Denník N

Prečo MHD v Bratislave mešká?

Zlé jazyky hovoria, že bratislavská MHD je ako smrť. Nevieš kedy príde.

Poznáte to. Cestovný poriadok tvrdí, že váš autobus mal byť už dávno tu. Nechodí a nechodí. Keď sa ho nakoniec dočkáte, prídu rovno dva za sebou. Jeden plnší ako druhý. O nadväznosti spojov ste už kdesi čítali. V praxi to ale vôbec nefunguje. Ak patríte k poctivým pasažierom, čo si kupujú cestovné lístky, pravidelne si kladiete otázku, či 10-minútový lístok na 8-minútovú jazdu stačí. Že nie, lebo jazda trvá štvrťhodinu? Vitajte v bratislavskej mestskej hromadnej doprave!

Prečo je tomu tak?

MHD trčí v kolónach – Začiatkom 90-tych rokov veľká väčšina ľudí cestovala verejnou dopravou, dnes je to sotva polovica. Áut pribúda a autobusy aj trolejbusy stoja v tej istej zápche ako všetky ostatné autá. Nie, verejná doprava nemá vrtule a zápchu nevie preletieť.

Chýbajú bus pruhy – V jednom aute sedí väčšinou jeden človek. V jednom autobuse sa vezie aj sto ľudí. V mnohých mestách sveta má preto verejná doprava vyhradené pruhy, aby jazdila rýchlejšie (lebo vezie viac ľudí). V Bratislave sa riadime logikou jeden bus = jedno auto. Takže o vyhradených pruhoch nemôže byť ani reči. Lebo veď by brzdili autá.

Preferencia na križovatkách – Azda jediný dopravný prostriedok, ktorý nestojí v kolónach, je električka. Aj tá však musí na križovatke čakať, kým prejdú autá. Na železničnej trati keď ide vlak, autá stoja. U električiek to neplatí. Chýbajú inteligentné križovatky, ktoré by vedeli rozoznať električku a dať jej zelenú.

Míňajú sa vozidlá – Čím viac kolón, tým dlhšie cesta autobusu trvá. A tým viac vozidiel do výpravy treba. Keď už sú zápchy “nekonečné”, na konečnej zastávke sa jednoducho minú vozidlá a to aj napriek tomu, že odjazd je uvedený v cestovnom poriadku. Spoj jednoducho vynechá a vy čakáte márne.

Pribúdajú nové križovatky – Divoká výstavba vyžaduje nové a nové križovatky. Každá križovatka spomaľuje a komplikuje dopravu. Všetku, nielen verejnú. A tak kým cesta električkou z Ružinova do centra trvala krátko pre revolúcii 15 minút, dnes je to aj 25.

Semafory sú pre autá – Počuli ste už o zelenej vlne? Vtedy máte v rade po sebe idúcich križovatiek vždy zelenú a doprava je plynulá. Lenže v Bratislave sú svetelné signalizácie synchronizované pre autá. Ak má autobus medzi dvomi križovatkami zastávku, akurát stihne na semafore červenú a čaká celý cyklus na zelenú. Ak sa toto stane na viacerých križovatkách, meškanie narastá. Koľko, to nikto nevie.

Cestovný poriadok z vešteckej gule – Aj napriek tomu, že plánovači z dopravného podniku sa snažia počítať s dopravnými kolónami, nikto nikdy nevie či zápcha v pondelok bude rovnaká ako v utorok. Keď prší alebo sneží, pribúdajú nehody a všetko sa vlečie. Keď je pekne alebo voľno, premávka je plynulá. Alebo ani nie. Podľa čoho určiť dĺžku trvania jazdy, keď nemáme vešteckú guľu?

Keď všetko ide podľa plánu, autobus príde načas a jazda trvá podľa cestovného poriadku. To však musí byť sviatok, pekné počasie, nesmie byť spln mesiaca (lebo vtedy sú vraj šoféri nepozorní), nesmú byť žiadne nehody, žiadni agresívni čierni pasažieri, vozidlo nesmie mať poruchu, žiadne autá na koľajniciach… A vôbec, taký deň je vlastne naozajstný „sviatok“!

Takže, milí cestujúci bratislavskou MHD, ďakujem všetkým z Vás. Ak aj napriek všetkým hore-uvedeným faktorom jazdíte verejnou dopravou, zaslúžite si „bobríka“ trpezlivosti. Pretože, ak by ste aj vy stratili nervy a presadli do áut, doprava by skolabovala totálne už teraz, nie až o niekoľko rokov.

P.S.: Prosím, nenadávajte na dopravný podnik, ani sa nehnevajte na šoférov! V niektorých momentoch ich naozaj obdivujem.

Teraz najčítanejšie