Denník N

Emócie alebo chladná hlava?

Keď som sa dopočul, že niekto zavraždil dvoch mladých ľudí, zostal som zhrozený. Kde a v akej dobe to žijem. Predstavil som si, čo asi museli zažívať v posledných chvíľach života, aké to pre nich bolo a čo vnútorne prežívali. Museli to mať hrozné.

Považujem za dôležité, aby príslušné orgány podnikli všetky kroky, vyšetrili, čo sa stalo, našli skutočných páchateľov a dostali trest, ktorý im patrí.

Trápim sa však tým, čo teraz „sa“ deje teraz v našej spoločnosti. Len veľmi krátko po zverejnení tejto tragickej udalosti som sa dozvedel, že je jasné, kto to spôsobil, z akého dôvodu, kto je za tým. Čítam o plánovaní protestných stretnutí. Zvykne sa mi však zdať, že vecí nebývajú tak, ako na prvý pohľad vyzerajú. Mám problém, tomu úplne uveriť aj teraz. Neviem sa zbaviť dojmu, že média prinášajú informácie akosi prirýchlo a vedia, ako to bolo.
Kladiem si otázku, čo ak niekto chce, aby som konal pod vplyvom emócií, ktoré vo mne mal vyvolať tento hrôzostrašný čin? Čo ak niekto chce, aby som nekonal s chladnou hlavou? Viem, že ak prežívam v sebe nejakú emóciu, tá je silnejšia ako moja racionalita. Ak konám pod vplyvom emócií, môžem vtedy robiť kroky, ktoré môžem v budúcnosti ľutovať. Čo ak cieľom informácií, ktoré ku mne média posielajú, je aj toto? Navyše by to nebolo ani prvýkrát.

Chcem nabádať tých z vás, ktorí majú záujem sa zamyslieť v tejto napätej situácii v širších súvislostiach nad tým, čo „sa“ teraz deje. Kto všetko môže mať prospech z toho, čo sa deje a môže diať v budúcnosti? Čo všetko môže niekto očakávať, aby sme spravili v tejto situácii a čo vôbec nebude pre nás dobré z dlhodobého hľadiska.
Spustiť vášne a nepokoje nie je, podľa mňa, také ťažké. Ťažké je ich potom zastaviť. Na Ukrajine zažívali a zažívajú melu už niekoľko rokov. A nevidím konca tejto mely. V konečnom dôsledku však trpia bežní ľudia. Netrpia tí, ktorí udalosti dali do pohybu.
Čo ak veci, nie sú úplne tak, ako sú mi teraz takto sprostredkovávané (alebo možno až podsúvané?).
Každý z nás môže konať ako uzná za vhodné. Predtým je však dobré, aby som sa pokúsil pozrieť na veci z nadhľadu a nemal s odstupom času pocit, že som sa nechal oklamať.
Držím sebe aj vám v tomto rozhodovaní palce. Nech aj s odstupom času vidím, že som sa rozhodol správne, zorientoval som v tejto neprehľadnej situácii dobre a konal som v prospech seba aj iných dobrých ľudí z krátkodobého aj dlhodobého hľadiska. Myslím, že práve v týchto dňoch zvyšovanie napätia a eskalácia nie je pre nás (bežných ľudí) cesta tým správnym smerom.

Teraz najčítanejšie