Denník N

Kto hýbe a kto brzdí dopravu v Bratislave?

Jedno z najdôležitých riešení dopravy v Bratislave stále viazne. Tým riešením je jednotná parkovacia politika – ktorú však úplne nepochopiteľne a nezodpovedne stále blokuje časť poslancov. Čo s tým urobíme?

Väčšina ľudí bude súhlasiť, keď poviem: najväčším problémom v Bratislave je doprava. Dopravné riešenia pre naše mesto považujem za absolútne kľúčové. Preto do skvalitňovania dopravnej infraštruktúry investujeme množstvo času, energie a prostriedkov. Po desaťročiach chátrania a plátania už tretí rok dôkladne a v masívnom rozsahu opravujeme cesty, obnovujeme a modernizujeme vozový park MHD a zastávky, rekonštruujeme prechody pre chodcov, čoskoro spustíme zdieľanie bicyklov (tzv. bikesharing). A napokon, po výjazdovom rokovaní vlády sa konečne pohli aj projekty záchytných parkovísk na vstupoch do mesta a posilnenie vlakových spojov z okolitých obcí počas špičky. Všetky tieto veci doprave čiastočne pomáhajú a ja som veľmi rád, že sa nám ich postupne darí uskutočňovať.

Bohužiaľ však musím povedať aj to, že jedno z najdôležitých riešení dopravy v Bratislave stále viazne. Tým riešením je jednotná parkovacia politika, ktorú neustále blokuje časť poslancov (asi podľa teórie „čím horšie, tým lepšie“). Jednotná parkovacia politika pritom Bratislavčanom veľmi pomôže s parkovaním, odľahčí verejný priestor od áut a motivuje ľudí, aby sa tu prihlásili k trvalému pobytu. A to prinesie do rozpočtu nášho mesta aj viac peňazí, ktoré potom môžeme využiť na ďalšie skvalitňovanie služieb – vrátane tých dopravných.

Blokovanie parkovacej politiky je tak úplne nepochopiteľný a nezodpovedný postoj – hlavne od poslancov, čo majú inokedy kopec rečí o koncepciách a víziách. Veď parkovacia politika je veľmi rýchle a veľmi konkrétne riešenie konkrétneho problému: na tom panuje široká odborná zhoda všade na svete. Jej zbytočné brzdenie len pripravuje Bratislavčanov o čas, nervy a peniaze.

Práve preto je veľmi dôležité, aby na prijatie parkovacej politiky v Bratislave vznikol verejný tlak – pretože ak poslanci niečomu ustúpia, tak sú to ich voliči. Ak sa parkovaciu politiku konečne podarí schváliť, spoločne so záchytnými parkoviskami, neustále sa zlepšujúcou verejnou dopravou a modernou infraštruktúrou vieme za pomerne krátky čas dosiahnuť v Bratislave veľkú zmenu k lepšiemu.

Ja sa v nijakom prípade nevzdám a budem za jej prijatie bojovať aj na najbližšom mestskom zastupiteľstve. Hoci nie je jasné, či sa kvôli obštrukciám štatút k parkovaniu vôbec dostane na program: kvôli zdržiavacej taktike poslancov sa totiž na zastupiteľstve hromadí bežná prevádzková agenda – a na naozaj dôležité veci potom nie je čas. A niektorí poslanci si vždy nájdu milión dôvodov, prečo túto kľúčovú agendu nemôžu podporiť, hoci majú plné facebooky vízií zo zahraničia… Toho zahraničia, kde parkovacia politika roky rokúce dobre funguje. Rovnako, ako funguje aj v mnohých slovenských mestách – s výnimkou Bratislavy.

Preto vyzývam aj vás, priatelia: využite váhu svojho hlasu a zatlačte aj vy na vašich mestských poslancov! Jednotná parkovacia politika je zlepšenie, na ktoré Bratislavčania roky čakajú a ktoré si zaslúžia. Je čas konečne ho uskutočniť.

Ivo Nesrovnal

Teraz najčítanejšie

Ivo Nesrovnal

Narodil som sa v Bratislave 19. mája 1964. Bývali sme na Jelačičovej. Po ukončení gymnázia som chcel študovať históriu, lebo dejiny ma vždy priťahovali. Nakoniec som však išiel na právo. Vo vzdelávaní som pokračoval ďalej na univerzitách v USA, Nemecku a Francúzsku. Profesionálnu dráhu som začal v Akadémii vied a ako právnik som mal tú česť pracovať so skvelými ľuďmi v kancelárii prezidenta Václava Havla. Ako advokát som žil a pracoval v rôznych európskych krajinách. Trinásť rokov som spoluviedol pobočku renomovanej medzinárodnej advokátskej kancelárie Gleiss Lutz Rechtsanwälte pre Česko a Slovensko. Dlhšie som žil v Hamburgu, Štuttgarte, dobre poznám Viedeň, Mníchov, Zurich či Kodaň. Po návrate zo zahraničia som ostal z mnohých vecí v Bratislave nemilo prekvapený. Odstup od západnej Európy sa zväčšil, Bratislava strácala konkurencieschopnosť a vypadla z rebríčkov kvality života. V roku 2009 som preto vstúpil do komunálnej politiky a stal som sa poslancom mestského zastupiteľstva. Pochopil som, že keď chce človek meniť veci, mal by začať niečo robiť. Pre mesto sme spolu s kolegami, mestskými poslancami vykonali kus roboty. Snaha vyvrcholila v roku 2014 zvolením za primátora hlavného mesta SR Bratislava.