Denník N

Vymyslená smrť Sylvestra Stallonea upozornila na ďalší veľký problém Facebooku

Sociálna sieť stále nedokáže mierniť šírenie falošných správ a lží.

MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Dostávajte ho každý týždeň e-mailom.

Tento týždeň sa na Facebooku opäť šíril hoax o tom, že zomrel Sylvester Stallone. Obrázky, ktoré správu šírili, mali v pondelok 1,7 milióna, v utorok až 2,5 milióna zdieľaní. Tento nezmysel sa pritom šíri opakovane, tentoraz ho vyvrátil aj sám Stallone na svojom Instagrame.

Hoci Facebook spolupracuje s fact-checkingovými organizáciami, ktoré dokážu hoaxy odhaliť, označiť a následne môže byť ich šírenie systémom obmedzené, v tomto prípade sa to nestalo. Fact-checkingové organizácie totiž môžu ako falošnú správu označil len odkazy na články, nie fotky a videá, upozorňuje web Poynter. A tak mala lož o hollywoodskej hviezde státisíce zdieľaní, kým pravda len 300.

Facebook sľubuje, že to v najbližších týždňoch zmení. Možnosť overiť pravdivosť obrázkov je kľúčová, pretože práve tie sú účinným nástrojom na šírenie dezinformácií a propagandy – a na sociálnych sieťach sa zdieľajú mnohonásobne viac ako odkazy na články.

Ukazuje to aj prípad, na ktorý tento týždeň upozornil denník Wall Street Journal. Na 6-minútovom videu vysvetľuje, ako facebooková stránka Blacktivist, za ktorou stáli ruskí trollovia, vyrobila a šírila falošné informácie. A že na to využila obrázok, nie text. Šíritelia propagandy totiž nechcú, aby ste klikali a prípad podrobne študovali. Chcú, aby ste jednoducho uverili tomu, čo vidíte.

Ďalšie správy o dezinformáciách a propagande:

• Minulý piatok v USA obvinili 13 Rusov a tri subjekty zo zasahovania do prezidentských volieb. Čaká ich vyhostenie.

• Denník SME urobil rozhovor s fínskou novinárkou Jessikkou Aro, ktorá už štyri roky skúma prácu ruských trollov: „Je prakticky nemožné odhadnúť, koľko ľudí pracuje v ruskom propagandistickom priemysle. My sme objavili len jednu továreň na trollov, ďalšie môžu byť v Moskve a inde.“

• Niektorí ľudia majú problém odmietnuť falošnú informáciu, aj keď sa ju podarí odhaliť. Starší ľudia môžu byť náchylnejší na falošné správy. Tomáš Prokopčák popísal, ako fungujú falošné správy.

• Ako odlíšime dezinformácie od autentického politického prejavu? Debaty okolo fake news sú omnoho komplikovanejšie, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Možnosť šíriť propagandu je v samotnej DNA sociálnych sietí, keďže dezinformačné kampane fungujú len o trochu inak ako bežné reklamné kampane, píše CJR. Jednoduchá zmena algoritmov teda nestačí. Analýzy tiež ukázali, že ruskí trollovia nešírili len hoaxy, ale často reálne správy – akurát že ich promovali v inom kontexte.

• Šéfredaktor denníka Washington Post Martin Baron prednášal na univerzite v Oxforde o Trumpovi. Na mnohé epizódy z jeho kampane a vládnutia sa nedá zabudnúť, no spísané takto pokope ukazujú, aké devastačné dôsledky má súčasný americký prezident na spoločnosť.

• Magazín Vanity Fair napísal kritický článok o Twitteri. Upozorňuje, že spoločnosť má mnohé problémy a stále nevyvinula softvér, ktorý by dokázal aspoň čiastočne bojovať proti botom, spamu a zneužívaniu. Firmu tiež opustili mnohé talenty a nedokáže nájsť človeka, ktorý by jej pomohol vybudovať novú technologickú stratégiu.

Facebook je ako skupina revolucionárov

Belgický súd nariadil Facebooku, aby prestal nelegálne zhromažďovať údaje o občanoch. Dáta, ktoré získal nelegálne, má zničiť. Za každý deň nerešpektovania tohto nariadenia, bude firme hroziť finančný postih.

Sloboda tlače v Kambodži sa vlani výrazne zhoršila. Viaceré médiá boli zrušené a rastie počet útokov na novinárov, vyplýva zo štúdie Cambodian Center for Independent Media. Áno, Kambodža je jednou zo šiestich krajín, v ktorých Facebook od októbra testuje Prieskumníka. Ten médiám tiež ublížil, Facebook sa ale veľmi netrápi tým, čo sa deje v krajinách, kde robí svoje experimenty.

Facebook je ako skupina revolucionárov, ktorí nevedia, čo robiť, keď povalili diktátora a začali vládnuť, píše Mathew Ingram. Mark Zuckerberg chcel chcel vybudovať obrovskú firmu. Podarilo sa mu to, ale prinieslo to aj obrovské problémy – a nevedia, čo robiť.

Dánska regionálna televízia TV Midtvest prestala dva týždne využívať svoju facebookovú stránku. Spätne to vnímajú ako dobrú skúsenosť. Hoci im návštevnosť klesla, nebolo to zničujúce. Dnes inak rozmýšľajú o tom, čo zdieľajú – dávajú na Facebook napríklad menej krimi správ, ktoré síce robili návštevnosť, ale mali krátku životnosť.

