Denník N

O ´masi z rúčkú´ a o ´píščali z vŕbi´ …

vďaka usbčku, šenku a internetu … ´aký som zrazu múdry´! (-:

Keď som v piatok kopíroval Petrovi na usbčko jeden súbor,

všimol som si, že ten flash disk má celkom nevšedný názov:

´ducelka´. Pripadalo mi to ako duracelka, no bez jednej slabiky,

lenže Peter mi vysvetlil, že keby nemusel byť ten názov bez diakritiky,

že by tá externá pamäť mala presné pomenovanie ´dučelka´

´Dučelka´?! A to slovo aj nejaký význam má?“, spýtal som sa.

„Samozrejme.“, odpovedal Peter, „U nás často sa používa …“

„Vieš, ide totiž o ´maso z rúčkú´“. „O ´maso z rúčkú´? Fíha!“,

reagoval som. Takéto slovíčko som na Záhorí jakživ nepočul …

A v duchu som si povedal: „Jak zaujímavé, že akorád neskaj v Šaščíne sem ho čuų.“

„No a čo je to vlastne … to ´maso z rúčkú´?“, pýtam sa Petra.

A on ochotne vysvetľuje: „To je spodná časť kuracieho stehna.“

Reku, spýtam sa na to známych na Smolinskom, v šenku, možno už dnes,

Smolinské nie je vzdialené od Šaštína ďaleko, snáď to budú vedieť …

A večer v šenku: „Chlapi, počuli ste niekedy slovo ´dučelka´?!“

„´Dučelka´?!“, reagujú viacerí … „Ňikedi!“ Hmm, záhada to veľká!,

pomyslel som si. V tom Milan si spomenie: „Jáj, ´dúčela´, to je kost,

taká silňejší kost.“, a Vlada doplňuje: „Viš, taká, co hrubá je dost!“

„Ja si pamatám, že napriklad hovjazí kosci sme voųali ´dúčele´.“

A na druhý deň v šenku sa dozvedám, že ´dúčele´ má každý, že sú to ´píščale´.

Nazriem neskôr do synonymického slovníka: ´dúčeľa´ – kosť na predkolení

a tú píšťalu uvádza ako ´dúčeľ ´ majster slova a folklórista Pavol Dobšinský.

´Dúčeľa´, ´dúčeľ ´ je tiež jednoduchý dychový hudobný nástroj, píšťala z vŕby,

vďaka Petrovmu usbčku, štamgastom v šenku a internetu ´aký som zrazu múdry´ … (-:

24.02.2018

Poznámka:

Korektúra záhoráčtiny: horný šenk na Smolinskom … (-:

Teraz najčítanejšie

Anton Žemlička

milovník kníh i hier so slovíčkami pred rokom a pol začal premýšľať nad (ču)desnými mu(d)rovačkami prvá knižka vyšla minulý rok v decembri a ďalej v nich pokračuje na sklonku všedných dní ...