BLOG
Jorik Chovan
Jorik Chovan
1 411

Ako založiť moderný gýčový podnik

Filozofia biznisu nie sú len myšlienky z knižiek v „tej zadnej“ sekcii kníhkupectva v obchoďáku, kam nikto nevkročí. Je to tiež o tom, ako produkovať naplno fungujúci autentický gýč.

Človeku sa môže vidieť, že podnikanie, obzvlášť v pohostinskom sektore môže byť jednoduché, priam primitívne, najmä v prostredí tak prospešnom, ako je stredná Európa. Všetko podnikanie, a najmä tohoto typu, sa však odvíja od niekoľkých smerodajných filozofických princípov, bez ktorých sa žiaden majiteľ baru nezaobíde.

Vybrať správne miesto pre váš podnik, nie je len tak. Prvá vec, ktorá Vás musí napadnúť pri voľbe lokality je: kto je Vaša cieľová skupina. Sú to kartári po šesťdesiatke? Tínedžeri*? Cestovatelia, ktorí stihli zablúdiť v meste a zmeškať najbližší vlak smerom západne? Zaľúbený pár, ktorý presedí pri káve pol druhej hodiny, a po ukojení túžob do seba hodia studenú kávu a odkráčajú?

Orientáciu voči všetkým týmto cieľovkám, je nutné prehodnotiť, správne sa im prispôsobiť a to nielen správaním, vybavením, ale najmä (!), už spomínaným výberom vhodnej lokality. Najlepšie umiestnené podniky sa totižto objavili na miestach, kde kedysi dominoval mestský priemysel, či už to je fabrika na výrobu filtrov do cigariet, miesiareň vody či továreň špecializovaná na presádzanie kvetov. Tieto miesta by mali obvykle disponovať viacerými oddelenými priestormi, ak nie aj budovami, aby sa dokonale separovali fanúšikovia drum and bassu, poslucháči filozofickej fakulty, proletariát od buržoázie a títo všetci od žien v strednom veku, ktoré po jednom pohári červeného vína hrajú hlasitý re-enactment Sexu v meste.

(*Pozn.: V tomto prípade je nutná známosť na krajskom, alebo minimálne okresnom úrade PZ SR.)

Keďže zakladáte moderný podnik, ktorý stojí na, de-facto, zrúcanej tvári minulého režimu, renovácia bude stáť čosi. Preto musíte ceny za svoje služby extrémne zdvihnúť. Takto zaručíte, že všetky náklady na fungovanie Vášho podniku budú splatené do dvoch mesiacov a vy sa konečne budete môcť tešiť zisku.
V prípade peňazí je však dôležité zisk zoptimalizovať (myslené znásobiť) čo najväčšmi. Preto je vhodné praktikovať vo voľnom čase (myslené mimo spoločensky prípustnej doby rozlievania alkoholu) nejakú inú bohumilú činnosť. Do úvahy spadajú: premietanie československých noir filmov z 50.-tych a 60.-tych rokov minulého storočia, prednáška o kultúrnom dopade migračnej krízy na interpretáciu osvietenskej filozofie v stredoškolskej výučbe slovenského jazyka, nedeľná škola linedance, politická prednáška (naľavo od stredu), ekonomická prednáška (napravo od stredu), či fotografická výstava dodatkov k záverečným prácam doktorandov z ústavu patologickej anatómie. Najvhodnejšie pri tom však je využiť podporu štátu, alebo nadštátneho subjektu. Existuje totižto nespočetné množstvo štátnych odvetví (ministerstvá), neštátnych organizácií (Človek v ochrane, Združenie za ochranu študentov knihovníctva), alebo grantov EÚ (jeden z nich sa určite vzťahuje aj na Vás), ktoré môžete využiť pre svoj prospech a znásobiť Váš žiaduci zisk.

Poslednou vecou, ktorú musíte zabezpečiť, je personál. Ľudia, ktorí pre Vás budú pracovať sú kľúčoví, lebo oni sú hlavným obrazom morálky a charakteru Vášho podniku. Takmer všetci musia byť zarytí marxisti, práca musí byť pre nich bremenom, odievať by sa mali výhradne v čiernom a disponovať by mali aj zlozvykom fajčiť v kuchyni, aj napriek nálepkám a značkám všetkého typu. Váš personál musí byť nevyspatý, alebo minimálne  sa unavene musí javiť, oslovovať zákazníkov musí s neochotou a ku káve nosiť výhradne vždy mlieko, aj keď si niekto v skutočnosti objedná čaj.
Spočiatku sa tiež ocitnete v situácii, keď vo vašom podniku nebude vyslovene nikto. Preto potrebujete niekoho, kto tam bude, aj keď tam nikto nie je. Tento „komparz“, je obvykle tvorený bohémami, spisovateľmi, muzikantmi a latentne nezamestnanými, ktorí u Vás raňajkujú whiskey, ľudmi v príbuzenskom, alebo partnerskom vzťahu s personálom, ktorí u Vás raňajkujú whiskey a po novom (od konca 90.tych rokov) aj zblúdilými výpalníkmi, mafioidného vzhľadu, ktorí u Vás raňajkujú whiskey.

K záveru toľko: všetko toto sú body, ktoré sú rokmi štamgaststva overené. Pre maximálny účinok, je nutné k nim pristupovať synteticky a ich zlúčením zvýšiť šancu na úspech Vášho nového moderného podniku. Veľa zdaru.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Zúfalo mienkotvorný model verejného posmechu. Ašpirant na kandidáta všeobecnej medicíny. Dvadsať rokov, milujem život, ale ešte viac milujem naň nadávať.

Blogy

|