Ďalšie odhady potvrdzujú, že tento rok klesne počet mladých ľudí, ktorí používajú Facebook.

V rozhovore pre český magazín Finmag som zopakoval, že o kvalitnú a serióznu žurnalistiku sa nebojím. Som presvedčený, že prežije aj problémy, ktoré jej spôsobujú zmeny na Facebooku.

Fail týždňa

Po nešťastí neďaleko obce Spišské Bystré, kde auto vrazilo do skupiny detí, web televízie Joj nezabudol čitateľom pripomenúť, že “ani policajti sa v osadách necítia bezpečne”. Asi aby nám ich nebolo tak ľúto. Neskôr bola správa doplnená a archívna krimi reportáž z textu vypadla.

Na nenávistné príspevky v súvislosti s nešťastnou dopravnou nehodou musela na Facebooku reagovať aj polícia. Diskusiu uzavrela a odkomunikovala to svojim charakteristickým spôsobom:

Ďalšie správy z médií

INSTAGRAM
Viacerí slovenskí politici sa v posledných mesiacoch snažia zaujať voličov aj na Instagrame, zatiaľ sa im ale veľmi nedarí. Výnimkou je Andrej Kiska, ktorý má vyše 42-tisíc fanúšikov a týždenne mu pribudne tisíc nových. Triad spísal zoznam top 25 Slovákov na Instagrame. Netrápte sa, ak vám niektoré mená nebudú nič hovoriť, ja som nepoznal štyri účty (v segmente fashion a móda sa zjavne neorientujem).

FLORIDA
Študenti, ktorí prežili masaker na strednej škole na Floride a začali o problematike zbraní verejne hovoriť, sa stali terčami viacerých útokov, lží a pokusov o ich diskreditáciu. Twitter sa útokmi začal pozornejšie zaoberať a študentom overil účty – pri ich mene svieti modrá ikonka, aby bolo jasné, že sú to reálne osoby, nie niekto, kto sa za nich vydáva. Viacerí študenti už majú desaťtisíce followerov. Vox upozornil, že v predchádzajúcich masakroch na školách sa diskusia o zbraniach rýchlo upokojila, teraz je to ale iné, téma stále žije.

WALL STREET JOURNAL
Denník Wall Street Journal vyhodnocuje správanie neplatiacich čitateľov a určuje, aká je šanca, že sa stanú predplatiteľmi. Systém vyhodnocuje vyše 60 faktorov, napríklad či je čitateľ na webe prvýkrát, aký má operačný systém, kam klikne, a snaží sa určiť, koľko článkov mu ponúknuť zadarmo. Systém sa snaží tiež odhadnúť, ako sa človek zachová, keď narazí na paywall – či má tendenciu skôr zaplatiť alebo odísť. Redakcia tiež zistila, že ak otvorí paywall čitateľom, ktorí nemajú sklon stať sa predplatiteľmi, pravdepodobnosť, že sa nimi raz stanú, stúpa.

NOVINÁRSKE CENY
Boli oznámení víťazi prestížnych amerických novinárskych cien George Polk Awards. Špeciálne uznanie dostali New York Times a Washington Post za informovanie o ruských prepojeniach na kampaň Donalda Trumpa. Novinári z New York Times a magazínu The New Yorker dostali cenu za odhalenie sexuálnych škandálov producenta Harveyho Weinsteina.

  • Rada pre vysielanie odmietla sťažnosť na príspevok o Matici slovenskej v Reportéroch RTVS. Po tejto sťažnosti Jaroslav Rezník investigatívnu reláciu zastavil, súvislosť však odmietal.
  • Český moderátor Martin Veselovský: „Na ťažšie sa pripravujem niekoľko dní, na také, ktoré sú menej obtiažne, si sadnem zväčša deň dopredu.“
  • Atlantic tento rok prijme asi 100 ľudí, posilniť majú informovanie z Washingtonu, Hollywoodu, Európy a IT priemyslu.
  • Vox prepustí 50 ľudí, najmä z video a social tímu.
  • V Denníku N hľadáme elévov/elévky. Čas na podanie prihlášok je len do 25. februára.
  • Už aj do slovenských kín dorazil najnovší film Stevena Spielberga The Post o denníku Washington Post a kauze Pentagon Papers. Tom Hanks hrá legendárneho šéfredaktora Bena Bradleeho, Meryl Streep vydavateľku Katherine Graham.
Ušetrite si čas a majte všetky dôležité informácie o médiách v jednom emaili týždenne. Prihláste sa na odber.

Teraz najčítanejšie

Filip Struhárik

Redaktor a editor Denníka N. Pripravuje MediaBrífing - týždenný newsletter o médiách a internete. Pochádza z Martina, vyštudoval žurnalistiku, v rokoch 2009 - 2014 pracoval ako editor online spravodajstva a projektový manažér na SME.sk. V roku 2019 dostal na Novinárskej cene čestné uznanie „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. V roku 2020 získal Cenu otvorenej spoločnosti venovanú pamiatke Karola Ježíka. Jeho novinársku prácu ocenil dvakrát aj Literárny fond. Je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk a spolupracuje s medzinárodnou organizáciou Reportéri bez hraníc. Napísal knihu Co je nového v médiích.