Denník N

Týždeň v reklame: Facebook je žumpa, pornopivo a recepty na úspech v hokeji

Facebook a Google sú žumpa

Aspoň to tvrdí šéf marketingu jedného z najväčších zadávateľov na svete Unilever, Keith Weed. Unilever má podľa Stratégií rozpočet na komunikáciu 8 miliárd € a z toho štvrtinu dáva do online kampaní, v ktorých promuje značky ako Lipton alebo Dove. Keith Weed veľa a často hovorí o spoločenskej zodpovednosti firiem za ekológiu, alebo bojuje proti stereotypom v reklame a podobne. Pozrite napríklad toto pár minútové video:

„Podľa Weeda šírenie nevhodného obsahu na sociálnych médiách – a nedostatok ochrany pre deti – narúša sociálnu dôveru, poškodzuje používateľov a podkopáva demokraciu“, píšu Stratégie. Ale samozrejme aj taká veľká a zodpovedná firma sem tam zafailuje, naposledy napríklad s postom na Facebooku, na základe ktorého ju obvinili z rasizmu.

Foto: @Naytemua

Samozrejme, šlo o zlyhanie jednotlivca a Unilever sa ospravedlnil. O tom, ako zvládať krízovú komunikáciu v takomto prípade, som písal v minulom Týždni v reklame.

Pornopivo

„Slovenský pirátsky pivovar“ JAMA podľa portálu Opive.sk uviedol webstránku beerporn.sk s claimom „Keď prasatám chutí.“ A pripravil pivá s názvami penis a vagína v nejakom divnom jazyku. Divný jazyk podobajúci sa na slovenčinu použil aj pri popise produktov, napríklad: „Dlhodobým lndie England plavby a silnejších pív varených iba s väčším počtom chmeľu boli schopní prežiť kvôli alkoholu a chmeľu antiseptické zárodočné zabíjanie schopnosti. Hustšie a viac medové pivá sa neskôr vrátili do Starého bazára na veľké potešenie mnohých milovníkov piva. Telo a demencia, tiež chmeľ, skutočný mužský pivovar, vlajková loď pivnej revolúcie.“ Rozumiete tomu? Ja ani nie a predpokladám, že sa tým budeme čoskoro zaoberať na Rade pre reklamu. Popis názvu ONE-EYED ANGRY PIRATE BREWERY, ktorý nájdete v angličtine na stránke (a v slovenčine na Opive.sk) ani nebudem komentovať.

Nahí zamestnanci v reklame

Od porna a piva je celkom blízko k nahote a vodke. Značka Absolut prišla s novou kampaňou, v ktorej jej zamestanci vystupujú nahí. Lebo vraj nemajú čo skrývať. Pritom však skrývajú napríklad aj to, koľkokrát destilujú vodku. Pozrite si videá z novej kampane (aj tie staršie a podľa mňa lepšie kampane Absolutky) v mojom videu pre Sketcher:

Slováci v britskej kampani

Zaujímavý fakt využila v reklame firma Ancestry, ktorá sa venuje odhlaľovaniu DNA. Vo svojom spote upozornila Britov, že síce môžu odísť z EU, no Európa v nich ostane – keďže majú vraj až 60% génov z inej krajiny. V spote od agentúry Droga5 sa objaví aj smutné slovenské letisko či pasová kontrola, či čo to je.

Ak vás zaujímajú spoločensky zodpovedné reklamy, sledujte náš projekt Goodeas, ktorý sa venuje šíreniu tých najlepších nápadov pre charitatívne organizácie na celom svete.

Identifikácia so skupinou

Celkom zaujímavé je sledovať tento fenomén identifikácie so skupinou, ktorému podľahli aj obyvatelia Spojeného kráľovstva. Písal som o tom pre Stratégie. Našu skupinu často určuje náhoda. Keby ste sa narodili možno sto kilometrov iným smerom, fandili by ste úplne inému hokejovému mužstvu či tenistke. Členovia skupín nám pripadajú homogénni, avšak zďaleka takí nie sú. Ako sa tvoria rôznorodé skupiny pekne demonštrovala dánska televízia TV2 vo videu All what we share:

Recepty na úspech v hokeji

Keď už sme pri tom fandení, v ostatnom hodnotení mesačníka Stratégie naša reklamná agentúra Respect APP získala prvé miesto v kategórii TV spotov so sponzorákmi, ktoré sme robili pre Kaufland, aha:

Celú sériu si môžete pozrieť na YouTube kanály Respect APP. Dúfam, že sa tie recepty našim hokejistom osvedčia aj na olympiáde. A ozaj, hľadáme art directora. Portfóliá posielajte na [email protected]. Vďaka.

Pozrite aj minulý  Týždeň v reklame: veríme viac firmám ako médiám, treba zakázať alkohol a najlepšie a najdrahšie reklamy zo Super Bowlu a sledujte moju skupinu, v ktorej nájdete dobré (aj zlé) reklamy. Napríklad takéto:

 

 

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency