Denník N

Smrť už k deťom prehovorila, teraz je na rade Život

Pred rokom som s deťmi čítala výnimočnú knihu, ktorej hlavnou hrdinkou bola – Smrť. Nebolo to bežné večerné čítanie, ale ponúklo deťom na tajomný moment konca života úplne nový pohľad. V tej knihe sa celkom na záver objavilo dvojča Smrti – Život. A to sa teraz deťom prihovára v samostatnom knižnom diele.

O Smrti sa mi pred rokom, paradoxne, písalo veľmi ľahko, recenzia sa volá Smrť ako hlavná hrdinka pre deti? a nájdete v nej všetko o knihe, v ktorej sa Smrť takticky neobchádza. Rozpráva sa priamo s deťmi a poskytuje útechu. Nie je to čítanie, ktoré sa dá do rúk vziať kedykoľvek, ale dokáže nesmierne pomôcť, keď sa deti stretnú so smrťou prvýkrát – výberom slov, viet, ponúknutých odpovedí na ťažké otázky. Zato Život ich môže potešiť, rozradostiť, povzbudiť kedykoľvek si len zmyslia.

Dvojica autoriek Elisabeth Helland Larsenová a ilustrátorka Marine Schneiderová vytvorili dvojičky kníh pre čitateľov od 5 rokov (horný vekový limit nie je), ktoré rovnocenne podávajú deťom ústretovú ruku, nielen, ak sa neustále vypytujú na podstatu života, na to, ako je možné, že sa všetko živé hýbe a občas nehýbe, že to všetko vidno a občas nevidno, že niečo žije dlho a iné len okamih… V knihe Ja som Život rozpráva ružové dievčatko s krídlami namiesto rúk v drobných vetách, dotýka sa všetkého, čo sa okolo neho mihne, objíma a láska ľudí, rastliny aj zvieratá.

Všímavé malé oko čoskoro postrehne, že Život v tejto knihe mení na každej stránke svoju veľkosť. Raz je ružové dievča malinké, inokedy obrovské. Raz sa zmestí na medvedí pazúr, inokedy zaplní polovicu lesa a občas sa svojou výškou podobá na nás – ľudí.

V jednom okamihu sa k Životu pripojí Smrť. Letia svetom na svojich bicykloch, sú sestrami, protikladmi a zároveň sú jedna a tá istá. Malí čitatelia budú zrejme inklinovať viac k Životu a asi ich netreba prehovárať, aby sa na nich pozerali inak. Dôležitý bude len ten moment, kedy pri ich porovnávaní prídu na to, že obe sa od seba líšia len veľmi málo. Obe sú rovnocennou súčasťou čohosi väčšieho, než sme my sami. Rodičia by nemali mať obavy z toho, aký rozhovor môže pri tejto knihe vzniknúť. Ak ich nebudú súdiť, opravovať a kárať, malé deti nebudú mať predsudky. Zvyčajne o abstraktných veciach hovoria uvoľnene, často s humorom a v úplne nečakaných súvislostiach. Pre rodiča to môže byť výnimočný zážitok, ktorý sa v neskoršom veku, kedy si deti začnú dávať pozor na jazyk, už nemusí zopakovať.

 

Ja som Život je kniha radostná, láskavá, hrejivá. Pre deti, ktoré už v nízkom veku trápi sebavedomie alebo ich dokáže rozrušiť aj najjemnejšie vykoľajenie zo zabehnutých koľají ich istôt, však bude mať o čosi špeciálnejší význam. Život im ukáže aj izbu plnú tieňov. Nejasné obrysy vyvolávajú neistotu, strach, nezáujem. Ak aj pre malých čitateľov v ťažkých obdobiach neexistuje žiadny človek, ktorý by im mohol pomôcť, je tu niekto, kto za každých okolností môže rozsvietiť svetielko a dať ich svetu znova jasné obrysy a tvary – Život sám.

Knihu Ja som Život preložila Eva Lavríková.

Knihu na recenziu poskytlo vydavateľstvo Knižná dielňa.

Viac z mojej tvorby a recenzií si prečítate tu.

Môj fotoblog s detskými knihami nájdete tu.

Teraz najčítanejšie