Vlády, občianska spoločnosť, médiá a technologické firmy proti informačnému chaosu

Európska komisia usporiadala 27.2.2018 expertné kolokvium na tému ako čeliť falošným správam a dezinformáciam na internete. Prezentujem tu niekoľko zaujímavých myšlienok zástupkyne Rady Európy a zástupcu Google.
Silvia Grundmann, riaditeľka odboru médií a internetu Rady Európy, navrhla rad opatrení, ktoré by mali vykonať vlády, mediálne organizácie alebo občianska spoločnosť.
Úlohy pre vlády:
zaviesť reguláciu reklám na internete
sledovať prejavy informačného chaosu v online priestore
požadovať prehľadnosť inzercie na Facebooku
rozbehnúť intenzívny tréning internetovej bezpečnosti
podporovať médiá verejnej služby a lokálne médiá
presadiť aspoň základnú úroveň poskytovania serióznych informácií z médií verejnej služby (tlačová agentúra) na internetových platformách
aktualizovať vzdelávacie programy na žurnalistických školách, najmä v medzinárodnej spolupráci vytvoriť štandardizované vzdelávacie spravodajsky zamerané programy
rozšíriť spoluprácu s knižnicami
Úlohy pre mediálne organizácie:
dohodnúť smernice ohľadom strategického mlčania v prípade, keď nie je žiaduce dať priestor na šírenie bludov
presadiť rázne etické štandardy spoločné pre všetky médiá
vytvárať viac vzdelávacích prvkov v rôznorodých žánrových produktoch zameraných na zlepšovanie gramotnosti v oblasti spravodajstva
šíriť informácie a reportáže o rozsahu a podstate hrozby vyplývajúcej z informačného chaosu
zamerať sa na zlepšenie kvality tituliek
Úlohy pre občiansku spoločnosť:
vzdelávajte ľudí ohľadom hrozieb vyplývajúcich z informačného chaosu a propagandisticko-psychologických metód, ktoré využívajú šíritelia dezinformácií a bludov
Informujte verejnosť o dopadoch informačného chaosu, ako je zasievanie nedôvery v oficiálne zdroje a štiepenie politických strán, znepriateľovanie náboženstiev, rás, tried
vykonávajte dozornú funkciu
Obrázok Google: internetová mapa reklamy via blogs.smithsonianmag.com
Zástupca Google sa zameral na štyri oblasti:
1.Podporovať šírenie kvalitnej žurnalistiky
2. Pomáhať ľuďom nájsť kvalitné informácie (Google News)
3. Odrezať producentov falošných správ od finančných zdrojov
4. Zlepšenie vlastných produktov Google (100 000 producentov obsahu zrušili v rámci monitoringu Google, a údajne až 1,7 miliardy nevhodných reklám v roku 2016).