala za rok 16-tisíc článkov, teda takmer 45 denne, informoval dátový analytik Josef Šlerka.
  • Šéfredaktor Hlavných správ nedávno napísal, že publikovali len päť hoaxov. Autori blogu Dezinformácie Hoaxy Propaganda preto vydali výber 25 dezinformačných a propagandistických textov Hlavných správ.
  • Wall Street Journal ukázal, ako YouTube odporúča ľuďom videá z podivných zdrojov, hoci o ne neprejavili žiaden záujem.
  • Junk news zdieľajú najmä konzervatívni pravicoví voliči a podporovatelia Trumpa. Vyplýva to zo štúdie výskumníkov z Oxfordu, ktorí tri mesiace analyzovali 48 000 facebookových stránok a 13 500 účtov na Twitteri.
  • Tumblr doposiaľ unikal pozornosti a kritike, no zdá sa, že aj na ňom sa šírili príspevky ruských trollov. Firma neodpovedá na otázky, ktoré im poslali novinári Buzzfeedu. Podľa meracích kódov si ale emaily z redakcie otvorili 290-krát.
  • Dezinformačný web Breitbart zmazal svoj vlastný tweet, v ktorom varoval, že moslimovia spôsobia koniec Super Bowlu. Redakcia zmazanie príspevku vysvetlila tým, že vraj porušoval ich redakčné štandardy. To niektorých ľudí prekvapilo, lebo o existencii redakčných štandardov Breitbartu doposiaľ nevedeli.

Ďalšie mediálne správy týždňa

NICHOLSON ODCHÁDZA
Novinár Tom Nicholson po 25 rokoch odchádza zo Slovenska späť do Kanady, chce tam pracovať ako opatrovateľ. S novinárčinou ale úplne nekončí a nechce ani prerušiť svoje väzby na Slovensko. V rozhovore s Marekom Vagovičom povedal, že píše knihu o organizovanom zločine, vyjsť by mala pred Vianocami.

DOBRÉ RÁNO
Podcast denníka SME má za tri mesiace vyše 350-tisíc vypočutí. V januári ho počúvalo takmer 15-tisíc poslucháčov, každá časť bola vypočutá v priemere 4-tisíckrát. Najpopulárnejší bol špeciálny diel s Robertom Bezákom.

PIANO
Pôvodne slovenská firma Piano dnes spolupracuje s 1300 médiami po celom svete a pomáha im monetizovať ich obsah na webe. CEO firmy Trevor Kaufman v rozhovore hovorí, ako sa mediálny svet zmenil, ako bolo pred tromi rokmi ťažké presvedčiť manažérov médií, aby sa nebáli pýtať si peniaze za svoj exkluzívny obsah – a ako sa to (aj vďaka zmenám na Facebooku) zmenilo.

ATLANTIC
Magazín Atlantic zrušil na webe diskusie, pretože boli plné nenávisti a urážok. Redakcia vytvorila sekciu Letters, kde budú čitateľom zverejňovať “smartest, most compelling responses to our journalism”.

BUZZFEED
Web Buzzfeed sa preslávil virálnymi kvízmi a gifkami s mačičkami, posledné roky ale robí aj naozaj dobrú novinárčinu. Novinár Mathew Ingram sa ale pýta, či si firma bude môcť dovoliť robiť kvalitnú žurnalistiku aj naďalej. Svoje hospodárske ciele sa jej totiž nedarí plniť, news sekcia je stratová a takéto médium si asi nemôže zamknúť obsah za paywall. Buzzfeed nie je prvou firmou, ktorá zistila, že mať novinárske aktivity môže znamenať veľa problémov.

KNIHY
Z kníh, ktoré vyšli tento týždeň, upozorňujem na dve. Brotopia opisuje svet Silicon Valley, kde každý môže zmeniť svet – pokiaľ nie ste ženou. Držiteľ dvoch Pulitzerových cien Steve Coll napísal knihu Directorate S o amerických tajných službách a ich boji s Al-Káidou.

DEADLINE
5. marca je uzávierka prihlášok na 10-týždňový kurz s názvom European Journalism in the Digital Age: Rights and Risks. Kurz je zadarmo, všetky náklady budú preplatené. Úspešní absolventi môžu získať certifikát zo Stredoeurópskej univerzity v Budapešti.

Titulka týždňa 1

Ďalšie správy v skratke

Titulka týždňa 2

Berlínsky múr je už dlhšie zbúraný ako bol predtým postavený. Titulka Berliner Zeitung:

https://twitter.com/joncstone/status/960269946566660096

PS: Do redakcie hľadáme elévov. Pozícia je určená prednostne pre vysokoškolákov. Ak niekoho poznáte, dajte mu/jej, prosím, vedieť.

MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Dostávajte ho každý týždeň e-mailom.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Filip Struhárik

Filip Struhárik

Editor a social media manažér v Denníku N. Pripravuje MediaBrífing - týždenný newsletter o novinkách v online žurnalistike a digitálnych médiách. O týchto témach aj prednáša a vedie workshopy. Pochádza z Martina, vyštudoval žurnalistiku, v rokoch 2009 - 2014 pracoval ako editor online spravodajstva a projektový manažér na SME.sk.